کد خبر: ۱۸۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - 02 October 2020
صنعت کشتیرانی جهان در کمتر از یک هفته برای دومین بار هدف حمله سایبری قرار گرفت که نگرانیها نسبت به مختل شدن زنجیره تامین را در شرایط بغرنج فعلی برانگیخت.

به گزارش ایسنا، سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) که آژانس سازمان ملل متحد و مسئول ساماندهی صنعت کشتیرانی است، در بیانیه ای اعلام کرد با حمله سایبری پیشرفته ای علیه سیستمهای IT خود روبه رو شده است. شماری از خدمات مبتنی بر وب این نهاد در حال حاضر قابل دسترس نیست و این رخنه روی فعالیت وب سایت عمومی و سیستمهای داخلی سازمان بین المللی کشتیرانی تاثیر گذاشته است.

پیش از این شرکت CMA CGM SA که چهارمین خط کانتینری بزرگ جهان از نظر ظرفیت است، اعلام کرده بود به سیستمهای اطلاعاتش رخنه شده است. این شرکت مستقر در مارسی فرانسه روز پنج شنبه اعلام کرد دفاترش به تدریج به شبکه متصل می شوند با این حال احیای سیستمهایش زمان می برد.

صنعت کشتیرانی در سالهای اخیر با مجموعه ای از حوادث سایبری روبرو شده است که بزرگترین مورد رخنه به شرکت A.P. Moller-Maersk و هزینه ۳۰۰ میلیون دلاری آن برای این شرکت در سال ۲۰۱۷ بود.

اگرچه هنوز مشخص نیست حملات اخیر برای تجارت جهانی یک حادثه جزئی است یا آسیبهای گسترده ای را به همراه خواهد داشت اما کارشناسان لجستیک هشدار دادند که تهدیدهای سایبری موانع و مشکلاتی در کوتاه مدت ایجاد خواهند کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، خطوط کشتیرانی منتظر عادی شدن سیکلهای فصلی فعالیتشان هستند و این حملات سایبری در زمان بدی برای آنها اتفاق افتاده است. شیوع ویروس کرونا زنجیره تامین همه کالاها را مختل کرده است و تقاضا برای حمل و نقل برخلاف پیش بینی صنعت کشتیرانی از رکود ناشی از قرنطینه کووید ۱۹، ضعیف نشده است زیرا خرید تجارت الکترونیکی قوی مانده و شرکتها در حال انبارسازی مجدد کالاهای مورد نیازشان هستند. در نتیجه قیمت پایه حمل کالاهای کانتینری از عرض اقیانوس آرام از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون سه برابر افزایش پیدا کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: