کد خبر: ۱۸۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - 17 December 2020
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به دنبال استفاده از منابع ایران در بانک‌های ترکیه برای خرید اقلام مورد نیاز خود هستیم.

بانکداری ایرانی - به گزارش روز پنج شنبه شاتا، «علیرضا رزم حسینی» در مذاکره تلفنی با «رخسار پکجان» گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه دوست و برابر هستند که همواره مبادلات گسترده‌ای را در حوزه تجارت در کنار پیشینه تاریخی و تشابهات فرهنگی داشته‌اند.

وی با اعلام اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در پنج سال گذشته سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: به خاطر شیوع ویروس کرونا و تاثیراتی که در کسب و کار و تجارت داشته است، حجم مبادلات در ۸ ماهه امسال به ۴.۳ میلیارد دلار رسید که درصدد ارتقای این میزان از تجارت هستیم و ظرفیت‌های لازم نیز وجود دارد.

فصل جدیدی برای گسترش مبادلات میان دو کشور ایجاد شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مذاکره ویدیوکنفرانسی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور ترکیه در خصوص افزایش مبادلات و استفاده از منابع بانکی ایران در بانک‌های ترکیه گفت : وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران مسئول پیگیری امورات مرتبط با حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت است و امیدواریم که این مذاکره تلفنی فصل جدیدی برای گسترش مبادلات میان دو کشور شود.

رزم حسینی با بیان اینکه شرایط بین‌المللی هم اکنون برای ارتقای مبادلات مناسب است، اضافه کرد: امکان گسترده شدن مبادلات در حوزه تجارت را داریم و آمادگی گسترش روابط دو کشور در این حوزه هم وجود دارد.

وی با یادآوری این که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد بین الملل و تجارت دنیا تأثیر گذاشته است، افزود: امیدواریم سطح مبادلات به مرور زمان ارتقا یابد.

وزیر صمت تصریح کرد: مذاکرات و توافقات در خصوص تجارت ترجیحی که در کمیسیون مشترک دو کشور (ماه آگوست) مورد اشاره قرار گرفت را دنبال می‌کنیم تا دو کشور به صورت برد - برد سطح مبادلات خود را افزایش دهند.

رزم حسینی همچنین با اشاره به منابع بانکی کشورمان در بانک های ترکیه گفت: به دنبال این هستیم از منابع ایران در بانک‌های ترکیه برای خرید اقلام مورد نیاز استفاده کنیم.

وی گفت: اکنون به کالاهای مورد نیاز از جمله گندم، ذرت، کنجاله سویا، دانه های روغنی و روغن خام نیاز داریم و در صورتی که این کالاها را کشور ترکیه داشته باشد، علاقمند به خرید از این کشور هستیم و در غیر این صورت علاقمند خرید این کالاها به واسطه شرکت‌های ترکیه هستیم.

همچنین «رخسار پکجان» در این مذاکره تلفنی بر آمادگی کشور خود برای افزایش حجم تجارت میان ایران و ترکیه بر اساس اصل برد- برد و توسعه همکاری ها به خصوص در شرایط کرونا تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور در حوزه مبادلات و مراودات تجاری، بیان کرد: آمادگی همکاری کامل با ایران را داریم و حجم تجارت میان دو کشور در دوران کرونا و پساکرونا باید افزایش یابد.

وزیر تجارت ترکیه همچنین با اشاره به مذاکره تلفنی با محمود واعظی «رئیس دفتر رئیس جمهور کشورمان»، گفت: آمادگی داریم که راه را برای کارآفرینان و تاجران دو کشور برای افزایش حجم تجارت و مبادلات تجاری اقتصادی، باز کنیم.

پکجان با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور در سپتامبر ۲۰۱۹، بیان کرد: در آن کمیسیون در ۴ مجموعه مرتبط با تجارت و سرمایه گذاری مالی، بهداشت، اجتماعی فرهنگی و حمل و نقل، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و تفاهمات و پروتکل‌های لازم منعقد شد که متاسفانه سه ماه بعد از امضای پروتکل‌ها کرونا شروع شد و امکان اجرای کامل مفاد تفاهمنامه‌ها میسر نشد.

وی با اشاره به برگزاری نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان اقتصادی دو کشور در آگوست ۲۰۲۰ گفت: در آن نشست اجرای توافقات بیست و هفتمین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی که سپتامبر برگزار شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و طرفین بر اجرای کامل آن تأکید کردند.

وزیر تجارت ترکیه همچنین بر اجرای مفاد موافقتنامه تجارت ترجیحی که در ژانویه ۲۰۱۵ به امضا رسید، تاکید کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: