کد خبر: ۱۸۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - 27 September 2020
بانک سپه با راهبری بزرگ‌ترین طرح سندیکایی نظام بانکی به استفاده بهینه از ذخایر استراتژیک نفت و گاز کشور کمک کرد و زمینه تکمیل طرح ملی بیدبلند (۲) را پس از ۱۷ سال توقف فراهم کرد.

پروژه‌های شرکت پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس با کنسرسیوم بانکی به رهبری بانک‌سپه اجرا شده است. بانک سپه یک ال‌سی ۲۲روزه حدود یک میلیارد دلار برای واردات تجهیزات باز کرد. اصلی‌ترین تجهیز این پالایشگاه، بحث کمپرسورها بوده که ۲۰ کمپرسور از شرکت زیمنس‌آلمان تهیه و عمده این تجهیزات وارد شده است. البته ۶۵درصد تجهیزات مورداستفاده در این پروژه از بخش داخلی تهیه شده است.


شرکت پالایش گاز بیدبلند در دولت یازدهم با مشارکت پنج بانک ملت، تجارت، پارسیان وصنعت و معدن و با عاملیت بانک سپه در قالب کنسرسیوم تامین مالی شده است.ارزش قرارداد این کنسرسیوم ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که مقرر شد ۸۰۰ میلیون دلار منابع آن توسط بانک سپه و بقیه توسط چهار بانک از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است. در فاز دوم طرح پالایشگاه گاز بیدبلند یکی از بانک‌های کشور در کنسرسیوم مشارکت نکرد و بانک سپه برای جلوگیری از احتمال توقف دوباره طرح، نسبت به پذیرش سهم این بانک در کنسرسیوم اقدام کرده است. در عین حال مدیرعامل بانک سپه گفت: پروژه‌های شرکت پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس، یکی از اثرگذارترین طرح‌های ملی کشور ازطریق بزرگ‌ترین طرح سندیکایی نظام بانکی کشور با محوریت بانک سپه اجرا شد و طرح شرکت پالایش گاز بیدبلند (۲) علاوه بر کمک به رونق اقتصادی و توسعه منطقه کمتر توسعه‌یافته از هدر رفت گازهای غنی چاه‌های نفت و گاز جلوگیری می‌کند.

محمدکاظم چقازردی ضمن اعلام مطلب فوق، افزود: بانک سپه با راهبری بزرگ‌ترین طرح سندیکایی نظام بانکی به استفاده بهینه از ذخایر استراتژیک نفت و گاز کشور کمک کرد و زمینه تکمیل طرح ملی بیدبلند (۲) را پس از ۱۷ سال توقف فراهم کرد.

یکی دیگر از طرح‌های بانک سپه اجرای طرح مهار آب‌های مرزی است. در این خصوص مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به عاملیت این بانک در تخصیص مبلغ ۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای اجرای مهار آب‌های مرزی کشور، تصریح کرد: با همکاری وزارتخانه‌های کشاورزی، نیرو و بانک سپه ۹۶ درصد پروژه‌های طرح ملی مهار آب‌های مرزی عملیاتی شده و مشارکت این بانک در ابرپروژه آب‌های مرزی جزو افتخارات بزرگ نخستین بانک ایرانی است.

وی یادآور شد: اجرای پروژه مهار آب‌های مرزی به مدیریت بیش از ۵/ ۵ میلیارد مترمکعب آبی که از مرزهای کشور خارج می‌شد، منجر و ۲۲۴ هزار هکتار زمین زراعی زهکشی و به شبکه آبیاری مجهز شد و ۱۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی برای اولین‌بار زیر کشت آبی رفت.

چقازردی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه بخش آب و کشاورزی، تصریح کرد: حمایت از احداث بزرگ‌ترین باغ مرکبات، انگور و خرما و احداث سد خاکی در شهرستان قصر شیرین در نقطه صفر مرزی و کمک به راه‌اندازی واحد بزرگ پرورش گاو شیری در استان قزوین ضمن اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای صدها نفر به تامین امنیت غذایی کشور هم کمک می‌کند. بانک سپه برای احداث دو واحد یادشده ۲ هزار میلیارد ریال منابع اختصاص داده است. وی افزود: بانک سپه در قالب کنسرسیوم بانکی متشکل از ۹ بانک کشور برای تامین مالی طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس ۵۱۶ میلیارد و ۴۹۰ میلیون ریال اختصاص داده است.

همچنین بانک سپه ۱۳ درصد از منابع موردنیاز طرح انتقال آب خلیج‌فارس در قالب طرح سندیکای بانکی را تامین خواهد کرد. از سوی دیگر تأمین ۱۱ میلیارد دلار منابع ارزی برای بخش نفت و گاز از دیگر کارهای بانک سپه است که در حال اجراست؛ مدیرعامل بانک سپه در مورد ارقام کلی قرارداد بانک سپه با صندوق توسعه ملی در حوزه ارزی، گفت: این بانک با رویکرد کمک به توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در کشور، هرسال قرارداد ارزی با صندوق توسعه ملی منعقد کرده و بخشی از منابع این صندوق را به مسیر توسعه کشور سوق می‌دهد.

وی ضمن اشاره به طرح‌های مهم در حال اجرا با حمایت بانک سپه در حوزه نفت و گاز، گفت: بر اساس مبلغ مصوب در قراردادهای بانک سپه و صندوق توسعه ملی این بانک ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار منابع مالی طرح‌های حوزه نفت و گاز و یک‌میلیارد و ۵۲۸ میلیون دلار پروژه‌های بخش پتروشیمی را تامین می‌کند. وی بر توجه ویژه بانک سپه به توسعه اقتصادی در مناطق مرزی و کم‌برخوردار اشاره کرد و افزود: حدود ۶۰ درصد از مبالغ قراردادهای امضاشده بین بانک سپه و صندوق توسعه ملی به طرح‌های تکمیلی و ایجاد و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در مناطق کم برخوردار اختصاص‌یافته است.

چقازردی اظهار کرد: بانک سپه همزمان با حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی سعی کرد از محل منابع صندوق توسعه ملی از طرح‌هایی نظیر خوداتکایی خانواده‌های تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی‌(ره) و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان پشتیبانی کند و طی پنج سال اخیر در این زمینه ۲۵ قرارداد با صندوق ملی به امضا رساند. چقازردی افزود: این بانک برای حمایت از تولید و اشتغال، با صندوق توسعه ملی ۷۰ فقره قرارداد سپرده‌گذاری ریالی به مبلغ ۳۸ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ امضا کرده است.۳۸ فقره از این قراردادها برای اختصاص به طرح‌های تکمیلی و احداثی و ۳۲ فقره آن‌ هم برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بین بانک سپه و صندوق توسعه ملی امضا شده است.

وی مبلغ قرارداد امضاشده بین بانک سپه و صندوق توسعه ملی، برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در پنج سال اخیر را ۱۸ هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این بانک در مقطع زمانی ذکرشده ۱۹ هزار و ۵۵۵ میلیارد ریال قرارداد نیز به‌منظور تامین مالی پروژه‌های تکمیلی و ایجادی با صندوق توسعه ملی منعقد کرده است. به گفته چقازردی، بانک سپه تاکنون ۲۴هزار میلیارد ریال از مبلغ کل قراردادهای امضاشده با صندوق توسعه ملی بابت ۳۱ فقره قرارداد را تسویه و بازپرداخت کرده است. مدیرعامل بانک سپه خاطرنشان کرد: مبالغ قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی از محل صندوق توسعه ملی براساس سیاست‌ها و اولویت‌های دولت به بخش‌های مختلف اقتصادی در سراسر کشور اختصاص‌یافته است. مدیرعامل بانک سپه اظهار کرد: طرح تامین ورق و لوله‌های فولادی به‌منظور اجرا و تکمیل تامین آب‌شرب و صنعتی ۴۸ شهر از دیگر اقدامات بانک سپه در کمک به اجرای پروژه‌های آب‌رسانی در کشور است. مدیرعامل بانک سپه در موردحمایت این بانک از تولید برق در کشور، اظهار کرد: در حال‌حاضر بانک سپه با اختصاص ۵۷۰میلیون دلار منابع به طرح‌های بزرگ تولید برق نظیر ماهتاب کاسپین، هریس و امثال آنها نقش مهمی در افزایش میزان برق تولیدی کشور دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: