کد خبر: ۱۸۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - 09 November 2020
یک مقام مسئول کارگری با تاکید بر ریشه یابی مشکلات بازار کار گفت: به جای فروش بشکه های نفت باید به صادرات غیرنفتی متکی باشیم که هم ارزآوری بیشتری برای کشور به دنبال دارد و هم از رشد و نوسان نرخ ارز تاثیر کمتری می پذیرد.

فتح اله بیات ـ در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نتایج انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد و بازار اشتغال کشور، اظهار کرد: علیرغم آنکه معتقدم سیستم اقتصادی را باید از داخل اصلاح کنیم و موانع تولید را خودمان از میان برداریم و به فکر اصلاح امور بانکی و اقتصادی باشیم ولی متاسفانه دلار در سرنوشت اقتصادی کشور و بازار کار نقش دارد و تاثیرگذار است.

وی افزود: از نظر من سقوط قیمت دلار و طلا پس از انتخابات آمریکا ناشی از یک جو روانی است و سیاستهای اقتصادی ما نباید متاثر از تغییر و تحولات بیرونی باشد که با رفتن رئیس جمهور یک کشور جشن گرفت و با آمدن دیگری ذوق زده شد. درست است که آمریکا را به لحاظ قدرت اقتصادی نباید دست کم گرفت ولی ما هم به لحاظ سیاسی، تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی شرایط خاص خود را داریم و باید از آن به شکل مطلوبی استفاده کنیم.

این مقام مسئول کارگری ادامه داد: به دلیل فشارهای اقتصادی تولیدکنندگان داخلی در تامین مواد اولیه تولید دچار مشکل شدند و تحت تاثیر این مساله جامعه کارگری هم آسیب دید. این امر تاحدودی در بازار اشتغال و روند تولید و صادرات حتی بحث صادرات نفتی خلل وارد کرد اما ملت ما ایستادگی کرد و دولت از هیچ تلاشی برای برداشتن این بار کم نگذاشت.

به گفته بیات، مشکلات بازار کار باید با جدیت ریشه یابی و برخی سوء مدیریتها در کارخانه ها و بنگاهها برطرف شود، چرا که هزینه تعطیلی یک کارگاه یا بیکاری یک کارگر در نهایت به دولت تحمیل می شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با طرح این پرسش که چرا افزایش هزینه ها و برخی قیمتها را به بالا رفتن دلار و نرخ ارز مرتبط می کنیم ولی وقتی که روند کاهشی می یابد اثری از کاهش قیمتها دیده نمی شود؟ گفت: این مساله را ناشی از سوء نظارت و مدیریت در بازار می دانم. مگر وقتی روغن و برنج در گمرگ می ماند یا در انبارها احتکار می شود دست کشوری دیگر است؟ نباید کم کاری خودمان را به مسایل بیرونی ربط بدهیم و به همین دلیل است که تاکید داریم قوانین و سیاستهای اقتصادی به اصلاح و بازآفرینی نیاز دارد.

وی در پایان بر توسعه صادرات غیرنفتی تاکید کرد و گفت: به جای آنکه به فروش بشکه های نفت متکی باشیم باید روی صادرات غیرنفتی متمرکز و از وابستگی به نفت بی نیاز شویم که هم ارزآوری بیشتری برای کشور به دنبال دارد و هم از رشد و نوسان نرخ ارز تاثیر کمتری می پذیرد.

برچسب ها: بازار کار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: