کد خبر: ۱۸۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - 19 November 2020
حسن روحانی رئیس‌جمهوری از ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهارماه به یک‌سوم جامعه خبر داد و گفت: روز شنبه در ستاد ملی کرونا، این بسته تصویب می‌شود. افرادی که مشمول این کمک می‌شوند، در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا‌ کمکی برای معیشت مردم شود

دنیای‌اقتصاد : .حسن روحانی رئیس‌جمهوری از ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهارماه به یک‌سوم جامعه خبر داد و گفت: روز شنبه در ستاد ملی کرونا، این بسته تصویب می‌شود. افرادی که مشمول این کمک می‌شوند، در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا‌ کمکی برای معیشت مردم شود

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش درجلسه هیات دولت گفت: با افزایش و شدیدتر شدن محدودیت‌ها، فشار اقتصادی بر مردم هم زیاد می‌شود. در این شرایط دولت باید با در نظر گرفتن کمک‌هایی بخشی از این مشکلات را کاهش دهد. قبلا می‌گفتیم فشار روی کسانی است که حقوق ثابت‌بگیر هستند اما در شرایط کنونی اگر ادارات تعطیل شوند، حقوق‌شان را می‌گیرند. امروز مشکل کسانی هستند که حقوق ثابت نمی‌گیرند و باید با کسب‌و‌کارشان و خدماتی که ارائه می‌دهند، درآمدی کسب کنند.


ارائه بسته معیشتی به یک‌سوم جامعه
روحانی همچنین گفت: وام یک میلیونی هم به حدود ۱۰ میلیون خانوار پرداخت می‌شود که البته این وام برای همه یارانه‌بگیران نیست.

پیش از این روز سه‌شنبه علیرضا معزی معاون دفتر رئیس‌جمهوری از ابلاغ ماموریت روحانی به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای طراحی اقدامات حمایتی دولت از اقشار کم‌برخورداری که در اثر تعطیلی کسب‌و‌کارشان در زمان اعمال محدودیت‌ها دچار آسیب می‌شوند، خبر داده بود. بنا بر مصوبه ستاد ملی کرونا ۱۵۰ شهر کشور که ۲۵ شهر آن جزو کلان‌شهر‌ها محسوب می‌شوند از روز شنبه اول آذرماه به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد و به جز مشاغل درجه یک همچون مراکز درمانی و مشاغل مرتبط با تا‌مین کالا‌های مورد نیاز مردم باقی مشاغل تعطیل خواهند بود. موضوعی که از همان ابتدا موجبات نگرانی دولت را برای تا‌مین زندگی این دسته از مشاغل فراهم کرده بود و شاید به همین دلیل دولت علاقه‌ای به اینکه به سمت آنچه تعطیلی فراگیر می‌خواند برود نداشت. دولت در تعطیلی‌های کرونایی که در نیمه اول امسال رخ داد بالغ‌بر ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی با نرخ بازگشت ۱۲ درصد در نظر گرفت و حالا با توجه به تعطیلات پیش رو یک بار دیگر تسهیلاتی را برای آن دسته از مشاغلی که با تعطیلات کرونایی پیش رو دچار مشکل می‌شوند درنظرگرفته است.

سوال از روحانی در مورد بسته معیشتی
در همین حال روز گذشته به‌دنبال سخنان رئیس‌جمهوری مبنی‌بر ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهارماه به افرادی که مشمول این کمک می‌شوند، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اعلام اختیار قانونی و منبع مالی این بسته شد.

به گزارش «ایسنا» امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: آقای رئیس‌جمهور گفتند با مصوبه ستاد کرونا می‌خواهند برای یک‌سوم جامعه یک بسته معیشتی ١٠٠ هزار تومانی برای چهار ماه بدهند. ما از اصل این عمل استقبال می‌کنیم و دیروز هم خدمت دولت محترم تذکر دادیم که افرادی که مشاغل‌شان به مشکل برمی‌خورد حتما باید مورد توجه قرار گیرند، ولی سوال این است که مبنا و اختیار قانونی برای اقدامات مالی کجاست؟ وی افزود: این رفتار دوگانه که اگر مجلس تصمیم بگیرد خدمتی به مردم شود نماینده دولت مخالفت می‌کند و بعد خود دولت در ستادی تصمیم می‌گیرد که مجوز قانونی‌اش و عملکردش - چون منابع مالی باید در سقف بودجه و مبتنی بر احکام بودجه باشد و اگر می‌خواهند اصلاحی کنند باید مجوز مجلس را بگیرند- واقعا محل سوال است.

علامت‌های کاهش قیمت کالاها
به گزارش «ایرنا» حسن روحانی درادامه سخنان دیروز خود در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه علامت‌های کاهش قیمت کالا، ارز و سایر مسائل را مشاهده می‌کنیم، گفت: تلاش دولت این است که مسیر کاهشی ادامه یابد. کسانی به ناروا می‌گویند دولت می‌خواهد قیمت ارز و کالا افزایش یابد اما تمام همت دولت کاستن آلام مردم و کاهش قیمت‌ها است. رئیس‌جمهوری افزود: احساس ما این است که شرایط ما در روزهای آینده بهتر خواهد شد و در این شرایط بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم.

تعطیلی اعلام هشدار به جامعه است
حسن روحانی همچنین گفت: به سبب اوج‌گیری کرونا در کشور در آستانه مرحله جدیدی از مسوولیت‌پذیری‌های اجتماعی قرار گرفتیم. به همین دلیل از روز شنبه محدودیت‌های شدیدی در کشور اعمال می‌شود. شهرهایی که شرایط قرمز دارند تقریبا به حالت تعطیل درمی‌آیند. شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل خواهد بود. افراد در موارد ضروری سر کار حاضر می‌شوند و فروشگاه‌ها و کسانی که خدمات و کالا به مردم ارائه می‌کنند در محل کار حضور خواهند داشت. به گزارش «ایرنا» وی افزود: البته همه ما می‌دانیم که تعطیلات و محدودیت‌های شدید راه‌حل اصلی مشکل کرونا نیست. مشکل کرونا صرفا از طریق تغییر سبک زندگی حل می‌شود یعنی مردم اگر سبک زندگی خود را همراه با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌های فیزیکی و عدم رفت و آمدهای خانوادگی، عدم حضور در مراسم عزا و شادی و مناسبت‌های مذهبی و دینی تغییر ندهند با وجود تعطیلی کرونا شرایط به همین صورت خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد. روحانی با بیان اینکه تعطیلی اعلام هشدار به جامعه است برای اینکه همه به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم، اظهار کرد: آمار کنونی نشان می‌دهد ۵۱ درصد ابتلاها به‌دلیل رفت و آمد خانوادگی است. اگر در دو هفته‌ای که تعطیلی و محدودیت‌های شدید برقرار می‌شود به همان نسبت رفت و آمد بیشتر شود، ابتلا به کرونا از ۵۱ درصد به‌دلیل رفت و آمد خانوادگی به ۶۰درصد می‌رسد.

زمانی برای تجدید قوای کادر درمان
رئیس‌جمهوری همچنین گفت: این تعطیلات برای این است که فضای تنفسی برای کادر درمان به وجود بیاید. کادر درمان خیلی در فشار است و تعطیلات موجب می‌شود تا‌ فضای چند هفته‌ای برای استراحت‌ آنان به‌وجود بیاید. وی تصریح کرد: در کرونا از حیث تجهیزات، تخت و آی‌سی‌یو در مشکل و فشار نیستیم اما کادر درمان به مدت ۹ ماه است که مدام در حال کار و فعالیت هستند و این، کادر درمان را خسته کرده است؛ بنابراین تعطیلات برای این است که فرصتی برای تجدید قوای کادر درمان فراهم کنیم و مردم هم احساس کنند خطر جدی است.

آمار فوتی‌ها هشداری برای ماست
وی اضافه کرد: وقتی تعداد فوتی‌ها نزدیک ۵۰۰ نفر در روز می‌رسد، هشدار بزرگ برای همه ماست و باید کمک کنیم برنامه جامع مقابله با کرونا به خوبی اجرا شود و باید همه دست به دست هم دهیم تا‌ این طرح به خوبی اجرا شود. روحانی گفت: از روز شنبه آینده در همه قوا، شرکت‌های دولتی و غیردولتی در شرایط قرمز جلسات بالای ۱۵ نفر نباید داشته باشیم. این شرایطی است که وزارت بهداشت تعیین کرده و بعد از آن در قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد تصویب شده است. این مصوبه حکم قانون را دارد و همه کشور باید مقررات در شرایط قرمز، نارنجی و زرد را که دیروز ابلاغ شده، رعایت کنند.

رشد صادرات در هفته‌های اخیر
روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به رشد صادرات در هفته‌های اخیر گفت: هفته گذشته صادرات ما ۲۵ درصد رشد داشت و معلوم است در مسیر صادرات قرار گرفتیم. برای تا‌مین کالاهای مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها هم حرکت خوبی از گمرکات شروع شده و کالاها درحال ترخیص هستند و کار بسیار خوبی هم از سوی وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که امروز شاهد حرکت بسیار خوبی در این زمینه هستیم و شرایط بهتر خواهد شد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به آغاز بررسی بودجه در دولت گفت: تلاش می‌کنیم بودجه را در زمان معین به مجلس ارائه کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: