کد خبر: ۱۸۶۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - 02 November 2020
هفته گذشته حدود 40 هزار واحد مسکونی مهر توسط رئیس جمهور در مراسمی به شکل ویدئو کنفرانس افتتاح شد. در این مراسم البته بخش هایی از طرح اقدام ملی مسکن نیز کلنگ زنی و بخشی هم به بهره برداری رسید.

هفته گذشته حدود 40 هزار واحد مسکونی مهر توسط رئیس جمهور در مراسمی به شکل ویدئو کنفرانس افتتاح شد. در این مراسم البته بخش هایی از طرح اقدام ملی مسکن نیز کلنگ زنی و بخشی هم به بهره برداری رسید.


به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تا پیش از مراسم هفته گذشته، کار ساخت و تحویل مسکن مهر در 5 استان به پایان رسیده بود اما این افتتاح ها در 6 استان دیگر باعث شد ساخت و سازها روی زمین های 99 ساله در تعداد بیشتری از استان ها به اتمام برسد.

در طرح مسکن مهر در مجموع حدود 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی ساخته شد. از این تعداد،‌ حدود یک میلیون واحد تا قبل از دولت یازدهم تحویل متقاضیان واجد شرایط شده بود و در این دولت یک میلیون و 247 هزار واحد دیگر تحویل افراد شد.

در حال حاضر طبق آخرین آمارها و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، 107 هزار واحد مسکونی مهر ساخته شده روی زمین های دولتی فاقد خدمات زیربنایی هستند که در نتیجه امکان مسکونی شدن ندارند. البته دستگاه های دولتی مشغول فعالیت و افزایش ظرفیت برای خدمات رسانی به این ساختمان ها هستند.

همچنین پرونده 103 هزار واحد مسکونی مهر نیز در دادگاه به دلیل مشکلات حقوقی بین سازنده و متقاضیان در دست بررسی قضایی است.

به گزارش هیبنا در حال حاضر ساخت 50 هزار واحد مسکونی مهر هنوز به اتمام نرسیده است.

پیش بینی می شود پرونده کل طرح مسکن مهر تا پایان این دولت بسته شود. البته به احتمال زیاد واحدهای دارای مشکلات حقوقی به فرآیند زمانی بیشتری برای حل مشکل نیازمند هستند.

طرح مسکن مهر از سال 86 در کشور با تصویب قانون بودجه سال 86 اجرایی شد اما دو سال کار تامین زمین و تامین اعتبار برای پرداخت تسهیلات ساخت در این طرح به طول انجامید تا اینکه از سال 88 به تدریج عملیات تخصیص و آماده سازی زمین به شکل محسوس در شهرهای مختلف به خصوص در شهرهای جدید اطراف کلان شهرها آغاز شد.

در ابتدا قرار بود همه بانک ها هر کدام 15 میلیون تومان تسهیلات به ازای ساخت هر واحد برای ساخت مسکن مهر پرداخت کنند اما عدم همکاری ها منجر به این شد که بانک مسکن مسولیت کامل پرداخت تسهیلات به این طرح را تقبل کند.

کارشناسان مسکن و ساختمان معتقدند اتمام مسکن مهر در همه استان ها می تواند توان و منابع لازم برای پیشبرد طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را تقویت کند.

در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ساخت 400 هزار واحد مسکونی تعریف شده است که تا کنون به ظرفیت ساخت 135 هزار واحد مسکونی، زمین از طرف دولت واگذار شده یا در حال واگذاری است.

زمین ها با اولویت متقاضیان واجد شرایط به افراد واگذار می شود به این صورت که بنا بر واگذاری زمین صرفا به سازنده یا پیمانکار ساختمانی نیست بلکه قصد آن است خانوارهای متقاضی مسکن خودشان زمین ها را دریافت کنند و با نظارت دولت نسبت به ساخت و ساز روی زمین ها از طریق استفاده از خدمات مهندسی و حرفه ای اقدام کنند.

تا کنون 265 هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شده اند.

در کشور بیش از 2 میلیون و 600 هزار مستاجر نیازمند حمایت برای خانه دار شدن وجود دارد که به تدریج این جمعیت از طریق طرح های حمایتی تولید و عرضه مسکن، قرار است خانه دار شوند.

به دلیل محدودیت منابع، اولویت دولت، تامین مسکن دهک های یک تا سه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: