کد خبر: ۱۸۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - 13 December 2020
طی بررسی ها و هماهنگی های اخیر قرارگاه سازندگی خاتم با مجموعه دولت و وزارت نفت قرار شد یک پتروپالایشگاه جدید تحت نام مهر خلیج فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز ساخته شود.

 بانکداری ایرانی - به گزارش تسنیم، سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در نشستی خبری اظهار داشت: باید از فشارهایی که امروز به کشور وارد می شود در جهت توانمندسازی کشور استفاده کرد تا در نتیجه، تهدیدها به فرصت تبدیل شود.

وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) همانطور که سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند، بازوی قدرتمند اجرایی دولت ها است و همواره تلاش کردیم در کنار همه دولت ها، اگر جایی خلأ وجود دارد ورود کرده و در جهت توانمندسازی کشور حرکت کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه "قرارگاه با 5000 شرکت بخش خصوصی کشور در ارتباط است"، گفت: تلاشمان این است که همانطور که سپاه پاسداران در زمان جنگ تحمیلی همچون نخ تسبیح، تمام ظرفیت های کشور را کنار هم جمع کرده بود، اکنون نیز در شرایط جنگ اقتصادی بتوانیم همان کارکرد و عملکرد را داشته باشیم و با کنار هم قراردادن ظرفیت های کشور در شرکت های خصوصی، به سمت تکمیل زنجیره ارزش در کشور و اجرای پروژه های عمرانی و زیرساختی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: همه اکنون در بسیاری از نقاط، کشور آسیب پذیر است؛ با وجود اینکه کارهایی صورت گرفته و اقداماتی نیز هم اکنون در جریان است، ای کاش همان زمانی که مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاوتی را بیان فرمودند، نسبت به پیاده سازی امور جهت مقام سازی اقتصاد عمل می شد تا اینکه امروز نخواهیم در برخی از زمینه ها در شرایطی که کشور تحت فشار حداکثری است، کار را از صفر شروع کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه "قرارگاه در تلاش است تا نقدینگی جامعه را به سمت تأمین مالی پروژه ها هدایت کند"، گفت: ما چارچوب خود را بیانیه گام دولت انقلاب، به عنوان یک سند بالادستی قرار داده ایم.

وی افزود: امسال تاکنون هر هفته یک پروژه را به اتمام رساندیم و در شش ماهه آینده نیز برنامه ریزی کرده ایم تا 37 پروژه تأثیرگذار را تکمیل کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: آنقدر کشور ظرفیت دارد که ما نباید منتظر بمانیم و مشکلی در تأمین مالی داشته باشیم؛ حتی اگر نفت ما را نخرند می توانیم از محل اموال دولت و نقدینگی موجود در جامعه، تأمین مالی پروژه های عمرانی را انجام دهیم؛ منتها باید رویه های جاری و روال های ادارای در وزارتخانه ها بازنگری شوند؛ چرا که متأسفانه قوانین، بخش نامه ها و دستورالعمل ها برای جنگ اقتصادی طراحی نشده اند و بعضا متناقض، زمان گیر و در برخی موارد ناکارآمد هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه "امروز 85 درصد از گاز شیرین کشور از پارس جنوبی تأمین می شود"، گفت: امروز میدان پارس جنوبی و تأسیساتی که در 24 فاز آن طراحی و اجرا شده، هم گاز شیرین کشور، هم برق کشور و هم بنزین کشور را تأمین می کند چرا که گاز تولیدی آن پس از پالایش، به شبکه سراسری گاز کشور تزریق شده و بخشی از آن به نیروگاه ها برای تأمین سوخت تولید برق رفته و میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی نیز در پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ظرفیت اسمی 360 هزار بشکه و ظرفیت عملی 400 هزار بشکه را دارا هست، تبدیل به بنزین می شود.

وی افزود: در شرایط تحریم، امکان فروش میعانات گازی را نداریم و اگر در زمینه مصرف میعانات گازی به مشکل می خوردیم، در تولید گاز پارس جنوبی نیز اختلال ایجاد می شد که سهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در برقراری این توازن، سهم بسیار مهمی است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: از قبل برای این پالایشگاه 4 فاز طراحی شده بود که قرار بود قرارگاه سازندگی خاتم فاز چهارم آن را احداث کند، اما به دلایلی متوقف شد و پروژه سیراف در اولویت قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی بررسی ها و هماهنگی های اخیر با مجموعه دولت و وزارت نفت قرار شد یک پتروپالایشگاه جدید تحت نام مهر خلیج فارس با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز در کنار پالایشگاه خلیج فارس احداث شود که دوماه پیش کلنگ آن بر زمین خورد و تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و علاوه بر تولید فرآورده های نفتی، مواد مورد نیاز صنایع شوینده، نساجی و PET را نیز تولید خواهد کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) میزان طلب قرارگاه از دولت پیش از نوسانات ارزی را حدود 42 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بخشی از مطالبات، سنواتی است؛ در حال رایزنی با دولت و مجلس هستیم که پرداخت بخشی از این مطالبات در قالب بودجه 1400 دیده شود تا مشکلی برای اجرای پروژه ها پیش نیاید.

وی افزود: تمام تأمین مالی قرارگاه از مسیر خزانه دولت است که به حساب 250 خزانه واریز و پرداخت می شود و عددی که در خزانه گردش مالی داریم 10 هزار میلیارد تومان در سال است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در خصوص سهم قرارگاه از پروژه های عمرانی کشور گفت: در سال 99 بودجه عمرانی کشور 83 هزار میلیارد تومان بوده که ردیف های ژرویه ای که به قرارگاه رسیده حدود 3500 میلیارد تومان، یعنی حدود 4 درصد بوده است.

وی ادامه داد: از مجموع گردش مالی حساب خزانه مربوط به قرارگاه، 3000 میلیارد تومان مربوط به پروژه های عمرانی و 7000 میلیارد تومان مربوط به سایر پروژه ها است و سهم قرارگاه از پروژه های عمرانی کشور حدود 4 درصد است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در خصوص میزان سود قرارگاه از پروژه های عمرانی گفت: طبق فرمولی که سازمان برنامه تعیین کرده، سود پیمانکاران حدود 8 درصد است که با توجه به اینکه برخی مطالبات ما از اجرای پروژه ها، مربوط به 6 یا 7 سال پیش است و هنوز پولی بابت آن دریافت نکرده ایم، ارزش پول کاهش یافته و اوراقی هم که بابت بخشی از مطالبات ما می دهند ریز دارد، عملا سود قرارگاه به یک یا 2 درصد می رسد که این سود را نیز به پروژه های محرومیت زدایی اختصاص می دهیم.

وی افزود: وقتی قرارگاه خاتم تمامی منابع مالی اش از طریق خزانه دولت واریز می شود و علاوه بر نظات سپاه پاسداران، ذی حسابی تعیین شده و مستقر از سوی وزارت اقتصاد، سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات نیز تمامی پرداختی ها و دریافتی های قرارگاه را مورد بررسی و رصد قرار داده و گزارش های مربوطه را به نهادهای ذیربط ارائه می دهند، قرارگاه خاتم از شفاف ترین ارگان های کشور است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: 4.5 میلیارد دلار و 1100 میلیارد تومان پروژه های مختلف را در بسته های مختلف طراحی و آماده کرده ایم تا از طرقی پذیره نویسی در فرابورس و جذب سرمایه های مردمی بتوانیم این پروژه ها را اجرایی کرده و سود مطمئنی به مردم پرداخت کنیم که در این زمینه نیاز به اصلاح رویکردها وجود دارد و ما درخواست کرده ایم که بخه جای تضمین بانکی از ما تصامین دیگری چون کمپانی گارانتی و تضامینی از این دست گرفته شود که اگر این موضوع حل و فصل شود می توانیم جذابیت خوبی برای مردم ایجاد کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: