کد خبر: ۱۸۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - 04 September 2020
مدیرعامل شرکت راه‌آهن توسعه روابط و همکاری‌های ریلی با کشورهای همسایه را یکی از دستاوردهای دولت در حوزه راه‌آهن اعلام‌کرد و گفت: با ارتقای عضویت ایران در شورای حمل ‌و نقل ریلی سی.آی.اس واگن‌های ایران امکان تردد بیرون از مرزها و حمل بار را خواهند داشت.

 

«سعید رسولی» روز جمعه در گفت‌وگو با   ایرنا، افزود: فرصت توسعه ترانزیت در دولت تدبیر و امید فراهم شده است و ایران توانست در سال گذشته توفیقات خوبی در حوزه بین‌الملل داشته باشد که یکی از مهترین این دستاوردها ارتقای جایگاه ایران در شورای حمل‌ و نقل ریلی سی.آی.اس «کشورهای مشترک المنافع موسوم به "سی آی اس" (CIS) » است که از عضو ناظر به عضو دائم ارتقا یافت.

رسولی ادامه داد: این شورا متشکل از ۱۶ کشور حوزه سی.آی.اس است که مقررات یکسان دارند و همه پروتکل‌های حمل‌ و نقلی، فنی، مالی در آن شورا سیاست گذاری می‌شود، ایران تا سال گذشته بدون حق رای به عنوان عضو ناظر در جلسات این شورا شرکت می‌کرد اما سال گذشته تقاضای ارتقای عضویت ایران مطرح و در دو نشست موفق شد با اکثریت آرا به ارتقای عضویت برسد و اکنون عضو وابسته شورای حمل ‌و نقل سی. آی. اس است.

وی در خصوص مزایای این ارتقای جایگاه، گفت: اگر گواهینامه واگن‌ها و ریجستری آن‌ها را در شورا انجام دهیم و سیستم‌های اتوماسیون ما به کشورهای اتحادیه لینک شود، واگن‌های ایران هم امکان تردد در کشورهای حوزه سی.آی.اس را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: تاکنون واگن‌های این اتحادیه می‌توانستند به ایران بیایند اما واگن‌های ایران نمی‌توانست بیرون از مرزها برود و از بین رفتن مرزهای ریلی مهمترین دستاورد این عضویت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد: تا پیش از این منتظر حضور واگن‌های کشورهای اتحادیه بودیم تا بار ایران منتقل شود اما با از بین رفتن محدودیت سیر واگن های ایرانی در حوزه "سی آی اس " صادرات راحت می‌شود و تمایل برای سرمایه‌گذاری در حوزه ناوگان در کشور زیاد می‌شود چرا که امکان ترانزیت بار وجود دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته شایعه شد ایران از ترانزیت بار چین به اروپا حذف شد، این درحالی است که سال گذشته ظرف ۴ ماه از شروع مذاکرات تا امضای سند در آنکارا توانستیم با چهار راه‌آهن کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و ترکیه پروتکلی امضا کنیم که بار چین از کریدور سرخس و اینچه برون وارد شود و از مرز رازی به ترکیه برود و از آنجا به اروپا منتقل شود.

رسولی با بیان اینکه از اواخر سال گذشته به دلیل بسته شدن مرزها به علت شیوع کرونا مدتی با کاهش تردد مواجه بودیم، گفت: در حوزه بین‌الملل و تعامل با کشورها شرایط بسیار خوبی داریم و در چند سال اخیر یک تحول اساسی هم در حمل‌ و نقل بین‌الملل هم در بازار کار شرکت‌های خصوصی به وجود آمده است، البته ما در خصوصی سازی در حوزه حمل ‌و نقل ریلی ظاهر و شکل را انجام داده‌ایم و واگن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است اما تجاری سازی اتفاق نیفتاده است که اقتصاد شرکت‌ها قوی و باعث شود که جذابیت سرمایه‌گذاری و توسعه ریلی اتفاق افتد.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ سازی استفاده حداکثری از حمل و نقل ریلی صورت گرفته و مردم متوجه شوند سفر با قطار و توسعه راه آهن منفعت زیادی را برای جامعه و نه تنها مسافران وصاحبان بار دارد، گفت: در تعبیر اقتصاد مقاومتی معتقدیم می شود راه‌آهن را مترادف اقتصاد مقاومتی بدانیم و اگر بگویند با نقاشی اقتصاد مقاومتی را توصیف کنید می توان عکس یک قطار را بکشیم چون حمل ‌و نقل ریلی واجد مولفه‌های اقتصادی گسترده و اثر گذاری است و علت توسعه آن در دنیا همین نقش ارزنده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: سیاست‌های این دولت در راستای تحقق تاکید مقام معظم رهبری به توسعه ریلی بود که فرصت ارزشمندی برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور را فراهم کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: