کد خبر: ۱۸۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 29 December 2020
بیمه شخص ثالث؛ بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی است که در گروه بیمه های اتومبیل قرار داشته و اجباری است.

 بیمه شخص ثالث؛ بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی است که در گروه بیمه های اتومبیل قرار داشته و اجباری است.

براساس گزارش اختصاصیبانکداری ایرانی ، این رشته از بیمه‌گری ، یکی از رشته‌هایی است که برای شرکت‌های بیمه حواشی زیادی را در پی داشته و مدیریت این رشته از بیمه‌گری برای کنترل ریسک شرکت‌های بسیار حائز اهمیت است.


بر اساس همین نکته‌ی کنترل و مدیریت ریسک، شرکت‌های بیمه خصوصی و بورسی در سال 99 نسبت به سال 98 شرایط بهتری را در حوزه بیمه شخص ثالث رقم زدند.


بر اساس این گزارش، نسبت خسارت در هشت ماهه نخست سال 99 نسبت به سال 98 حدود چهار درصد کاهش یافته و از نسبت خسارت 60 درصد در سال 98 به نسبت خسارت 56 درصد نسبت به در دوره مشابه امسال رسید.


در حقیقت، در هشت ماهه نخست امسال بیشترین کاهش نسبت خسارت متعلق به شرکت بیمه میهن با 38 درصد کاهش بوده و بعد از آن، شرکت‌های بیمه دی با 24 درصد کاهش ، بیمه البرز با 12 درصد کاهش و بیمه‌های نوین و کوثر با 10 درصد کاهش قرار داشتند.


این کاهش نسبت خسارت شرکت های بیمه دو علت اساسی داشت. نخست اینکه طبق گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور در ماه‌های ابتدایی سال 99 نسبت به سال 98 حدود 17 درصد میزان تصادفات به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است. از طرف دیگر افزایش تعدادی و ریالی بیمه نامه های شخص ثالث نیز در کاهش نسبت خسارت مهم بوده است.


در مقابل این کاهش کاهش ها، خسارت پرداختی شرکت هایی مانند بیمه دانا، ما و سامان رشد بالای 30 درصد را تجربه کردند که با توجه به میزان افزایش ریالی و تعدادی حق بیمه تولیدی شخص ثالث توجیه‌پذیر تلقی می شود.

 

بهبود نسبت خسارت شخص ثالث شرکت های بیمه خصوصی در سال 99

از رخدادهای مهم دیگر در سال 99 کاهش سهم بیمه شخص ثالث در پورتفوی شرکت های بزرگ بوده‌است. اغلب این شرکت ها تمرکز خود را بر بیمه های حرفه ای همچون عمر و زندگی گذاشته اند.


شرکت بیمه ملت بیشترین کاهش در سهم بیمه شخص ثالث از کل حق بیمه تولیدی را داشته و از سهم 17 درصدی از کل پورتفوی به 12 درصد در سال 99 رسید.


بر اساس این گزارش شرکتهای بیمه اسیا، بیمه پاسارگاد، بیمه ما، بیمه میهن، بیمه پارسیان ، بیمه دانا و بیمه معلم پورتفوی بیمه شخص ثالث خود را از 1 تا 5 درصد در سال 99 کاهش داده اند.

 

بهبود نسبت خسارت شخص ثالث شرکت های بیمه خصوصی در سال 99

شایان ذکر است که بیمه شخص ثالث در حقیقت یک بیمه مسئولیت است (بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی ) اما در گروه بیمه های اتومبیل قرار دارد .داشتن این بیمه نامه طبق قانون اجباری است و هر شخص که رانندگی انجام میدهد مکلف به داشتن این بیمه نامه است. بر اساس قانون مالک خودرو یا کسی که خودرو در اختیار اوست ( متصرف خودرو) میبایست اقدام به تهیه بیمه شخص ثالث نماید .


به طور کلی این بیمه ۳ خسارت را تحت حمایت خود قرار می دهد:


  • خسارت جانی
    هر نوع ديه يا ارش ناشی از صدمه، شكستگی، نقص عضو، ازكارافتادگی (جزئی يا كلی ـ موقت يا دائم) يا ديه فوت شخص ثالث به سبب حوادث مشمول بيمه موضوع اين قانون است. هزينه معالجه نيز چنانچه مشمول قانون ديگری نباشد، جزء تعهدات بيمه موضوع اين قانون خواهدبود.

  • - خسارت مالی
    این خسارت به اموال منقول و غیر منقول شخص ثالث وارد می شود. مثلا زمانی که شما با یک وسیله نقلیه تصادف می کنید و مقصر شما هستید، هر خسارتی که به ماشین شخص ثالث وارد می شود را شما باید جبران نمایید.

  • - خسارت سرنشین
    این خسارت مربوط به افرادی می شود که در اتومبیل شخص ثالث سوار هستند و در زمان تصادف، آن ها نیز آسیب دیده اند پس این خسارت شامل خود شخص ثالث نمی شود
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: