کد خبر: ۱۸۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - 15 December 2020
رییس هیات مدیره بیمه ملت با انتقاد از فرآیند کُند تحول اساسی درصنعت بیمه گفت:
برای برای دیجیتالی شدن صنعت بیمه نیاز به یک اکوسیستم خاص و مناسبی است، چرا که با یک گل بهار نمی شود .

رییس هیات مدیره بیمه ملت: برای برای دیجیتالی شدن صنعت بیمه نیاز به یک اکوسیستم خاص و مناسبی است، چرا که با یک گل بهار نمی شود و تنها دیجیتالی کردن سخت افزارها نمی تواند کمکی به صنعت بیمه کند، لذا باید تمامی ارکان صنعت بیمه و حتی دولت نیز در این راستا همکاری کرده و به مساله ورود کند.


به گزارش بانکداری ایرانی ،   بهروز اسد نژاد، رییس هیات مدیره بیمه ملت در همایش بیمه و توسعه در پنل تخصصی آینده بیمه‌گری و تحول دیجیتال در صنعت بیمه در خصوص دیجیتالی شدن صنعت بیمه اظهار کرد: نکته مهمی که باید در خصوص دیجیتالی شدن مد نظر قرار داد این است که دیجیتالی شدن یک ابزار است. ابزاری برای بهبود فضای کسب و کار است. باید برای بر اساس خواسته‌های مخاطبان رفتار کرد و چنانچه هزینه های سنگینی صرف شود اما مخاطبی را جذب نکند و برای مشتریان و مخاطبان صنعت بیمه کارایی و جذابیت نداشته باشد یعنی این روند شکست خورده‌است؛ چرا که بر اساس تحول دیجیتالی اتفاق خاصی برای بنگاه اقتصادی نیافتاده‌است.


وی افزود: مساله دیگر این است که برای دیجیتالی شدن صنعت بیمه نیاز به یک اکوسیستم خاص و مناسبی است، چرا که با یک گل بهار نمی شود و تنها دیجیتالی کردن سخت افزارها نمی تواند کمکی به صنعت بیمه کند، لذا باید تمامی ارکان صنعت بیمه و حتی دولت نیز در این راستا همکاری کرده و به مساله ورود کند، چرا که دیجیتالی کردن صنعت بیمه ، انقلابی در مدل کسب و کار ، ارائه خدمات و محصولات و فرآیندهاست.نکته بعدی این که نیاز است که در دورن صنعت بیمه سیاست ها، استراتژی‌ها، ساختارها، نگاه مدیران و کارکنان تغییر کرده و مدیران و کارکنان باید هم افزایی داشته باشند.


اسد نژاد هدف دیجیتال سازی را بهره‌ووری عنوان کرده و افزود: در واقع هدف از دیجیتالی کردن صنعت بیمه افزایش بهره وری و کارایی است، لذا این افزایش بهره وری با دو چالش رو به رو است. یکی از چالش ها درون صنعت بیمه است. برای این بحث باید به موضوعاتی مانند کارایی، اثربخشی و کارایی پرداخت. به تعریف بسیار ساده بهره‌وری انجام درست کارها با کارایی بالا و همان انجام کارهای درست یا اثربخشی است. دغدغه اصلی طرفداران کارایی این است که چگونه کارهایی را که در حال حاضر انجام می‌شود با اتلاف کمتری صورت گیرد. دغدغه اثربخشی نیز آن است که آیا کاری را که در حال انجام آن هستیم همان کاری است که باید انجام می شده و برای آن هدف‌گذاری کردیم؟


ریس هیات مدیره بیمه ملت در ادامه عنوان کرد: از زاویه بهره وری، نگاه به دیجیتال سازی متفاوت است. توجه داشته باشید که هزینه‌های عملیات بیمه‌گری شرکت‌های بیمه بالاست. در یکی دوسال گذشته آماری منتشر شد که شرکت‌ها سالی حدود 6000 میلیارد ریال هزینه کارمزد به نماینده ها پرداخت شد که روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد. همچنین خیلی از فرآیندها زاید بوده و باید اصلاح شود .


اسدنژاد یکی از موانع جدی برای دیجیتال سازی را مدل کسب و کار صنعت بیمه دانسته و در ادامه اظهار کرد: صنعتی که 50 درصد درآمدش به یک محصول اجباری وابسته است تا زمانی که به این درآمد اجباری وابسته است چرا باید به تحولات دیجیتالی فکر کند؟
او افزود: نکته بعدی زمانبر بودن دوره بررسی خسارت ها در کنار ضریب خسارت بالاست که یکی از مشکلات جدی صنعت بیمه است. اغلب شرکت ها در حوزه بیمه گری سود ناچیزی داشته و زیان عملیاتی آنها بالاست. همچنین کانال‌های توزیع شرکت‌های بیمه تنوع لازم را ندارد. نکته جالب تراینکه در ایران اندازه آمریکا شبکه فروش بیمه گری وجود دارد یعنی بالغ بر 100 هزار کارگزار، پایگاه اینترنتی و نمایندگان جنرال و غیرجنرال داریم که شبکه توزیعی متورمی را برای صنعت بیمه ساخته است.


او در خصوص تنوع محصولات صنعت بیمه گفت: در محصولات صنعت بیمه تنوع زیادی وجود نداشته و محصولات گسترده نیستند. خلق محصولات در زنجیره خلق ارزش صنعت بیمه بسیار نامطلوب است و عمدتا چند نفر در پشت درب‌های بسته در مورد کل صنعت بررسی و تحلیل و راهکار ارائه می دهند که در نهایت تبدیل به محصول می‌شود .


رییس هیات مدیره بیمه ملت در خصوص فرایند تعامل شرکت‌های بیمه با مشتری و شناخت ریسک گفت: در انتخاب ریسک هیچ مدیریت درستی وجود ندارد. علاوه بر این به مشتریان نزدیک نبوده و به تجربه مشتریان هیج توجهی نمی شود در ادبیات بازاریابی به این رخداد «سفر مشتری» می‌گویند اما باید اذعان کرد که عوامل تصمیم گیری و اجرایی در صنعت بیمه به مشتریان نزدیک نیستند. اطلاعات درستی از مشتریان دراختیار صنعت بیمه نیست. تحصیلات، رده سنی، جنسیت ، وضعیت شغلی، سطح درآمد و دغدغه های انها چیست تا بر اساس این اطلاعات باید محصول درست شود. همچنین تبلیغات میدانی صنعت بیمه بسیار ضعیف و فله ای است و هیچ توجهی به مشتریان نشده و بازاریابی صنعت بیمه در انتخاب بازار هیچ عقلانیتی ندارد و یکپارچه نیست.


اسد نژاد در خصوص آموزش در صنعت بیمه گفت: رکن مدیریت یعنی تصمیم گیری ولی در صنعت بیمه مبنای تصمیم گیری بر اساس اطلاعات به روز و دقیق نیست. آموزش های ناکارآمد در صنعت بیمه وجود دارد و مدیریت دانش در این صنعت رخ نداده است و میلیون ها دیتای صنعت بیمه در بایگانی ها مدفون می شود. فناوری اطلاعات یک مدیریت در شرکتها و یک رگ حیاتی هر سازمانی است. این در حالی است که در صنعت بیمه ایران ، از ابزارهای تحلیلی در این بخش هیچ بهره گیری نمی شود .


بهروز اسد نژاد، رییس هیات مدیره بیمه ملت در پایان گفت: غایت صنعت بیمه در هر کشوری دو هدف است. نخست افزایش ایمنی در جامعه و دوم کاهش هزینه هاست . این دو به هم وابسته هستند. افزایش ایمنی برای کاهش هزینه هاست. صنعت بیمه بعد از 85 سال باید چندین 18هزار کشته را خسارت دهی کند؟آیا تحولات دیجیتال نمی تواند این 18 هزار کشته را به کمترین سطح برساند؟ آیا ابزارهای وجود ندارد که بتواند این کمک را به سیستم ایمنی جامعه برساند؟ بر همین اساس نکته پایانی من این است که صنعت بیمه فاصله زیادی با سطح ایمنی و سلامت جامعه دارد و تجربه زیسته مشتریان صنعت بیمه حکایت از افزایش ایمنی و سلامت ندارد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: