کد خبر: ۱۸۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - 23 August 2020
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به جدید بودن ویروس کرونا و اطلاعات ناکافی درباره آن نظریه‌ها در دنیا متفاوت است، اما طبق آخرین استدلال‌ها واکسن کرونا می‌تواند در خوشبینانه‌ترین حالت تا ۶۰ درصد ایمنی‌بخشی ایجاد کرده و فرد در صورت ابتلا به کووید ۱۹ نشانه‌های خفیف‌تری را بروز دهد، اما ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند.

الهه صیدایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نشانه‌های اصلی بروز کووید ۱۹ یعنی تب، سرفه، تنگی نفس، بی‌حالی و از دست رفتن حس بویایی و چشایی همچنان پابرجا است، اظهار کرد: ۹۰ درصد بیماران با نشانه‌های اصلی و یک درصد با علائم گوارشی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در برخی افراد تنها با بروز یک علامت خود را نشان می‌دهد، افزود: علائم دیگر از ابتدای شیوع ویروس تاکنون مواردی مانند سرگیجه، درد شکم، سردرد و در مواردی نادر سکته مغزی، سکسکه و عفونت نخاعی بوده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه علائم کووید ۱۹ تغییری نکرده است، افزود: باید توجه داشت که نشانه‌های جدیدی در بروز ابتلا به ویروس کرونا اضافه شده و کودکان نیز همچنان همان نشانه‌های تنفسی و گوارشی را دارند.

در خوشبینانه‌ترین حالت واکسن کرونا ایمنی ۶۰ درصدی می‌دهد

صیدایی در خصوص بازدهی واکسن کرونا گفت: با توجه به جدید بودن ویروس و اطلاعات ناکافی درباره آن نظریه‌ها در دنیا متفاوت است، اما طبق آخرین استدلال‌ها این واکسن می‌تواند در خوشبینانه‌ترین حالت تا ۶۰ درصد ایمنی‌بخشی ایجاد کرده و فرد در صورت ابتلا به کووید ۱۹ نشانه‌های خفیف‌تری را بروز دهد، اما ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری با اشاره به نزدیک شدن فصل پاییز و شیوع ویروس آنفلوآنزا، اظهار کرد: این ویروس نیز جهش پیدا می‌کند و واکسن آن ایمنی کامل به بدن نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر مردم از ماسک استفاده کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند ایمنی ۹۰ درصدی برایشان حاصل می‌شود، شستشوی مداوم دست‌ها، جلوگیری از تجمعات بالاتر از ۱۰ نفر در فضای بسته، خودداری از برگزاری مراسم ازدواج و ترحیم تا حد امکان و انجام ندادن امور غیر ضروری در محیط خارج از منزل می‌تواند ما را از این اپیدمی به سلامت خارج کند.

صیدایی در پایان به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف‌کنندگان کورتون، بیماران سرطانی، پیوند عضو شده و بیماران قلبی- عروقی توصیه کرد که با مشاهده علامت‌های عمومی کرونا که شبیه آنفولانزا است، به مراکز درمانی مراجعه کنند.

علی سوری
برچسب ها: کرونا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: