کد خبر: ۱۸۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - 16 November 2020
طرح هوشمندسازی پایش مزارع برنج از سوی یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به مرحله اجرا رسید.

به گزارش ایسنا، رشد و توسعه روزافزون فناوری و نقش آن در هوشمندسازی در همه جوانب زندگی بشری موجب شده تا کشاورزی هوشمند به عنوان راهکار مناسب برای افزایش محصول و کاهش اثرات مخرب کشاورزی بر محیط زیست مطرح شود.


با توجه به ماهیت سنتی کشاورزی در کشور ما، هنوز این امر به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته و در نتیجه عدم استفاده از کشاورزی نوین، هر ساله شاهد هدر رفت منابع با ارزش و آسیب های جدی به محیط زیست هستیم. در حالی که در کشورهای پیشرو در کشاورزی دقیق، طرح های متعددی برای استفاده از امکانات فناوری های نوین در کشاورزی در حال بهره برداری هستند.

روش های سنتی جمع آوری اطلاعات مربوط به مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی مبتنی بر پایش زمینی و محلی مزارع بسیار زمانبر و کند بوده و امکان دسترسی به اطلاعات موردنیاز در زمان لازم وجود ندارد.

در این طرح دانش فنی هوشمندسازی کشاورزی بومی سازی شده و با استفاده از فناوری های نوین مانند تلفن های هوشمند، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی پایش دقیق اراضی زیر کشت محصولات در زمان کوتاهی میسر شد و پایش محصولات کشاورزی مختلف با توجه به نیاز مشتری انجام می شود.

پایش مزرعه در سه سطح پایش فضایی، هوایی و زمینی با استفاده از داده های سنجش از دور، تصاویر پهپاد و تصاویر زمینی گوشی های موبایل به همراه اطلاعات مکانی مورد تحلیل دقیق و جامع قرار می گیرد. از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای تعیین بهترین زمان کاشت، داشت و برداشت و اتخاذ تصمیم برای محصول استفاده می شود. نرم افزار توسعه داده شده برای گوشی های هوشمند ارتباط بین کشاورز و تیم متخصص را به راحتی فراهم کرده و اطلاعات اختصاصی هر مزرعه را به طور مجزا در اختیار کشاورز قرار می دهد.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، با توجه به اهمیت کشت برنج در استان های گلستان، مازندران و گیلان به عنوان قطب کشاورزی و بزرگترین منطقه تولید برنج (تولید دوسوم نیاز برنج کشور)، به عنوان محصول هدف این طرح انتخاب شده و پایش سایر محصولات کشاورزی نیز بر حسب نیاز امکان پذیر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: