کد خبر: ۱۸۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - 17 December 2020
استان همدان دارای پتانسیل‌های مناسب در بخش صنعت و معدن است که در شاهراه ورودی غرب کشور قرار گرفته و توانایی‌های بالقوه ای برای سرمایه گذاری و دسترسی به بازارهای غرب کشور دارد و محور همدان- قزوین به دلیل قرارگیری در مسیر ارتباطی بازار بزرگ مصرف تهران- کرج، قطب‌های صنعتی قزوین و ساوه و جاده ترانزیتی اروپا و هم چنین احداث شهرک صنعتی بوعلی در این مسیر قابلیت برنامه ریزی دارد.

استان همدان دارای پتانسیل‌های مناسب در بخش صنعت و معدن است که در شاهراه ورودی غرب کشور قرار گرفته و توانایی‌های بالقوه ای برای سرمایه گذاری و دسترسی به بازارهای غرب کشور دارد و محور همدان- قزوین به دلیل قرارگیری در مسیر ارتباطی بازار بزرگ مصرف تهران- کرج، قطب‌های صنعتی قزوین و ساوه و جاده ترانزیتی اروپا و هم چنین احداث شهرک صنعتی بوعلی در این مسیر قابلیت برنامه ریزی دارد.

همدان یکی از استان‌های دارای ذخایر و پتانسیل‌های معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است که در برخی از مواد معدنی مانند آندالوزیت، شیست، فلدسپات و سیلیس در ملایر و معادن دولومیت در نهاوند دارای مزیت‌های نسبی است.


حال در این راستا و به منظور بررسی وضعیت صنایع و معادن استان همدان و نقش و عملکرد بانک صنعت و معدن در حمایت از این صنایع گفت و گویی با فرشید رادور زنگنه مدیر بانک صنعت و معدن استان همدان ترتیب داده ایم که در ادامه آمده است:

1- مهمترين برنامه شعبه در سال 99 چيست؟
مهم ترين برنامه شعبه طي سال 1399 ارتقاء شاخص هاي عملكردي مي باشد. از مهم ترين شاخص‌ها مي توان به افزايش سهم بانك در بخش تسهيلات صنعت استان و افزايش سپرده هاي چهارگانه اشاره نمود . از ديگر برنامه هاي شعبه طي سال 1399 شروع فعاليت ارزي بخصوص در بخش حواله هاي ارزي مي باشد كه با صدور اولين حواله محقق شده است.

2- در راستاي تحقق شعار سال(جهش توليد) چه برنامه هايي داريد؟
با توجه به مشكلات پيش روي كشور از يك طرف و شعار سال از طرف ديگر، وظيفه سيستم بانكي بيش از پيش خطير و تاثير گذار شده است . لذا مجموعه مديريت استان همدان نيز هم راستا با ساير بخشهاي بانك و كشور ، تمركز خود را بر تامين سرمايه در گردش واحدهاي فعال استان ، ارائه خدمات اعتباري و بانكي سهل و آسان تر و نهايتا اجراي طرحهاي توسعه مورد نياز استان و كشور قرار داده است . رشد پنجاه درصدي پرداخت تسهيلات طي سال مورد نظر مويد اين موضوع مي باشد.

3- مهمترين اقدامات انجام شده در سال 98 چه بوده است و چه ميزان درتحقق برنامه هاي سال گذشته موفق بوده ايد و دلايل موفقيتتان چه بوده است ؟
مهم ترين اقدام شعبه طي سال 1398 هدف گذاري به منظور افزايش سپرده هاي چهارگانه و افزايش مانده تسهيلات بانك در استان با رعايت توازن منابع و مصارف بوده است كه در اين راستا شاهد افزايش سپرده هاي چهارگانه به ميزان 250 درصد در پايان سال 1398نسبت به ابتداي سال و افزايش 50 درصدي مانده تسهيلات اعطايي در بازه موصوف مي توان اشاره نمود. از ديگر اقدامات شعبه برنامه ريزي به جهت جذب حداكثري از تسهيلات بند الف تبصره 18 بوده است. در اين راستا نسبت به مذاكره با مشتريان قبلي شعبه و بازاريابي و مذاكره با مشتريان جديد جهت جذب در بانك اقدام شده كه نتيجه آن افزايش نسبتا چشمگير مانده تسهيلات بانك ونهايتا افزايش سپرده هاي چهارگانه بوده است. جميع عوامل مذكور باعث تحقق حداكثري برنامه هاي ابلاغي شده است.

4- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال 99، براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
خوشبختانه طي پنج سال اخير تدوين سياست هاي اعتباري ساليانه در دستور كار قرار گرفته كه در كنار دستورالعمل هاي داخلي بانك و ضوابط بالا دستي موجبات نظم مالي را در سازمان فراهم آمده است. از نقاط مثبت ديگر اين سياست‌ها، استفاده از نظرات مديريت هاي استاني در تدوين آنها بوده است . انتظار ميرود در تدوين سياست هاي سالهاي آتي توجه بيشتري به نظرات مديريت هاي استاني به عنوان مجري اصلي اين سياست ها مبذول گردد . بديهي است رعايت اين سياست ها توسط كليه اركان بانك مي تواند تاثير بسزايي در نيل به اهداف عاليه بانك داشته باشد.

5- با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه اقداماتي و راهكاري براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
با توجه به دولتي بودن بانك و به تبع آن لزوم اجراي مصوبات دولت و مجلس در راستاي حمايت از بخش توليد ، اجراي مصوبات بالا دستي از قبيل به تعويق انداختن تعهدات بخشهاي مورد نظر و مساعدت در تمديد يا تقسيط مجدد تسهيلات واحدهاي توليدي مشمول در دستور كار قرار گرفته است. علاوه بر اين با استفاده از ظرفيت هاي داخلي بانك مساعدت هايي مشابه موارد فوق در خصوص واحدهاي توليدي زيان ديده از تحريمها و موضوع كرونا در دستور كار قرار داشته است.

6- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
با توجه به جديد بودن موضوع حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال در بانك بشكل اخص و در سيستم بانكي بشكل اعم ، قطعا چالش هاي فراوان و متنوعي در راستاي تحقق كامل امر وجود خواهد داشت . عمده چالش موجود فرهنگ سازي و تبيين كامل فوايد و اثرات مثبت آن در بين مشتريان و سازمانهاي مرتبط بانك مي باشد . به نظر ميرسد اجراي نهايي و استقرار كامل اين دو مهم مي بايست بصورت مرحله اي و حتي بشكل پايلوت با تمركز بر مشتريان بزرگ و توانمند صورت پذيرد . از طرف ديگر لازم است مشتريان نيز نسبت به استقرار سخت افزار و نرم افزارهاي مناسب و رابطين مطلع اقدام نمايند. در اين راستا شعبه همدان نيز نسبت به مذاكره با مشتريان بزرگ و برتر استان اقدام نموده و هم راستا با ساير بخشهاي بانك در حال ادامه فرآيند مي باشد.

7- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
جذب منابع يكي از مهمترين و در عين حال فني ترين موضوعات در سيستم بانكي كشور مي باشد. با توجه به تعداد زياد بانك هاي كشور و به تبع آن تعداد بسيار زياد شعبات آنها در سطح كشور و تعداد اندك شعبات بانك صنعت ومعدن و با توجه به مهمترين موضوع كه همانا تك بخشي بودن فعاليت بانك و تمركز آن بر بخش صنعت ومعدن و عدم امكان ارائه خدمات تسهيلاتي به ساير بخشهاي اقتصادي می باشد لذا امكان جذب منابع صرفا از بخش صنعت ومعدن ميسر بوده كه اين موضوع ، شرايط جذب منابع را با مشكلات بيشتري مواجه مي نمايد.
علي ايحال شعبه همدان طي نيمه دوم سال 1398 و هفت ماهه 1399 علاوه بر ايجاد ارتباط بيشتر با مشتريان قبلي و بالفعل، نسبت به احصاء ليست توليد كنندگان برتر استان اقدام نموده و مذاكراتي نيز به جهت جذب اين دسته از مشتريان آغاز نموده است كه خوشبختانه اثرات مثبتي را نيز به همراه داشته است. از آن جمله مي توان به افزايش تعداد مشتريان و افزايش 250 درصدي سپرده هاي چهارگانه اشاره نمود .
از جمله راهكارهاي ديگر جهت جذب مشتريان برتر استان ، استفاده از ظرفيت هاي تسهيلات بند الف تبصره 18 بوده كه شعبه همدان با استفاده حداكثري از منابع موصوف ، ضمن كسب رتبه اول در بين بانك هاي استان ، امكان جذب مشتريان و بخشي از سپرده هاي آنان را فراهم آورده است.

8- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
طي 14 ماه گذشته تعداد 47 فقره تسهيلات جمعا به مبلغ 2600 ميليارد ريال به بخش صنعت ومعدن استان تسهيلات پرداخت شده است كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل از نظر مبلغ حدودا 50 درصد رشد داشته است .

9- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده و به چه ميزان اشتغال ايجاد كرده است؟
طي سالهاي گذشته تاكنون تعداد 30 طرح ايجادي و توسعه اي با تسهيلات ريالي و ارزي بانك صنعت ومعدن به بهره برداري رسيده است كه با توجه به آمار موجود ، بانك صنعت ومعدن سهم بسزايي در اجرايي اين طرحها داشته است . از آن جمله مي توان به طرحهاي صنايع غذايي سحر- فروسيليس –هگمتان دارو – پايابسپار – كاويان پود –پويان طب اشاره نمود كه تعداد اشتغال ايجاد شده توسط اين واحدها بالغ بر 1000 نفر مي باشد.

10- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد خواهد شد؟
در حال حاضر يك طرح ايجادي مربوط به شركت مهان كاغذ سركان (توليد كاغذ پشت طوسي ) با سرمايه گذاري 644 ميليارد ريال و تسهيلات 365 ميليارد ريالي بانك صنعت ومعدن با پيشرفت 60 درصد در دست اجرا مي باشد و پيش بيني ميشود پس از بهره برداري تعداد 70 نفر اشتغال مستقيم ايجاد نمايد.
همچنين لازم به ذكر است با توجه به وجود تحريمها و مشكلات كشور در تامين دارو ، اين بانك اقدام به پذيرش دو طرح دارويي ايجادي و توسعه اي با سرمايه گذاري بالغ بر 3000 ميليارد ريال و برآورد تسهيلات به ميزان 1800 ميليارد ريال نموده كه در دست بررسي مي باشد.

11- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
استان همدان در زمره استانهاي كمتر توسعه يافته در بخش صنعت ومعدن مي باشد به نحوي كه تعداد واحدهاي فعال صنعتي استان كه عمدتا صنايع كوچك و متوسط مي باشند كمتر از 900 واحد صنعتي است. عمده فعاليت اقتصادي استان به ترتيب در بخش كشاورزي ، بازرگاني و خدمات متمركز مي باشد. استان در بخش معدن نيز داراي قابليت نسبي است كه با تعداد تقريبي 140 معدن فعال مي توان آنرا جزو استانهاي معدني لحاظ نمود . شايان ذكر است كه واحدهاي بزرگ استان نيز عمدتا در بخش صنايع معدني ايجاد شده كه به عنوان نمونه مي توان به كارخانه توليد فروسيليس و شركت شيشه همدان اشاره نمود.

12- براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
بهترين و مهمترين موضوع در بحث وصول مطالبات انتخاب صحيح مشتري، بررسي و اعتبارسنجي مشتريان در هنگام اعطاي تسهيلات و اعتبارات و پس از آن پيگيري به موقع و موثر مطالبات بشكل مذاكره تلفني ، حضوري و پيگيري كتبي است . از طرف ديگر استفاده از ظرفيت هاي قانوني موجود (قانون تسهيل تسويه بدهكاران بانكي ، بند ل تبصره 16و...) كمك بسزايي به وصول مطالبات غير جاري خواهد نمود. در اين راستا شعبه همدان طي يكسال گذشته موضوع وصول مطالبات غير جاري را با جديت در دستور كار قرار داده كه نتيجه آن وصول يا تعيين تكليف بيش از 20 پرو‍ژه مطالباتي مي باشد. شايان ذكر است كه طي دوره مورد نظر هيچ يك از تسهيلات پرداختي بانك به طبقه غيرجاري منتقل نشده است.

13- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
مذاكره با مشتريان ، بازديد از طرحها ، برگزاري جلسات منظم و استماع درخواست ها و انتظارات آنان و تطبيق با ضوابط بانك ، پيشنهاد تدوين دستورالعملهاي جديد و پيشنهادات راهگشا به جهت حفظ و ارتقاء خدمات و نهايتا رضايت مشتري و نفع هر دو طرف مي باشد. يكي از اين موضوعات چگونگي برنامه ريزي به منظور افزايش كارمزدها است . عمده كارمزدهاي بانك در بخش اعتبارات و خدمات بانكي قابل استحصال است. اعتبارات عمدتا شامل گشايش اعتبارات اسنادي داخلي ، صدور ضمانتنامه و حواله هاي ارزي است . به جهت نيل به اين هدف در ابتدا مي بايست نسبت به شناسايي مشتريان مستعد در اين حوزه ها اقدام و سپس نسبت به مذاكره و ارائه پيشنهاد جذاب اقدام نمود.
شعبه همدان طي سنوات گذشته در بخش ضمانتنامه فعاليت نسبتا مناسبي داشته و در حال حاضر اين مهم تداوم دارد. در بخش گشايش اعتبارات اسنادي داخلي نيز طي سال هاي 98 و99 اقداماتي جهت شروع مجدد امر صورت گرفته كه منجر به صدور و گشايش پنج فقره اعتبار اسنادي داخلي شده است. در بخش ارزي نيز علي رغم عدم هر گونه فعاليت در گذشته ، طي هماهنگي صورت گرفته با مديريت هاي مرتبط در ستاد و هماهنگي لازم با مديريت استان البرز ، همكاران اين شعبه نسبت به فراگيري آموزش هاي مقدماتي اقدام نموده اند به نحوي كه اولين حواله ارزي شعبه همدان طي سال 99 صادر گرديده و چند فقره حواله ارزي نيز در دست اقدام مي باشد كه اين مهم نيز در بخش اخذ كارمزدها كمك شاياني خواهد نمود.

14- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
با عنايت به افزايش نرخ ارز طي يكسال گذشته از يك طرف و افزايش هزينه هاي توليد ناشي از اين امر و ساير فاكتورهاي مشابه ، افزايش حدود اختيارات مديريت هاي استاني و شعب ، كمك شاياني به سرعت تصميم گيري و نهايتا رضايت مندي مشتريان نموده است.از سوي ديگر استفاده بهينه از اين اختيارات بخصوص در بخش تسهيلات مستلزم جذب و تجهيز منابع مي باشد ، با عنايت به اين موضوع و عدم وجود توازن در منابع ومصارف شعب و استانها و عدم وجود توسعه صنعتي در بيش از نيمي از استانهاي كشور انتظار مي رود ستاد بانك در بخش تجهيز منابع استانهاي كمتر توسعه يافته صنعتي ياري گر اين استانها باشد.

15- تعامل شما با مقامات ارشد استاني نظير(استانداري، وزارت اموراقتصادي و دارائي و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
با توجه به نوع فعاليت بانك و تاثير گذاري آن در بخش صنعت استان ، خوشبختانه تعامل مناسبي بين دستگاههاي اجرائي مرتبط وجود دارد. به نحوي كه تاكنون مواردي كه منجر به شكايت يا اعلام نارضايتي اين دستگاهها باشد ديده نشده است . شايان ذكر است كه در مقاطع مختلف تقديرنامه هايي جهت همكاران از طرف اين سازمانها و بالاخص استانداري ارسال شده است كه به عنوان نمونه مي توان به تقديرنامه استاندار همدان بابت عملكرد بانك در استان اشاره نمود.

16- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
مهمترين سرمايه هر سازمان ، نيروي انساني آموزش ديده ، كارآمد و با تجريه مي باشد. حتی اگر ضوابط ، دستورالعمل ها و بخشنامه ها شفاف، كارآمد و روان باشد در صورت عدم اجراي صحيح و عدم استفاده بهينه از آنها توسط نيروي انساني ، كارآرايي لازم در پيشبرد اهداف سازمان محقق نخواهد شد. لذا در اين راستا علاوه بر آموزش هاي برنامه ريزي شده در بانك ، اشتراك تجربيات بين همكاران ، گردش شغلي و انتقال تجربيات عامل موثرتري در رسيدن به اهداف مي باشد . در استان همدان نيز سعي شده كه اين امر مدنظر قرار گيرد.

17- روشهاي شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
همانگونه كه در علم مديريت نيز به نوعي عنوان شده ، كارشناسان و كاركنان ، تصميم ساز و مديران تصميم گيرنده مي باشد. در استان همدان نيز سعي شده مواردي كه نياز به تصميم گيري دارند در ابتدا توسط همكاران كارشناس بررسي و راهكارهاي مختلف توسط ايشان با همكاري مديران مجموعه پيشنهاد و نهايتا با تطبيق آنها با ضوابط ، بخشنامه ها و دستورالعمل ها بهترين تصميم اتخاذ گردد.

18- طرحهايي كه با تامين مالي بانك در آن استان راه اندازي شده و در سطح ملي مطرح هستند را بيان كرده و نحوه حمايت بانك از آنها را تشريح فرمائيد؟
اين شعبه در حال حاضر فاقد طرح در سطح ملي مي باشد. علي ايحال در صورت وجود چنين طرحهايي ، شعبه باتوجه به حدود اختيارات ، منابع و ضوابط موجود آمادگي پذيرش و مساعدت لازم با طرحهاي مذكور را خواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: