کد خبر: ۱۸۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - 16 November 2020
سازمان توسعه تجارت در جدیدترین آماری که از وضعیت تجارت ایران در ماه‌های گذشته ارائه کرده خبر از تداوم روند رو به رشد صادرات غیر نفتی کشور در مهر ماه داده است.

به گزارش ایسنا، پس از انکه تحت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، تجارت ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در مرزها و کاهش تقاضای جهانی افت کرد، به نظر می‌رسد با گذشت چند ماه از آغاز این روند، کشورها توانسته‌اند با شیوه‌هایی جدید روند صادراتی خود را تا حدی اصلاح کنند و در این بین آمارهای جدیدی که از ایران منتشر شده نیز همین مسئله را تایید می‌کند.

همانطور که پیش بینی می‌شد با عبور از ماه‌های ابتدایی بحران کرونا، دولت‌ها به منظور حفظ روند صادرات و واردات خود تهمیداتی را در مرزهای زمینی و دریایی خود به کار گرفتند تا از بسته شدن دوباره آنها جلوگیری شود. در شرایطی که در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، بسیاری از مرزهای زمینی ایران با کشورهای همسایه بسته شد، در هفته های اخیر بسیاری از مرزها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و همین موضوع به افزایش دوباره صادرات ایران انجامید.

آمارها نشان می‌دهد که از مرداد ماه، بخشی از کاهش صادرات غیرنفتی جبران شد و در شهریور ماه رشد قابل قبولی در این حوزه به ثبت رسید. بر اساس آمارهای جدید سازمان توسعه تجارت، در مهر نیز روند رو به رشد صادرات به شکل قابل توجهی ادامه پیدا کرده است.

آمارهای ارائه شده از سوی این سازمان نشان می‌دهد، در هفت ماهه سال ۱۳۹۹ صادرات غیر نفتی ایران حدود ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده که نشان می‌دهد صادرات غیر نفتی کشور از مهر ماه سال جاری در مسیر افزایشی قرار گرفته است.

صادرات ۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلاری مهرماه سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳ میلیارد و ۱۴۹ میلیون دلار بود، افزایش ۴۸ درصدی را تجربه کرده و همچنین میزان صادرات غیر نفتی کشور در مدت مذکور نسبت به ماه پیش از خود، یعنی شهریور سال جاری، افزایش حدود ۲ میلیارد دلاری داشته است.

بررسی دقیق تر آمارهای اعلام شده نشان میدهد از مجموع صادرات مذکور در ۷ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، حدود ۹۰ درصد از کل صادرات کشور، از ایران به ۲۰ کشور اول هدف صادراتی صورت گرفته است که در این فهرست کشورهای عراق، چین و امارات در رتبه های اول تا سوم و کشورهای قطر، قزاقستان و میانمار در رتبه های ۱۸ تا ۲۰ قرار گرفته اند.

بررسی فهرست ۲۰ کشور اول هدف صادرات ایران بیانگر آن است که ۶ کشور عربی شامل عراق با حدود ۴.۹ میلیارد دلار رتبه اول، امارات با حدود ۲.۲ میلیارد دلار پس از چین در رتبه سوم، عمان با ۱۹۰ میلیون دلار بعد از کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان، اندونزی، روسیه، آذربایجان، تایلند در رتبه ۱۲، کویت با ۸۶ میلیون دلار پس از آلمان، ارمنستان و ونزوئلا در رتبه ۱۶، سوریه با ۷۷ میلیون دلار رتبه ۱۷ و قطر با ۷۶ میلیون دلار قبل از قزاقستان و میانمار در رتبه ۱۸ جزو این فهرست قرار دارند.

سایر کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین و یمن، از حوزه خلیج فارس، و اردن و لبنان، از حوزه خاورمیانه، در فهرست ۲۰ کشور اول صادراتی ایران طی مدت یاد شده قرار نگرفته اند.

برچسب ها: صادرات ، کرونا ، تجارت ، دولت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: