کد خبر: ۱۸۸۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 30 November 2020
پیرامون این شرکت خبرهای فیک و غیر واقعی موج می زند و سهامداران را تشویق به خرید سهام می کنند و با وجود انتشار شایعات از ابتدای سال 99 تا کنون هنوز شاهد اصلاح وضعیت بنیادی شرکت نبودیم.

سهام بانک دی از جمله سهامی بود که در شش ماهه نخست سال 99 با رشد چشمگیری مواجه شده و از قیمت 5468 در نخستین روز کاری سال جاری با رشدی یازده برابری ، به مبلغ 58 هزار و 261 ریال در ابتدای آبان 99 رسیده و در زمان اصلاح بازار سرمایه تا مبلغ 42 و 598 ریال سقوط کرد اما باز پیرامون این شرکت خبرهای فیک و غیر واقعی موج می زند و سهامداران را تشویق به خرید سهام می کنند و با وجود انتشار شایعات از ابتدای سال 99 تا کنون هنوز شاهد اصلاح وضعیت بنیادی شرکت نبودیم.


چرا که تراز منفی شرکت همچنان در وضعیت خوبی قرار ندارد  و زیان انباشته شرکت نیز همچنان 10 برابر سرمایه شرکت است، لذا خبرسازی و موج سواری تنها عامل صعود سهام شرکت بوده و این شرکت با زیرمجموعه های خود اعم از شرکت های اقماری و کارگزاری، اقدام به دادوستد سهام شرکت کرده و توانسته وضعیت سود و زیان شرکت را کمی بهبود ببخشد اما این اوضاع هم نمی تواند شرکت را از وضعیت فاجعه بار بنیادی نجات دهد.


در ابتدای سال خبر از افزایش سرمایه و فروش نیروگاه دماوند بوده که اولی هنوز در ترازنامه شرکت ننشسته و دومی هم به فروش چند درصد محدود منتهی شده است. هرچند نمی توان ارزشمند بودن دارایی چون نیروگاه دماوند را منکر شد اما این دارایی نمی‌تواند وضعیت بانک دی را دگرگون کند کما اینکه در سالهای اخیر نیز نتوانسته وضعیت شرکت را بهبود ببخشد چرا که مشکل بانک دی از جایی دیگر بوده و باید به نهادهای بالادستی و مدیران آن خرده گرفت.

 

موج‌سواری خبری با داده های پوچ برای چاق کردن سهام
یکی از گرفتاری های بانک دی، درگیر بازی پانزی شدن بانک است. این بانک در هشت ماهه نخست امسال 183 هزار و 355 میلیارد ریال تسهیلات داده که در قبال ان 14 هزار و 477 میلیارد ریال عایدی داشته است. اما در مقابل 346 هزارو 49 میلیارد ریال سپرده جمع کرده که برای این میزان از سپرده 26 هزار و 960 میلیارد ریال سود پرداخت کرده است. یعنی تراز منفی این شرکت 12 هزار میلیارد ریال است که نشان می دهد که هرچقدر در سهام سفته بازی کند این بانک از دام عملیات پانزی رها نمی شود چرا که این بانک سعی می کند با گرفتن پول جدید از مردم سود پول های قبلی را تسویه کند و این یعنی آغاز یک فاجعه بزرگ برای بانک دی و چنانچه بانک مرکزی مانع این رفتار بانک دی نشود ممکن است که مشکلاتی نظیر موسسات مالی غیر مجاز دامن گیر بانک دی شود.

برچسب ها: بانک دی ، دی ، تزار منی ، پانزی ، سهام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: