کد خبر: ۱۸۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - 17 December 2020
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: پیش بینی ما این است از حدود ۲۶ میلیون مشترک آب در کشور، حدود ۴ میلیون مشترک مشمول آب رایگان شوند.

به گزارش  تسنیم، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشستی خبری اظهار داشت: وزارت نیرو برای ترغیب مشترکان برای اصلاح الگوی مصرف آب، طرحی را همزمان با برق امید در اواسط تابستان امسال بررسی کرد که به ترجیح وزارت نیرو قرار شد طرح برق امید در اولویت قرار بگیرد تا اخیرا که مصوبات اجرای طرح آب رایگان مشترکان کم مصرف نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: طبق تصویب هیئت وزیران می بایست صورت حساب مشترکان که تا یک سوم الگوی مصرف به مصرف آب می پردازند با تخفیف صددرصدی محاسبه شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه "در سال 1394 قانونی به نام قانون توسعه و بهینه سازی مصرف آب شرب به کشور تصویب شد که براساس آن وزارت نیرو مکلف بود الگوی مصرف آب را با توجه به تنوع اقلیم در ایران محاسبه کند"، گفت: براساس آنچه مصوب شد الگوی مصرف در مناطق سردسیر 13 مترمکعب و در مناطق گرمسیر 18 مترمکعب در ماه به ازای هر خانواده تعیین شد و به طور متوسط الگوی مصرف آب در کشور حدود 15 مترمکعب در ماه به ازای هر خانواده است که بر اساس تعریف مرکز آمار، هر خانواده برابر با 3.4 نفر است یعنی اگر الگوی مصرف را به ازای هر خانواده 15 مترمکعب در نظر بگیریم تقریبا حدود 54 لیتر به ازای هر نفر در روز محاسبه می شود که این میزان آب نیازهای پایه و حیاتی مشترکان را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: قرار بر این شد که اگر مشترکان تا یک سوم الگوی تعیین شده آب مصرف کنند صورت حساب با تخفیف صددرصدی خواهند شد، البته یک تبصره برای این مسئله در نظر گرفته که این طرح شامل سکونتگاه های غیردائم، همچون باغ ویلاها و ویلاها نمی شود.

جانباز با بیان اینکه "آب بهای سایر مشترکان تا الگو تغییر نمی کند"، گفت: به مشترکان شش ماه مهلت داده خواهد شد که نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند؛ وزارت نیرو نیز مکلف شده در این مدت، اقدامات لازم را شامل اطلاع رسانی، آموزش، ترغیب مشترکان به استفاده از ابزارآلات کاهنده مصرف و ... اجرایی کند.

وی افزود: پس از اینکه دستورالعمل ها در نظر گرفته شد و مشترکان پرمصرف مصرف خود را کاهش ندادند، وزارت نیرو میزان افزایش تعرفه را به شورای اقتصاد پیشنهاد خواهد داد و پس از تصویب آب بهای این دسته از مشترکان گران تر محاسبه خواهد شد.

جانباز با بیان اینکه "مشترکان بد مصرف یک میلیون و 500 هزار مشترک را تشکیل می دهند که حدود 17 درصد کل آب کشور توسط آن ها مصرف می شود"، گفت: لازم است تا طرح های بازدارنده ای ایجاد شود تا میزان مصرف این دسته از مشترکان کاهش یابد. هدف از اجرای این طرح نیز کاهش مصرف بوده است.

وی ادامه داد: توجه حاکم در این طرح مسائل قیمتی نیست، اما با این وجود 200 میلیارد تومان از درآمدهای بخش آب کاسته خواهد شد و شش ماه بعد توسط شورای عالی اقتصاد در مورد افزایش تعرفه پرمصرف ها تصمیم گیری صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص انشعابات مشترک ساختمان ها گفت: در ساخت و سازهای قدیمی در تعدادی از شهرها کنتورها مشترک بوده و در کل در کشور حدود 11 درصد مشترکان کنتور مجزا ندارند، ولی با سازوکارهای نظام مهندسی ساختمان در حال حاضر در اکثر آپارتمان ها انشعاب مجزا داریم، البته سیاست وزارت نیرو تفکیک این انشعابات است اما در برخی از مکان ها همچون شهرک اکباتان انجام این طرح کمی دشوار است؛ با این وجود سیاست ما تفکیک انشعاب ها است تا عدالت صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در این راستا صورت گرفته، در تهران چندین سال پیش واحدشماری را آغاز کردیم و حجم کل را به تعداد واحدها تقسیم می کنیم.

جانباز تصریح کرد: پیش بینی ما این است از حدود 26 میلیون مشترک آب در کشور، حدود 4 میلیون مشترک مشمول آب رایگان شوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: