کد خبر: ۱۸۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - 05 September 2020
رییس سازمان بورس باهدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی از اتخاذ تصمیمات جدید با نهادهای حقوقی بازار سهام خبر داد.

رییس سازمان بورس باهدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی از اتخاذ تصمیمات جدید با نهادهای حقوقی بازار سهام خبر داد.

به گزارش بانکدای ایرانی ،  حسن قالیباف اصل طی جلسه ای با نهادهای حقوقی به سنا گفت: مقرر شد فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود و قطعا نتایج مثبت این امر به سرعت در بازار مشاهده می شود.

وی افزود: از دیگر تصمیمات اخذ شده افزایش دامنه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری است و بر این اساس تسهیلاتی هم برای صندوق های سرمایه گذاری در سهام در نظر گرفته شده است. این تسهیلات سرمایه گذارانی را که دانش یا فرصت کافی سرمایه گذاری مستقیم برخوردار نیستند تشویق می کند از طریق صندوق ها به سرمایه گذاری اقدام کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت اجتناب از انتقال دارایی های ضروری سرمایه گذاران به بازار سرمایه عنوان کرد: در بازار سهام هم بحث سود و هم زیان مطرح است بر این اساس افرادی که وارد بورس می شوند نباید دارایی های ضروری را وارد بازار کنند و تنها باید با دارایی کوتاه مدت که به آن نیاز ندارند به سرمایه گذاری اقدام کنند.

قالیباف اصل نیاز بازار سرمایه به افزایش فعایت های بازارگردانی را ضروری دانست و ادامه داد: بازارگردان عامل ایجاد تعادل در بازار است و با عرضه و تقاضا منطقی ضریب نقدشوندگی بازار سرمایه را افزایش می دهد. مقررات مربوط به بازارگردانی از پیش تدوین شده و از شنبه بازارگردان ها فعال خواهند شد تا نوسانات کمتری را شاهد باشیم. همچنین مقرر شده شرکت هایی که به تازگی وارد بازار سرمایه می شوند، بازارگردانی فعال و متناسب با ابعاد شرکت داشته باشند.

وی با تاکید بر عملکرد منطقی سهامداران عمده در افت و خیزهای بازار اضافه کرد: همواره انتظار می رود این سهامداران با هیجان و رفتار غیر منطقی عمل نکنند. حضور پررنگ سهامداران حقوقی در کوتاه و بلندمدت ضرورت توسعه بازار سرمایه است. حقوقی ها در این مدت تلاش کردند تا از سهام حمایت کنند اما با توجه به بزرگ شدن بازار، گاهی نیاز به حمایت چندین سهامدار و بازارگردان است. از همین رو باید صندوق های بازارگردان تقویت شوند. صندوق توسعه بازار هفته گذشته نقش را در خصوص نقدشوندگی ایفا کرد.

رییس سازمان بورس درخصوص اتخاذ تصمیمات دیگر گفت: مقرر شد شرایطی فراهم شود قرارداد بازارگردانی ناشران و صندوق های بزرگ منعقد شود تا در شرایط نامتوازن و بر عدم تعادل از بازار حمایت بیشتری شود. سال جاری بازار سرمایه رونق خوبی داشت و تلاش برای حفظ سلامت آن دو چندان شد. نهاد ناظر همواره تلاش می کند بازار سرمایه محل امن سرمایه گذاری باشد.

قالیباف اصل عدم حمایت دولت از بورس را شایعه خواند و تصریح کرد: سازمان یک نهاد عمومی غیردولتی و بازار سرمایه متعلق به عموم مردم است و دولت همچنان به بورس به عنوان یک فرصت و با دید مثبت نظاره می کند. مطمئنم بازار سرمایه می تواند نقش را به درستی در اقتصاد ایفا کند. سازمان بورس نهاد ناظر است نه نهاد قیمت گذار. سهامداران باید هنگام خرید سهام به ارزندگی آن توجه داشته باشند و اطلاعات شرکت ها را بصورت دقیق مورد مطالعه قرار دهند.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: