کد خبر: ۱۸۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - 06 December 2020
تراز عملیاتی بانک ملت در آبان ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته52 % رشد ثبت نموده و همانند ماه های گذشته به روند صعودی خود ادامه داده که از این حیث در بین بانک های بورسی همچنان پیشتاز بوده و توانسته در صدر بالاترین تراز عملیاتی برای دوره 8 ماهه سال جاری قرارگیرد.

به گزارش بانکداری ایرانی ،  طی 8 ماهه سال جاری بانک ملت ، با کسب ۲۰۸,۳۱۰ میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت ۱۱۰,۱۱۵ میلیارد ریال سود سپرده گذاری ، توانست تراز عملیاتی( حاشیه سود) مثبت ۹۸,۱۹۵ میلیارد ریالی را کسب نماید که با رشد 52 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (حاشیه سودپرداختی ۶۴,۴۳۲ میلیارد ریالی) ، عملکردی در خور توجه محسوب می شود.

این امر حاکی از استمرار روند بهبود، تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات، رعایت بهداشت اعتباری، عزم راسخ بانک در مصرف بهینه مصارف و کسب سود با کیفیت می باشد.

حلیل عملکرد آبان ماه سال 1399 بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی

 

حلیل عملکرد آبان ماه سال 1399 بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی

 

بر این اساس، وبملت در آبان ماه سال جاری ۳۱,۲۹۶ میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی شناسایی نموده و ۱۵,۴۴۵ میلیارد ریال سود سپرده گذاری پرداخت کرده¬که با این حساب در هشتمین ماه سال 1399، تراز عملیاتی بانک ۱۵,۸۵۱ میلیارد ریال مثبت است. به این ترتیب تراز بانک 23 درصد بیشتر از ماه قبل و 145 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل می باشد.


درآمد حاصل از تسهیلات نسبت به ماه قبل از رشد 11 درصدی و نسبت به مدت مشابه در سال قبل از رشد 65 درصدی برخوردار گردیده است.


سود پرداختی به سپرده گذاران نسبت به ماه قبل 1 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 24 درصد افزایش نشان می دهد.

حلیل عملکرد آبان ماه سال 1399 بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی

 

  سپرده های هزینه زا
سپرده های هزینه زا در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از رشد 90 درصدی برخوردار شده و در این میان بیشترین رشد مربوط به سپرده هاي کوتاه مدت ( با 21% سهم بری) می باشد که با 69% رشد از مبلغ ۶۲۴,۷۹۵ میلیارد ریال به ۱,۰۵۲,۸۰۱ میلیارد ریال رسیده است. همچنین سپرده هاي بلندمدت يک ساله ( با 7% سهم بری) ضمن ثبت کاهش 18 درصدی از مبلغ ۴۱۱,۴۵۰ میلیارد ریال به ۳۳۷,۵۲۰ میلیارد ریال رسیده است.

گواهي سپرده  ويژه سرمايه گذاري عام ( با 9% سهم بری) نیز با رشد88 درصدی از مبلغ ۲۲۴,۱۹۹ میلیاردریال به ۴۲۲,۳۱۹ میلیارد ریال رسیده است.

 سپرده های غیر هزینه زا :
در بخش سپرده های غیرهزینه زا ، آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با عملکرد موفق خود از رشد 82 درصدی برخوردار شده و در این میان بیشترین سهم درصد (17% کل سپرده های غیر هزینه زا) مربوط به سپرده هاي  قرض الحسنه جاري ريالي می باشد که با 54% رشد از مبلغ ۵۳۳,۸۸۸ میلیارد ریال به ۸۲۰,۹۲۵ میلیارد رسیده است.


حلیل عملکرد آبان ماه سال 1399 بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی

  تسهیلات ریالی :
مانده تسهیلات ریالی در مهر ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 112% رشد از مبلغ ۲,۲۱۲,۹۷۹ میلیارد ریال به ۴,۶۹۷,۳۰۹ میلیارد ریال رسیده است.
افزایش در منابع و مصارف ارزی عمدتاً ناشی از اعمال نرخ تسعیر ارز می باشد.

حلیل عملکرد آبان ماه سال 1399 بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی

حلیل عملکرد آبان ماه سال 1399 بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی

تراز عملیاتی (تجمیعی) بانک ملت در آبان ماه امسال (مازاد درآمد تسهیلات به سود پرداختی به سپرده ها) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته52 % رشد ثبت نموده و همانند ماه های گذشته به روند صعودی خود ادامه داده که از این حیث در بین بانک های بورسی همچنان پیشتاز بوده و توانسته در صدر بالاترین تراز عملیاتی برای دوره 8 ماهه سال جاری قرارگیرد. به طوری که با ثبت مبلغ ۱۵,۸۵۱ میلیارد ریال تراز مثبت عملیاتی در آبان ماه و مجموع ۹۸,۱۹۵ میلیارد ریال در8 ماهه سال جاری وکسب رتبه نخست با اختلاف 208 درصدی نسبت به بانک پاسارگاد که در رتبه دوم قرار دارد سرآمد تمام بانک های بورسی باشد.


حلیل عملکرد آبان ماه سال 1399 بانک ملت و مقایسه آن با سایر بانک های بورسی

پرداخت سود قطعی 3‏/3 درصد به سپرده‌گذاران بانک ملت


سپرده‌گذاران بانک ملت برای سپرده‌گذاری سال ۹۸ خود در بانک ملت تا ۳‏/ ۳ درصد سود بیشتر در قالب سود قطعی دریافت کردند. مابه‌التفاوت سود پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه و بلندمدت سال ۹۸ بر اساس معیارهایی از قبیل نرخ اسمی سپرده در زمان افتتاح ، نوع آن ، مدت ماندگاری و ... محاسبه و به‌حساب سپرده‌گذاران بانک ملت واریز شده است. بنابراین گزارش سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا به‌صورت علی‌الحساب بوده و بانک در صورت عملکرد موفق و سودآور مبلغی را تحت عنوان سود قطعی، اضافه بر سود علی‌الحساب سپرده به مشتریان پرداخت می‌کند.

 

تأمین ۵۰ درصد تسهیلات شبانه بین‌بانکی از سوی بانک ملت
دکتر محمد بیگدلی مدیر عامل بانک ملت با تأکید بر اینکه این بانک در تأمین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی حرف اول را می‌زند ، فرمودند : بانک ملت بدون اینکه یک ریال اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی داشته باشد در برهه‌هایی حتی ۵۰ درصد تسهیلات شبانه بین بانکی را تأمین و مشکل کمبود نقدینگی برخی از بانک‌ها را مرتفع کرده است.

 

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: