کد خبر: ۱۸۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - 13 October 2020
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم توجه به موضوع سالمندان در بودجه ۱۴۰۰ و سند برنامه پنج ساله هفتم‌ توسعه تاکید کرد.

به گزارش  ایرنا،‌ «محمد شریعتمداری» امروز سه شنبه در حاشیه دهمین جلسه شورای ملی سالمندان افزود: در آستانه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در هیات وزیران و تهیه سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه قرار داریم و یکی از موضوع های مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث سالمندان است.

وی با بیان اینکه سالمندان ۱۰ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند، گفت: سالمندان عصاره ملت و آینده طبقه میانسال و جوان کشور به حساب می آیند و توجه به آنها به لحاظ حقوقی و قانونی از جمله موارد مهم و ضروری تشکیل جلسه شورای ملی سالمندان است.

وزیر تعاون گفت: تکلیف قانونی برای تدوین سند ملی ۱۰ سال گذشته وجود داشت، اما انجام نشده بود و اکنون با اخذ نظر سازمانها و دستگاه‌های اجرایی به عنوان نقشه راه در عرصه‌های معیشت، سلامت و رفاه سالمندان تصویب و پس از تایید سازمان برنامه و بودجه به وزارت تعاون ابلاغ شد.

وی افزود: امروز در جلسه دبیرخانه، شورا مکلف شد ظرف سه ماه چارچوب لایحه قانونی جامع سالمندان را تهیه و پس از تایید هیات وزیران به مجلس ارایه کند.

براساس این گزارش، رییس سازمان بهزیستی هم از دو برابر شدن جمعیت سالمندی کشور در ۲۰ سال آینده خبر داد و افزود: این در حالی است که دوبرابری جمعیت در بسیاری از کشورها ظرف یکصد سال اتفاق می افتد از این رو باید آمادگی‌های لازم را داشت.

وحید قبادی دانا یادآور شد: طبق بند هفت سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی در موضوع ضرورت تکریم سالمندان و استفاده از تجارب آنان برای جامعه، باید در کنار موضوع سلامت سالمندان، رفاه، توانمندسازی و منزلت اجتماعی آنان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حضور سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، این ظرفیت را فراهم‌ کرده تا بودجه لازم نیز در بودجه سنواتی و برنامه توسعه فراهم شود.
به گفته قبادی دانا، پنجره جمعیتی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۲۵ به روی ما باز است و دوسوم‌ جمعیت در سنین ۱۵ تا ۶۰ سال قرار دارند و زمینه جهش تولید و اقتصاد فراهم است و باید از آن استفاده شود.

برچسب ها: سالمندان ، بودجه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: