کد خبر: ۱۸۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - 01 November 2020
بورس در مهرماه روند نزولی در پیش گرفت و با بیش از ۱۱ درصد افت به معاملات نخستین ماه از فصل پاییز پایان داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در این ماه برخلاف ماه های گذشته که حقوقی ها چندان حمایتی از این بازار نداشتند و بازار را با افت و خیزهای فراوان به حال خود رها کرده بودند حمایت بیشتری را از این بازار داشتند و با خریدهای انجام شده حدود ۱۰هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود اضافه کردند که با این اقدام خود توانستند مانع از ریزش شدیدتر قیمت ها شوند.

در مهر ماه و در میان روند پرنوسان معاملات بورس، خبرهایی مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی و قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا منتشر شد که این موضوع حاشیه های بسیاری را از سوی فعالان بازار به همراه داشت و توانست به شتاب روند نزولی بازار بیفزاید، بعد از جلسات برگزار شده میان مسوولین و بررسی اثرات قیمت‌گذاری دستوری فولاد، این موضوع منتفی شد که در کنار آن عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی در پیامی از عدم افزایش نرخ سود بانکی خبر داد که این عوامل در کنار یکدیگر امید دوباره ای را به معاملات بورس بازگرداند.

در میان معاملات انجام شده در مهر ماه، نمادهای گروه بانکی بیشترین خرید را از سوی حقوقی های بازار تجربه کردند و با خالص خرید ۴هزارو ۱۰۰میلیارد تومانی این گروه از معامله گران همراه شدند، به طوری که یک هزار و ۸۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «وبصادر» جابجا شد، بانک ملت نیز با ثبت خالص خرید ۸۳۵میلیارد تومانی از سوی معامله گران عمده در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه بازار در ماه گذشته قرار گرفت.

در میان دیگر گروه ها که در مهر ماه مورد توجه حقوقی ها در بازار قرار گرفت، گروه فلزات اساسی بود که بازیگران عمده در مجموع بیش از سه هزار میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود اضافه کردند.

بررسی جزئیات این جابجایی‌ها نشان می‌دهد که دو نماد فولاد مبارکه و ملی مس ایران بیشترین حمایت حقوقی را تجربه کردند، به طوری که خالص خرید سهامداران عمده در هر کدام از این دو نماد به بیش از یک هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسید، با وجود خریدهای پرحجم حقوقی‌ها در این دو نماد همچنان کاهش قیمت ۲۹ درصدی در کارنامه «فملی» و ۲۶.۶ درصدی در عملکرد «فولاد» طی دوره یک ماهه مهر ثبت شد.

عدم تطبیق روند کنونی معاملات بورس با منطق اقتصادی

«احمدرضا جبل‌عاملی» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در مهر ماه اشاره کرد و گفت: شاهد اتفاق‌هایی در بازار سرمایه هستیم که روند معاملات آن را برای فعالین بازار سوال‌برانگیز شده است، اتفاق‌هایی که اکنون در بازار رخ می دهد با منطق اقتصادی جور در نمی‌آید و شاخص بورس پس از اصلاح شدید، روند نزولی سنگینی را در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه در حالی شاهد روند اصلاحی در معاملات بازار سرمایه هستیم و سامانه کدال ارائه‌دهنده گزارش خوب از شرکت‌­ها است، اظهار داشت: این گزارش­‌ها سبب کاهش نسبت قیمت به سود گذشته بازار سرمایه ( P/E) از محدوده ۳۷ واحدی به ۱۷ واحدی شده است و بنا بر نظر تحلیل‌گران، P/E بازار سرمایه با نرخ دلار ۲۳ هزار تومانی در محدوده ۱۰ واحدی است، این اعداد با در نظر گرفتن شرایط بازار های موازی برای فعالین بازار سرمایه جذاب خواهد بود.

جبل عاملی به متغییرهای تاثیرگذار در روند اصلاحی شاخص بورس و ایجاد ابهام در معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ایجاد برخی از عوامل سیاسی در بازار، مطرح شدن تغییرات احتمالی در نرخ سود بانک‌ها و نحوه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا از جمله مسایلی بودند که به شدت بر روند معاملات چند وقت اخیر بورس تاثیرگذار بودند و باعث ایجاد شتاب در روند نزولی شاخص بورس شده بودند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگرچه این متغییرها می‌توانند در کوتاه‌مدت سبب ایجاد نوسانات در بازار سرمایه شوند اما در میان‌مدت و بلندمدت نمی توانند چندان تاثیری در معاملات بازار سرمایه داشته باشند، گفت: با شفاف‌سازی بیشتر و رفع برخی از ابهام‌های ایجاد شده در بازار، می‌توان فضای معاملات را برای فعالین شفاف‌تر کرد و سبب ایجاد اعتماد دوباره در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری در این بازار شد.

وی به روند نزولی صنایع مختلف در بازار در یک ماه گذشته اشاره و بیان کرد: در صدر این روند نزولی، گروه محصولات چرمی با افت حدود ۳۳ درصدی بود و صنعت محصولات کاغذی با کاهش حدود ۳۲ درصد دومین افت سنگین در میان صنایع را رقم زد.

جبل عاملی خاطرنشان کرد: بررسی صنایع بزرگ و تاثیرگذار نشان می‌دهد، فلزات اساسی افت ۲۴ درصدی و معدنی‌ها کاهش ۲۰ درصدی را در اولین ماه پاییز سال جاری تجربه کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در مهر ماه گروه کاشی و سرامیک مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این گروه با افزایش تقریبی ۱۸ درصدی توانست پربازده‌ترین صنعت در ماه گذشته باشد، با این حال انتظار می‌رود بعد از انتخابات آمریکا مقداری از ابهاهای بازار برطرف گردد و فعالین بازار به گزارش شرکت‌ها وزن بیشتری بدهند.

وی افزود: به احتمال زیاد در روزهای آتی، معاملات بورس در روند متعادل‌تری حرکت کند و به نظر می‌رسد تا پایان آبان ماه نیز بازار بهتری را شاهد خواهیم بود.

جبل عاملی ادامه داد: تا پایان سال جاری، می‌توان انتظار داشت شرکت‌های کامودیتی محور و صادرات‌محور نظیر گروه معدنی، پتروشیمی و فلزات اساسی با توجه به وضعیت صعودی کامودیتی‌ها در جهان و فروش ارزی آن‌ها با رشد قیمتی همراه باشند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این دوران می توان انتظار داشت معاملات در سهام گروه بانکی و شرکت‌های کوچک و متوسط ارزنده که شرایط بنیادی خوبی دارند با وضعیت مثبتی در معاملات همراه باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: