کد خبر: ۱۸۳۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - 05 September 2020
معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری ؛
باید از سرویس‌گیرنده کارمزد دریافت شود چه پرداخت‌یار و چه PSP و بعد به نسبت سهمی که از زیرساخت دارند با یک درصدی به زیرساخت نیز سهمی پرداخت کنند.

اصلاح چرخه کارمزد با  استفاده از مدلهای روز دنیابه گزارش بانکدای ایرانی ،    در  جلسه‌ اصلاح مدل کارمزد ، انجمن فین‌تک پیشنهادی برای اصلاح مدل کارمزدهای تراکنش‌های خرید اینترنتی را مطرح کرد. در این طرح  کارمزد تراکنش‌های خرید اینترنتی را بانک‌ها پرداخت نمی کنند و پرداخت‌یاران و شرکت‌های PSP  ملزم به پرداخت کارمزد به شبکه زیرساخت پرداخت کشور می شوند. 

در همین راستا، محسن قادری، معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری درباره این طرح، اظهار داشت: مدلی که از سوی انجمن فین‌تک ارائه شده است، مدل جدیدی نیست آنکه بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت را زمین‌گیر کرده است، بحث کارمزدخواهی است که طبیعتا شرکت‌های پرداخت نیز چون پول را بانک می‌دهد و از پذیرنده نمی‌گیرند، دیگر بهبود سرویس‌ها را در پی نخواهد داشت ولی اگر مدل کارمزد به سمت مدل استاندارد دنیا برود، همه چیز درست می‌شود.

قادری افزود : مدلی که از سوی انجمن فین‌تک ارائه شده است یک ترمونولوژی‌های اشتباه دارد؛ برای مثال اینکه پرداخت‌یار کارمزد را بدهد در حالیکه اصل موضوع این نیست و بحث اساسی درواقع رفتن به سمت مدلی است که در دنیا وجود دارد یعنی اینکه سرویس‌گیرنده باید کارمزد بدهد و آن کارمزد بین سرویس‌دهندگان تقسیم شود.

قادری با اشاره بر اینکه  اصل قضیه کارمزد این است که سرویس‌گیرنده باید حق بهره‌برداری از آن سرویس را حتی اگر یک ریال هم شده باید بپردازد  ادامه داد: پدیده‌ای که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم و بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت را زمین‌گیر کرده است، بحث کارمزدخواهی است که طبیعتا شرکت‌های پرداخت نیز چون پول را بانک می‌دهد و از پذیرنده نمی‌گیرند، دیگر بهبود سرویس‌ها را در پی نخواهد داشت ولی اگر مدل کارمزد به سمت مدل استاندارد دنیا برود، همه چیز درست می‌شود.

وی با بیان اینکه،  این مشکل قبل از شکل‌گیری فین‌تک‌ها و پرداخت‌یارها وجود داشته است گفت:  سرویس‌گیرنده باید کارمزد دهد و شرکت‌های پرداخت و پرداخت‌یارها ناچار هستند که سرویس‌های خود را بهتر کنند و به دنبال این باشند که ارزش افزوده‌هایی را به سرویس‌های خود اضافه کنند تا پذیرنده تمایل داشته باشد که با او عقد قرارداد کند و هزینه سرویس را پرداخت کند.  این موضوع بانک‌ها را نیز به رقابت می‌اندازد و بانک برای اینکه بتواند منابع ارزان را بدست آورد، سرویس‌های جدیدی را به دارنده کارت خود می‌دهد تا دارنده کارت را نگه دارد ولی متاسفانه این موضوع شکل نگرفته است.

معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری اظهار کرد: اینکه بگوییم پرداخت‌یار باید کارمزد بدهد به شبکه زیرساخت درست نیست؛ منظور درست این است که از سرویس‌گیرنده کارمزد دریافت شود چه پرداخت‌یار و چه PSP و بعد به نسبت سهمی که از زیرساخت دارند با یک درصدی به زیرساخت نیز سهمی پرداخت کنند. ما نمی‌توانیم مخالف مدلی باشیم که استاندارد دنیا هست.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: