کد خبر: ۱۸۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 15 September 2020
غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس هیات‌مدیره بیمه معلم در این باره معتقد است که بیمه سهام، از جمله پوشش‌های بیمه‌ای مناسب است که می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش و اقدامی‌ برای کاهش نگرانی سهامداران از بابت ریسک نوسان‌های این بازار باشد.

به گزارش   بانکداری ایرانی ،  در روزهای اخیر روند اصلاح قیمت‌ها در بازار سرمایه منجر به ایجاد صف‌های فروش هیجانی برخی از سهام ارزشمند شده است که برای رفع این شرایط، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا ضمن اطمینان‌بخشی نسبت به شرایط بازار سرمایه، باید نسبت به تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بلندمدت و برارزندگی سهام تاکید شود، اما در این بین یکی از راهکارهای مناسب که همواره برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تاکید شده است تا نگرانی‌های سهامداران را در چنین شرایط کاهش دهد موضوع بیمه نوسانات قیمت سهام است.

از آنجاکه ریسک بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها بالاتر است، در سنوات گذشته برای اینکه بتوان افراد بیشتری را جذب این بازار کرد، همواره موضوع بیمه سهام مطرح بوده و کارشناسان بر آن تاکید کرده‌اند تا بلکه با ورود این پوشش بیمه‌ای، زمینه تامین آرامش خاطر سهامداران فراهم و تضمینی برای بازدهی سرمایه در این بازار باشد.


کارشناسان معتقدند که امکان بیمه کردن سهم، ابزار خوبی است که می‌تواند اطمینان در بازار را فراهم و ریسک موجود در این بازار را پوشش دهد. با توجه به این مهم هم، پوشش ریسک نوسان قیمت سهام در بورس از طریق بیمه در تمامی‌این سال‌ها بحث‌های زیادی مطرح و نسبت به ورود این محصول به بازار بیمه‌ای تاکیدات زیادی شده است.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس هیات‌مدیره بیمه معلم در این باره معتقد است که بیمه سهام، از جمله پوشش‌های بیمه‌ای مناسب است که می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش و اقدامی‌ برای کاهش نگرانی سهامداران از بابت ریسک نوسان‌های این بازار باشد.

وی با بیان اینکه این نوع پوشش بیمه ای در سایر کشورها به شدت مورد توجه بوده و سال‌هاست که اجرا می‌شود، افزود: این مهم می‌تواند در کشور ما هم عملیاتی و از اقبال خوبی هم برخوردار شود، اما مستلزم این است که نسبت به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد محصولات جدید بیمه‌ای اقدام شود. به گفته حیدری کردزنگنه، بازار سرمایه توانسته سرمایه‌های زیادی را به سمت خود جذب کند و زمان مناسبی است که برای کاهش ترس و نگرانی‌های سهامداران از نوسانات این بازار، بحث بیمه سهام مطرح و زمینه ورود این پوشش بیمه‌ای فراهم شود.

این مهم می‌تواند با مذاکره بیمه مرکزی با سازمان بورس انجام و با همکاری این دو نهاد نتایج خوبی در این زمینه حاصل شود. حیدری کردزنگنه با بیان اینکه قطعا این امر ‌امکان‌پذیر خواهد بود، یادآور شد: در این راستا اگر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درستی از این بیمه‌نامه و سایر بیمه‌نامه‌های جدید صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که محصولات جدید بیمه‌ای با استقبال روبه‌رو شوند. این در حالی است که بیمه سهام در سایر کشورها وجود دارد و از اقبال خوبی هم برخوردار است، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل پایین بودن فرهنگ استفاده از بیمه، ارائه و نهادینه‌کردن محصولات و پوشش‌های بیمه‌ای جدید، کار سخت و دشواری است.

وی با بیان اینکه در شرایط حال حاضر که موضوع بورس پررنگ است می‌توان بحث بیمه سهام را مطرح و با انجام برخی اقدامات سازوکار اجرایی کردن آن را فراهم آورد، افزود: سهامداران می‌توانند با خرید این پوشش بیمه‌ای، براساس قرارداد و میزان سرمایه‌شان، ریسک موجود در این بازار را پوشش دهند و راهکاری برای حفظ آرامش‌خاطر سهامداران و تضمین بازدهی آنها باشد.

به گفته این کارشناس، دراین راستا لازم است که بیمه مرکزی ابتدا این محصول بیمه‌ای را تعریف و سازوکار اجرایی کردن آن را فراهم آورد و نسبت به نرخ‌گذاری و نحوه عملیاتی کردن آن اقدام کند تا شرکت‌های بیمه بتوانند آن را وارد بازار کنند. این آمادگی از سوی شرکت‌های بیمه وجود دارد و قطعا با توجه به اقبال جامعه برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، اقبال از این بیمه‌نامه هم افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، بیمه سهام می‌تواند ابزاری برای بیمه زیان سهام باشد و به سرمایه‌گذاران کمک کند تا ترس‌ و نگرانی‌هایشان را از بابت نوسان‌های مقطعی که بر بازار حاکم می‌شود را کنترل کنند و ریسک این بازار را به حداقل برسانند. حیدری کردزنگنه بر این باور است که این نوع پوشش‌های بیمه‌ای در همه کشورها مرسوم است و از آنجا که پایه‌های بیمه در این کشور‌ها گسترش یافته است، به همان نسبت تنوع بیمه‌ای هم بالاست. به عنوان نمونه در حالی در کشور ما بانک‌ها برای پرداخت وام ملک، املاک و ساختمان را به عنوان وثیقه دریافت می‌کنند که در سایر کشورها این تضامین به عهده بیمه است.

به عبارتی می‌توان گفت که همه بخش‌ها و فعالیت‌ها دارای پوشش بیمه‌ای هستند که اقبال هم از آنها بالاست. به گفته این کارشناس، به طور قطع تنوع در محصولات بیمه‌ای، می‌تواند عاملی برای رشد بیمه باشد و ضریب نفوذ بیمه را بالا ببرد که ما هم نیاز داریم به این سمت حرکت کنیم و زمینه تنوع‌بخشی محصولات بیمه‌ای را فراهم کنیم. در این مسیر ضروری است در بحث فرهنگ‌سازی بیشتر کار شود و مردم را نسبت به مزایای بیمه آگاه‌تر کرد.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: