کد خبر: ۱۸۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - 09 September 2020
بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۴هزار و ۳۵۹میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های صادرات‌محور در حوزه‌های مختلف پرداخت کرده که از این مبلغ، ۷۱ هزار میلیارد ریال از منابع بانک و بقیه از منابع صندوق توسعه ملی است.

 بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۴هزار و ۳۵۹میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های صادرات‌محور در حوزه‌های مختلف پرداخت کرده که از این مبلغ، ۷۱ هزار میلیارد ریال از منابع بانک و بقیه از منابع صندوق توسعه ملی است.


بانک توسعه صادرات برای امسال هم در نظر دارد مبلغ ۷۴هزار و ۱۱۹میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۳۰۰میلیون دلار تسهیلات ارزی اختصاص دهد که بیش از ۸۰ درصد مبلغ پیش‌بینی شده بابت تسهیلات ریالی از منابع بانک و بقیه از منابع صندوق توسعه ملی خواهد بود. در مورد تسهیلات ارزی نیز پیش‌بینی شده حدود ۹۰درصد تسهیلات ارزی بانک از منابع صندوق توسعه ملی و بقیه از منابع بانک تامین مالی شود.

بانک توسعه صادرات دارای 39 شعبه است که هر کدام بخشی از وظایف اگزیم بانک ایران را انجام می‌دهند. این شعب در گزارشی اقدامات خود را در پنج ماه ابتدای سال‌جاری اعلام کرده‌اند.

شعبه اراک بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرده که در پنج ماه اول امسال بیش از هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات ارزی و ریالی با نرخ‌های ترجیحی به مشتریان خود پرداخت کرده که در مدت مشابه سال قبل 39 درصد رشد را تجربه کرده است.

به گفته رضایی، رئیس شعبه اراک این بانک طی پنج سال گذشته بین 40 تا 60 درصد از واردات کل استان مرکزی از طریق بانک توسعه صادرات کارسازی شده که این موضوع بیانگر نقش قابل توجه این بانک در تجارت خارجی استان است.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار واحد تولیدی و صنعتی در استان مرکزی گفته بهره‌مندی از صنایع مادر و حلقه‌های واسط کلیدی در تولید کشور، میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی استان را بالا برده به‌طوری که این استان همواره در زمره ممتازترین استان‌ها در جذب سرمایه‌گذاری صنعتی قرار گرفته است.

به گفته رضایی، استان مرکزی در سال 98 بالغ بر 978 میلیون دلار صادرات غیرنفتی به 83 کشور و 470 میلیون دلار واردات از 53 کشور جهان داشته است و عمده کالاهای صادراتی استان را انواع هیدروکربن‌های سبک، شمش آلومینیوم، پلی اتیلن، شیشه، پلی پروپیلن و ... تشکیل می‌دهند.

رئیس شعبه اراک بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: این شعبه از سال 96تاکنون در بخش اعطای تسهیلات روند صعودی را طی کرده و پنج ماه اول سال‌جاری بیش از هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات ارزی و ریالی با نرخ‌های ترجیحی به مشتریان بانک توسعه صادرات ایران پرداخت کرده که در مدت مشابه نسبت به سال قبل 39 درصد رشد را تجربه کرده است.

تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 98 بالغ بر یک‌هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۵ با تسهیلات ۵۱۸ میلیارد ریالی، بالغ بر۲۵۷ درصد رشد داشته است. در این میان شعبه سمنان بانک توسعه صادرات ایران نیز بسته متنوعی از خدمات و تسهیلات بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات‌محور این استان ارائه می‌کند.

عباس زاهدی رئیس شعبه سمنان این بانک با اعلام این خبر، می‌گوید بر اساس توافق انجام شده با صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی، علاوه بر تخصیص تسهیلات با نرخ سود 12 درصد برای شرکت‌های دانش‌بنیان، تعهد تا مبلغ 20 میلیارد ریال بدون اخذ صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، امکان برخورداری از تخفیف کارمزد خدمات ریالی و پذیرش ضمانت‌نامه صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری دولتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات‌محور در نظر گرفته شده است.

شعبه اردبیل بانک توسعه صادرات ایران نیز در هفت سال گذشته بالغ بر 143 میلیون یورو حوالجات ارزی و بروات اسنادی برای مشتریان این بانک صادر کرده است. قریب به 30 میلیون یورو حوالجات ارزی و بروات اسنادی از اول سال 98 تا مرداد 99 در این شعبه برای مشتریان صادر شده و مجموع این خدمات در هفت سال اخیر به رقم 143 میلیون یورو می‌رسد. تسهیلات اعطایی در مدت پنج ماه سال‌جاری از رشد 90 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده که غالبا به صورت تسهیلات سرمایه در گردش و عقود فـروش اقساطی و مرابحه به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت و معدن، کشاورزی و بازرگانی تخصیص یافته است.

فتحی، رئیس شعبه حجم تسهیلات اعطایی شعبه اردبیل را طی سال 1398 بالغ بر700 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان استان اردبیل در سال گذشته، 60 درصد سهم صنایع بوده و مابقی به کشاورزی و صنایع تبدیلی اعطا شده و مانده تسهیلات در پایان سال 1398 نیز معادل 731 میلیارد ریال بوده است. رئیس شعبه بانک توسعه صادرات اردبیل اظهار کرد: حجم منابع جذب شده توسط این شعبه طی پنج ماه گذشته به بیش از 112 میلیارد ریال رسیده است؛ این عدد در سال 98، حدود 164 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش بیش از 20 درصدی داشته است. شعبه کاشان بانک توسعه صادرات ایران نیز از بدو تاسیس تاکنون بالغ بر 4 هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات به تولیدکنندگان صادرات‌محور پرداخت کرده است. مانده سپرده‌های این شعبه تا پایان سال گذشته 638 میلیارد ریال بوده است. رئیس شعبه کاشان بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد جمع کل صادرات پنج سال اخیر استان حدود 5/ 3 میلیارد دلار بوده که از این مبلغ سهم صادرات شهرستان کاشان حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است.

سلمان با اشاره به اینکه میانگین سهم شعبه کاشان از صادرکنندگان نمونه استان در پنج سال گذشته40 درصد بوده، گفت: صنایع مهم شهرستان کاشان شامل منسوجات و فرش ماشینی، فولاد، گلاب، عرقیجات و عطریات، ریسندگی و رنگرزی، معدنی و سنگ‌های تزئینی، گردشگری و توریسم، داروسازی و لوازم خانگی است که عمدتا به عراق، افغانستان و چین صادر می‌شود. رئیس شعبه کاشان بانک توسعه صادرات ایران در ادامه مهم‌ترین فعالیت‌های شعبه را از بدو تاسیس تاکنون تشریح کرد و گفت: اجرای پنج طرح ورود و نصب ماشین‌آلات بافندگی 1500 شانه در پنج شرکت تولیدی، کمک و مساعدت به 52 شرکت تولیدی طی سه سال، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش جهت تولید و صادرات به کشورهای هدف و جذب و ارائه خدمات متنوع به یک شرکت فولادی که بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی و گالوانیزه کشور است و همچنین تبدیل باجه بانک به شعبه از مهم‌ترین فعالیت‌های بانک توسعه صادرات در شهر کاشان بوده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: