کد خبر: ۱۸۴۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - 09 September 2020
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش قیمت ارز و دلار ۲۶ هزار تومانی بر ادامه حضور پرقدرت در حاشیه بازار ارز تاکید کرد و از رشد مبادلات سامانه نیما با روزانه ۱۰۰ میلیون دلار خبر داد

 رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش قیمت ارز و دلار ۲۶ هزار تومانی بر ادامه حضور پرقدرت در حاشیه بازار ارز تاکید کرد و از رشد مبادلات سامانه نیما با روزانه ۱۰۰ میلیون دلار خبر داد

به گزارش بانکداری ایرانی، عبدالناصر همتی در واکنش به افزایش قیمت ارز و دلار 26 هزار تومانی که با حاشیه هایی مانند صف هایی طولانی خرید ارز سهمیه ایی و درگیری متقاضیان و ناشی از نزول قیمت سهام اکثر شرکت ها بود در اینستاگرام اعلام کرد: در چند روز اخیر در سایه التهابات ایجاد شده در برخی بازارها، شاهد نوسان ارز در بازار بودیم. دیروز سه شنبه فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیر رسمی موجب آربیتراژ در این بازار و طبعا فعالیت گسترده سفته بازان شد.

در دو سال گذشته سیاست بانک مرکزی حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی بوده‌ است. این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است. این سیاست از امروز چهارشنبه نیز با قدرت ادامه خواهیم داد.

بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی در سامانه نیما است. خوشبختانه بعد از وقفه ابتدای سال به خاطر آثار شیوع کرونا، این روز‌ها شاهد افزایش مبادلات در این بازار هستیم و در چند روز گذشته بطور میانگین، روزانه در حدود ۱۰۰ میلیون دلار مبادله شده است.

ارز بعنوان یک متغیر کلان اقتصادی، بی تاثیر از سایر بازار‌ها نیست و اثرات سرریزی در بین بازار‌ها یک اصل اقتصادی است. بانک مرکزی با حضور پرقدرت در بازار پول و ارز، تمام تلاش را برای تعادل بازار بکار خواهد بست.

همزمان با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت آمادگی کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که در جهت ساماندهی به بازار‌ها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچ کدام از برنامه ها به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرار ندهد تا با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: