کد خبر: ۱۸۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - 13 December 2020
عملیات ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه های اپلیکیشن پرداخت انجام خواهد شد. این مقام مسئول اظهار کرد: فرآیندهای جدیدی که مشتریان با آن روبرو هستند شامل ثبت چک، تایید چک و انتقال چک است که چک‌های قدیمی صادر شده و صادر نشده، مشمول این فرآیند سه گانه نیستند.

 مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: چک‌های جدید از بیستم دی ماه سال جاری در اختیار مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، داود محمد بیگی مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی امروز در یک نشست خبری با تشریح جزییات قانون جدید چک، از اجباری بودن ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد خبر داد و گفت: یکی از دغدغه های بانک مرکزی این است که اجرای قانون جدید چک را به شکلی پیش ببرد که کمترین چالش را در اجتماع داشته باشیم.

وی افزود: عملیات ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه های اپلیکیشن پرداخت انجام خواهد شد. این مقام مسئول اظهار کرد: فرآیندهای جدیدی که مشتریان با آن روبرو هستند شامل ثبت چک، تایید چک و انتقال چک است که چک‌های قدیمی صادر شده و صادر نشده، مشمول این فرآیند سه گانه نیستند.

محمدبیگی تصریح کرد: انجام فرآیند جدید صرفاً مشمول چک هایی خواهد بود که در آینده در اختیار مشتریان قرار می گیرد که می‌توانند در سامانه های مرتبط نسبت به ثبت و استعلام آن اقدام کنند.

به گفته او، چک های فعلی نیازی به ثبت در سامانه صیاد ندارند چرا که از ۲۰ دی ماه ۹۹، چک های جدید در اختیار مشتری ها قرار خواهد گرفت که در این صورت می توانند برای ثبت و استعلام به سامانه مربوطه مراجعه کنند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی گفت: ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد و رعایت توصیه بانک مرکزی دو مزیت دارد، اول اینکه امکان رصد تعداد و مبلغ چک های برگشت خورده، صادرکننده چک برای مردم وجود خواهد داشت و دوم اینکه، دیگر نیازی به پشت نویسی چک نخواهد بود. مزیت نخست این اطمینان را به مشتری می‌دهد که چک دریافتی از درجه اعتبار مطلوبی برخوردار است.

محمدبیگی با تاکید براینکه در قانون جدید دو کانال در کنار اپلیکیشن و سامانه دیده شده است، اظهار کرد: نخست کانال شعب بانک ها که البته خیلی بهینه نیست و دوم اینکه بانک مرکزی در صدد است تا با ارسال پیامک بتواند امکان استعلام و ثبت چک را انجام دهد.

او با بیان اینکه باز هم تاکید می کنم که فعلا الزامی برای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد نیست و این موضوع اختیاری است، افزود: اعتبار صدور چک‌های جدید حداکثر ۳ سال است؛ بنابراین برای وثیقه‌های خرید کالا که نیاز به چک‌های مدت دار بیش از سه سال است، بایستی از تضامین دیگر استفاده شود.

همچنین محبوب صادقی نیز در این نشست خبری با اشاره به برخی مجازات ها برای افراد دارای چک برگشتی، افزود:‌ عدم امکان افتتاح حساب جدید و عدم دریافت کارت جدید بانکی از جمله این محدودیت‌ها است.

مدیر اداری اطلاعات بانکی بانک مرکزی ادامه داد:‌ همچنین سایر حساب‌های افراد در سیستم بانکی نیز به میزان کسری چک نیز مسدود خواهد شد. فرد دارای چک برگشتی امکان دریافت تسهیلات را نخواهد داشت و نمی تواند ضمانت نامه های ریالی و ارزی نیز ارائه کند.

وی با اشاره به برگشتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار فقره چک در مهر ماه سال جاری، تاکید کرد: طبق گزارش ها روند برگشت چک به نسبت وصول آن کاهشی بوده و میزان برگشت چک نسبت به دوره گذشته ۱۰ درصد کمتر شده است. درباره مجازات های مربوط به چک های برگتی در صورت تصمیم شورای تامین استان ها،‌ افراد می توانند تا یکسال نیز از عدم دریافت تسهیلات،‌افتتاح حساب و ارائه ضمانت نامه مستثنی شوند.

حسین معصومی نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه طبق قانون جدید تکالیفی متوجه صادرکنندگان و گیرندگان چک وجود دارد،‌ افزود: نکته مهم ۳ ساله بودن سقف اعتبار دسته چک های جدید است.

رییس گروه بررسی و تطبیق مقررات بانکی بانک مرکزی افزود: بزودی سقف اعتباری مشخص شده در این خصوص اعلام می شود. در عین حال،‌پشت نویسی چک باید انجام شود ولی قبل از آن اطلاعات چک باید در سامانه صیاد به ثبت برسد. همه چک‌ها باید کد رهگیری داشته باشند و چک‌هایی در مراجع قضایی ترتیب اثر داده می‌شوند که گواهینامه عدم پرداخت برای مفقودی و جعلی صادر شده ناشی از این ادعا برای آنها وجود نداشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: