کد خبر: ۱۸۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - 16 November 2020
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت‌ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: آزادراه شرق اصفهان پنجشنبه هفته جاری افتتاح می‌شود و این یکی از پروژه‌های جهش تولید است.

به گزارش ایسنا، خیراله خادمی در نشست خبری امروز اظهار کرد: بیش از سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در کشور در حال ساخت بوده که هشت پروژه به طول هزار و ۵۶۰ کیلومتر در اولویت پروژه‌های ریلی قرار دارند و به عنوان پروژه‌های جهش تولید معرفی شدند. در بخش آزادراهی نیز هزار و ۳۴۰ کیلومتر در قالب ۲۱ پروژه مسیر در حال ساخت است که ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر به عنوان اولویت اجرا تعیین کرده‌ایم.

وی با اشاره به ساخت مسیر بزرگراهی در کشور گفت: هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال ساخت داریم که از این میزان هزار و ۷۶۱ کیلومتر به عنوان پروژه‌های جهش تولید در ۳۲ محور و در قالب ۷۷ پروژه در اولویت ساخت و ساز قرار دارند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: سرمایه‌گذاری برای این پروژه‌ها مجموعا به ۲۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد که در بخش‌های بزرگراهی و ریلی سرمایه‌گذاری صد درصدی از سوی دولت و در بخش آزادراهی با مشارکت سرمایه‌گذار صورت گرفته است. به عنوان مثال در بخش ریلی چهار هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۳۰۰ میلیون یورو به صورت ارزی هزینه شده است.

خادمی با بیان اینکه برای ساخت ۶۵۱ کیلومتر در بخش آزادراهی هشت هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان در قالب ۹ پروژه سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: در بخش بزرگراهی نیز برای پروژه‌های در اولویت چهار هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که مجموع آن‌ها با یوروی ۱۳ هزار تومانی به حدود ۲۴ هزار میلیارد می‌رسد. البته امروز براساس جدول تعدیل سازمان برنامه و بودجه این هزینه‌ها حداقل ۵۰ درصد افزایش یافته است و برای تکمیل به ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

وی با اشاره به انجام سه هزار و ۹۵۶ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی، بزرگراهی و ریلی طی دو سال آینده و افتتاح نخستین پروژه جهش تولید یعنی آزادراه شرق سپاهان در روز پنجشنبه هفته جاری، گفت: این آزادراه از محور کاشان به اصفهان شروع می‌شود به طول ۶۳ کیلومتر و از تقاطع جاده اردستان به اصفهان به سمت جاده نائین – اصفهان ادامه پیدا می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد که این آزادراه جدید ۸۰ دقیقه زمان سفر را کمتر می‌کند و مسیر اتصال شمال به جنوب اصفهان ۳۵ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد و نقش بسیار مهمی در مسائل زیست محیطی و کاهش تلفات جاده‌ای خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه پایان هفته جاری آزادراه شرق اصفهان با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور افتتاح می‌شود، اعلام کرد: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه خرم‌آباد- بروجرد، آزادراه منجیل به رودبار، آزادراه ایزدخواه به شیراز، آزادراه تبریز به صوفیان، آزادراه مراغه به هشترود، منطقه دوم آزادراه تهران- شمال باند غربی و آزادراه گرمسار به سمنان در اولویت پروژه‌های آزادراهی هستند و با پیشرفت فیزیکی بالا به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی تاکید کرد: آزادراه شرق سپاهان یکی از مهمترین آزادراه‌های کشور است چرا که حلقه اتصال آزادراه‌های مرکزی محسوب می‌شود. همچنین ترافیک سنگین شیراز به بوشهر دیگر وارد مرکز شهر اصفهان نمی‌شود و ترافیک از داخل شهر جمع و به شرق اصفهان انتقال پیدا می‌کند. از سوی دیگر افتتاح این آزادراه می‌تواند زمینه توسعه برای مردم شرق اصفهان را که نسبت به غرب آن محروم‌ترند فراهم کند.

خادمی درباره میزان مطالبات پیمانکاران از شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز گفت: مطالبات پیمانکاران حدود شش تا هفت هزار میلیارد تومان است که حدود سه هزار میلیارد تومان آن در اختیار ذیحساب‌ها قرار دارد و چهار هزار میلیارد تومان دیگر هم هنوز توسط پیمانکاران اعلام وصول نشده است. البته زمانی که پیمانکاران متوجه شوند نقدینگی وجود ندارد، مطالبات خود را اعلام وصول نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ابلاغ شده که بخشی از آن‌ها اسناد خزانه بوده و سایر منابع به صورت نقدی ابلاغ شده است. عددهای پروژه‌ها در این بخش بسیار بالا است و موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه داریم که باید بسازیم و برای تکمیل آن ۱۳۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در بحث پرداخت منابع مالی تاکنون اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است، افزود: برای اولین بار است که سازمان برنامه و بودجه حدود یک پنجم از اعتبارات خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کند و سازمان برنامه و بودجه برای پروژه‌های عمرانی که انجام می‌دهیم مبالغ بسیار زیادی را از آن‌ها به صورت نقدی پرداخت کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: