کد خبر: ۱۸۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - 29 September 2020
در نیمه نخست سال جاری ؛
بررسی تراز عملیاتی یازده بانک بورسی در شش ماه نخست سال جاری نشان می دهد بانک ملت با ثبت تراز عملیاتی مثبت 6.9 میلیارد تومانی بالاترین تراز عملیاتی را در بین این بانک را ثبت کرده است و همچنان پیشتاز است .

به گزارش بانکداری ایرانی ، بررسی تراز عملیاتی یازده بانک بورسی در شش ماه نخست سال جاری نشان می دهد بانک ملت با ثبت تراز عملیاتی مثبت 6.9 میلیارد تومانی بالاترین تراز عملیاتی را در بین این بانک را ثبت کرده است و همچنان پیشتاز است .

بانک ملت که با سرمایه 207.000 میلیارد ریالی در بازار اول معاملات بورس حاضر است ؛ گزارش ششمین ماه سال جاری را منتشر کرد.

از نکات برجسته این گزارش می­توان موارد زیر را برشمرد :

مقایسه درآمد تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده گذاران بر اساس تراز عملیاتی تجمیعی (6 ماهه نخست سال جاری)

                                                                                                                             

این بانک طی 6 ماهه نخست سال جاری با کسب ۱۴۸,۸۲۷ میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و پرداخت  ۷۹,۳۷۰ میلیارد ریال سود سپرده گذاری ، قادر به ثبت تراز عملیاتی مثبت ۶۹,۴۵۷ میلیارد ریالی شده است که با رشد 39 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (تراز ۴۹,۹۰۳ میلیارد ریالی) ، عملکردی درخشان محسوب می شود که این امر حاکی از استمرار روند بهبود ، تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات ، رعایت بهداشت اعتباری ، عزم راسخ بانک در مصرف بهینه مصارف و کسب سود با کیفیت می باشد.

مقایسه درآمد تسهیلات اعطایی و سود پرداختی به سپرده گذاران بر اساس تراز عملیاتی ماهیانه (مرداد ماه سال جاری)

بر این اساس، وبملت در شهریور ماه سال جاری ۳۳,۰۷۴ میلیارد ریال درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی شناسایی نموده و ۱۵,۲۷۴ میلیارد ریال سود سپرده­گذاری پرداخت کرده­که با این حساب در ششمین ماه سال 1399، تراز عملیاتی بانک ۱۷,۸۰۰ میلیارد ریال مثبت است. به این ترتیب تراز بانک 79 درصد بیشتر از ماه قبل و 89 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل است.

درآمد حاصل از تسهیلات نسبت به ماه قبل از رشد 37 درصدی و نسبت به مدت مشابه در سال قبل از رشد 54 درصدی  برخوردار شده است.

 سود پرداختی به سپرده­گذاران نسبت به ماه قبل 7 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 26 درصد افزایش نشان می دهد.

سپرده­ های هزینه زا :

سپرده­های هزینه­زا نسبت به مدت مشابه درسال گذشته از رشد 132 درصدی برخوردار شده و در این میان بیشترین رشد مربوط به سپرده­هاي کوتاه­ مدت و بلند مدت ارزی ( با 1و 2% سهم بری) می­باشد که به ترتیب با 158 و 121% رشد از مبلغ ۱۴,۹۵۸میلیارد ریال به ۳۸,۶۴۰ میلیارد ریال و از ۴۵,۷۷۵ میلیارد ریال به ۱۰۱,۱۳۹ میلیارد ریال رسیده است. همچنین سپرده هاي سپرده هاي کوتاه مدت ریالی( با 23% سهم بری) ضمن ثبت رشد 60 درصدی از مبلغ ۶۴۷,۷۹۷ میلیارد ریال به ۱,۰۳۸,۹۴۷ میلیارد ریال رسیده است.

گواهي سپرده ويژه سرمايه­گذاري عام نیز (دارای 9% سهم بری) با 93% رشد از مبلغ ۱۹۶,۷۴۲ میلیارد ریال به ۳۸۰,۴۴۵ میلیارد ریال رسیده است.

سپرده ­های غیر هزینه زا :

در بخش سپرده­های غیرهزینه­زا ، بانک ملت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با عملکرد موفق خود از رشد74 درصدی برخوردار شده و در این میان بیشترین سهم درصد (19% کل سپرده های غیر هزینه زا) مربوط به سپرده­هاي­ قرض­الحسنه جاري ريالي می­باشد که با 59% رشد از مبلغ ۵۲۷,۱۶۱ میلیارد ریال به ۸۳۶,۸۴۷ میلیارد رسیده است.

پس از آن سپرده­هاي ­قرض­الحسنه پس انداز ارزی با 6% سهم از کل سپرده­های مذکور با 107 % رشد از مبلغ ۱۳۸,۷۶۹ میلیاردریال به ۲۸۷,۱۳۴میلیارد رسیده است.

در مجموع کل مانده سپرده­ها در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با جهش قابل ملاحظه 110 درصدی از مبلغ 2,116,434 میلیارد ریال به 4,454,788 میلیارد ریال افزایش یافته است.

 


تسهیلات ریالی :

مانده تسهیلات ریالی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 56% رشد از مبلغ ۱,۴۵۱,۱۲۲ میلیارد ریال به ۲,۲۶۳,۵۸۸ میلیارد ریال رسیده است.

تسهیلات ارزی :

 مانده تسهیلات ارزی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با اختصاص 46% سهم از کل تسهیلات ضمن رشد 153 درصدی از مبلغ ۷۵۶,۳۹۷ میلیارد ریال به ۱,۹۰۲,۲۷۲ میلیارد ریال افزایش یافته است.

در مجموع کل مانده تسهیلات ارزی و ریالی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با جهش قابل ملاحظه 89 درصدی از مبلغ ۲,۲۰۷,۵۱۸ میلیارد ریال به ۴,۱۶۵,۸۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

 

مقایسه تراز عملیاتی بانک ملت و سایر بانک­های بورسی

تراز عملیاتی بانک ملت (مازاد درآمد تسهیلات به سود پرداختی به سپرده­ها) در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 39 % رشد ثبت نموده وهمانند ماه­ های گذشته به روند صعودی خود ادامه داده که از این حیث در بین بانک­های بورسی همچنان پیشتاز بوده و توانسته در صدر بالاترین تراز عملیاتی برای دوره 6 ماهه سال جاری قرارگیرد.       به طوری که با ثبت مبلغ 17,800 میلیارد ریال تراز مثبت عملیاتی در شهریور ماه و مجموع 69,457 میلیارد ریال در 6 ماهه نخست سال جاری وکسب رتبه نخست با اختلاف 3 برابری نسبت به بانک تجارت که در رتبه دوم قرار دارد سرآمد تمام بانک­های بورسی باشد.                                                                                                                                                                  

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: