کد خبر: ۱۸۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - 11 December 2020
فرید زکریا، تحلیلگر مشهور آمریکایی و ستون‌نویس روزنامه "واشنگتن‌پست" در یادداشتی از سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت اکنون تجارت جهانی بدون آمریکا در حال رونق گرفتن است.

به گزارش تسنیم، فرید زکریا، تحلیلگر مشهور آمریکایی و ستون‌نویس روزنامه "واشنگتن‌پست" در یادداشتی نوشت: جهان به جهانی سازی، تجارت آزاد و نهادهای چند جانبه پشت کرده یا حداقل این یک باور رایج شده است.

سیاستمداران و مفسران با الهام از سیاست های ملی گرایی و حمایت گرایی ترامپ که با شیوع بیماری همه گیر کووید_19 تشدید شده است، حرف از آوردن زنجیره های تأمین به کشور خود و تقویت تولید داخلی می زنند. حتی بدون ترامپ، این تفکر ادامه خواهد داشت و این تغییر احتمالاً پایدار خواهد بود.

اما چگونه باید یک رویداد بزرگ را که چند هفته پیش مانند یک زمین لرزه رخ داد و در ایالات متحده تقریباً حرفی از آن زده نشد، درک کنیم؟

در تاریخ 15 نوامبر، در یک مراسم مجازی، 15 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه بزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان، مشارکت اقتصادی جامع منطقه ایRCEP را امضا کردند.

کشورهای امضا کننده 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند که بزرگتر از NAFTA یا اتحادیه اروپاست.

همچنین بسیاری از همین کشورها، دو سال پیش، یک پیمان بزرگ دیگر برای تجارت آزاد به نام مشارکت ترانس-پسیفیک Trans-Pacific (TPP) را امضا کرده بودند که شامل کانادا، مکزیک، شیلی و پرو بود.

مذاکرات همچنین برای انعقاد یک قرارداد تجاری میان چین، ژاپن و کره جنوبی و همچنین معاهده سرمایه گذاری میان چین و اتحادیه اروپا در حال انجام است. در سال 2018، کشورهای آفریقایی یک منطقه تجارت آزاد در سراسر این قاره را تشکیل دادند.

ایالات متحده پیمان تجاری TPP را رهبری می کرد اما ترامپ آمریکا را از این پیمان خارج کرد و در حالی که بقیه مناطق آسیا و اقیانوسیه به سمت همگرایی حرکت می کردند، بیکار نشست.

برخلاف چیزی که باراک اوباما خواستار آن شده بود یعنی "چرخش به سمت آسیا"، آمریکا اکنون به درون خود روی کرده است.

این البته کاملاً منطبق با استراتژی ملیت گرایی اقتصادی ترامپ است که مولفه اصلی جهان بینی وی می باشد.

وی هنگامی که برای ریاست جمهوری تلاش می کرد، وعده داد به "رسوایی کسری تجاری ایالات متحده" که بزرگترین نماد سیاست های فاجعه بار این کشور بود، رسیدگی کند.

مشاور تجاری وی، پیتر ناوارو، پیش بینی کرد که طی چند سال پس از روی کار آمدن ترامپ، کسری تجاری برطرف شود. اما در دوره ریاست جمهوری ترامپ، کسری تجاری در واقع افزایش یافته است. اکنون در حال رسیدن به بالاترین سطح خود طی 12 سال گذشته است.

هر معیاری را که در نظر بگیریم، سیاست های تجاری ترامپ شکست خورده است. او وعده داده بود که مشاغل تولیدی را به رونق برگرداند. در حقیقت، از زمان روی کار آمدن وی، مشاغل تولیدی تقریباً در جای خود ثابت مانده اند.

برچسب ها: آمریکا ، تجارت جهانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: