کد خبر: ۱۸۴۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - 06 September 2020

 دنیای اقتصاد- رشد قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا و سکه باعث شده است،‌ بازدهی صندوق‌های ETF در هفته‌ای که گذشت، مثبت ارزیابی شود. صندوق‌های مبتنی بر طلا که جزو صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه محسوب می‌شود،‌ به‌دلیل اینکه پشتوانه آن طلا و اوراق‌ مبتنی بر طلا است یکی از صندوق‌های امن برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. اما این صندوق‌ها به‌دلیل اینکه ریسک پایینی دارند؛ بازدهی اندکی دارند که مناسب افراد کم ریسک است.


بازدهی صندوق‌های پشتوانه طلا
گزارش صندوق‌ها نشان می‌دهد بازدهی هر ۴ صندوق فعال در بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت حدود ۳ درصد بوده است. در این بین صندوق پشتوانه طلای لوتوس با قیمت ۸۱هزار و ۴۸۳ ریال در هفته گذشته بازدهی ۳ درصد را کسب کرده است. این صندوق قدیمی‌ترین صندوق طلا،‌ فعال در بازار سرمایه محسوب می‌شود. دیگر صندوق طلا،‌ صندوق اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان است که این صندوق بازدهی ۹۷/ ۲ درصدی را در هفته گذشته تجربه کرد. صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای مفید نیز مانند صندوق قبلی بازدهی ۹۷/ ۲ درصد داشته است. در بین چهار صندوق طلا،‌ پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان عملکرد به نسبت بدتری داشته و بازدهی ۷۸/ ۲ درصد را ثبت کرده است. نکته مهم این صندوق‌ها این است که در مرداد ماه که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی منفی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد داشته‌اند،‌ این صندوق‌ها تنها ۳ درصد ارزش خود را از دست داده‌اند.

سرمایه‌گذاران محترم در انجام معاملات خود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا در نظر داشته باشند که خالص ارزش دارایی‌های هر صندوق با NAV ابطال نیز در سایت صندوق نمایش داده می‌شود. معامله واحدهای این نوع از صندوق‌ها با فاصله قیمتی از NAV احتمال ایجاد زیان برای خریداران را به همراه خواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: