کد خبر: ۱۸۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - 22 August 2020
ارزیابی شرکت‌های نوپا در صنعت بیمه نشان می‌دهد که این شرکت‌ها بسیار پربازده‌تر از شرکت‌های قدیمی‌تر بوده و حتی برخی از انها شبیه معجزه‌ای در صنعت بیمه هستند که مدام تکرار‌ می‌شوند.

 

بانکداری ایرانی،  ارزیابی شرکت‌های نوپا در صنعت بیمه نشان می‌دهد که این شرکت‌ها بسیار پربازده‌تر از شرکت‌های قدیمی‌تر بوده و حتی برخی از انها شبیه معجزه‌ای در صنعت بیمه هستند که مدام تکرار‌ می‌شوند.

به گزارش بانکداری ایرانی،   شرکت‌های بیمه در ایران در سال‌های اخیر به دلیل مسائلی که در خصوص بیمه‌های اجباری وجود دارد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این مشکلات در شرکت‌های بزرگ به مراتب بیشتر است اما شرکت‌های جدیدی که در سال‌های اخیر پا به عرصه صنعت بیمه‌گری گذاشته‌اند نسبت به قدیمی‌ترها وضعیتی به مراتب بهتر داشته و با اتکا به مدیران ارشد متعهد و متخصص و همچنین با بهره‌مندی از دانش و تخصص فنی کارکنان و استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود در صنعت در قالب شرکت‌ها دانش بنیان، خلاق و هم سطح با استانداردهای بین المللی حرکت می کنند، اما نکته بسیار ضروری این است که باید این شرکت ها مورد ارزیابی قرارگیرند تا دید که این شرکت های نوپا در چه مسیری قرار دارند.


برای بررسی وضعیت بنگاه‌های اقتصادی در دنیا مرسوم است که به صورت‌های مای آنها نگریسته و بر اساس آن اطلاعات، نسبت‌های مالی شرکت را محاسبه می‌کنند تا ببینید که شرکت در ماه‌های گذشته چه وضعیتی داشته و در آینده چه خواهد کرد.


برای اینکه وضعیت شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد باید عملکرد مدیران شرکت را مورد بررسی قرار داد و برای این کار دو نسبت معروف و پرکاربرد در حوزه مدیریتی قرار دارد که مورد توجه تمام کارشناسان دنیاست. نخستین نسبت، نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام ROE بوده و دومین نسبت هم نسبت بازدهی دارایی‌های شرکت‌های بیمه ROA است.


نسبت‌های بازدهی دارایی و حقوق صاحبان سهام میزان کارایی مدیریت را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در واقع این نسبت ها به ما کمک می کند تا در خصوص کارآمدی مدیریت شرکت در رابطه با استفاده از دارایی‌ها در جهت تولید سود یا همان دارایی‌های مولد ارزیابی کنیم و اگر این نسبت‌ها پایین باشد یعنی مدیریت شرکت از دارایی‌های شرکت توان سودآوری لازم را نداشته‌ و نیاز است که هیات مدیره شرکت در خصوص مدیریت شرکت ارزیابی مجددی داشته باشد؛ چرا که مدیریتی در راستای ارتقا شرکت و محافظت از حقوق سهامداران ارائه نشده است. در مقابل شرکت‌هایی که دارای نسبت های بالا در این حوزه هستند نشان از رویه مدیریتی همتراز با مدیران روز دنیاست.


بازدهی تجارت نو؛ بازدهی که تا حالا در صنعت بیمه تجربه نشد


یکی از این شرکت‌های نوپای صنعت بیمه ایران، شرکت بیمه تجارت نو است که از سال 1395 تاسیس شده و مجوز فعاليت شركت در كليه رشته هاي بيمه‌گری را کسب کرده و سعی کرده‌است.
این شرکت بورسی که با تولید شش هزار میلیارد ریال حق بیمه در سال 98 آرام آرام پای در رده شرکت‌های بزرگ می‌گذارد و نیاز به ارزیابی دوره‌ای دارد تا وضعیت عملکردی مدیران شرکت برای سهامداران این شرکت و سرمایه گذاران مشخص شود، چرا که سرمایه گذاران امروزی در صنعت بیمه دیگر صرفا به سراغ برند نمی‌روند بلکه عملکرد شرکت‌ها نیز بسیار برای آنها اهمیت دارد.


در پایان سال 98 سود خالص شرکت بیمه تجارت نو معادل 1 هزار و 377 میلیارد ریال بود که نسبت به سال 97 بیش از 250 درصد رشد داشت. همچنین دارایی شرکت در پایان سال 98 معادل 9هزار و 596 میلیارد ریال که نسبت به سال 97 حدو 70 درصد رشد داشت. علاوه بر این حقوق صاحبان سهام سه هزار و 413 میلیارد ریال بود که نسبت به سال 97 بیش از 94 درصد رشد داشت. این عددها زمانی معنای واقعی پیدا می کنند که بتوان آنها را در فرمول‌ نسبت های مالی قرار داد.


در سال 98 بازدهی بازدهی دارایی‌های شرکت‌های بیمه ROA معادل 14 درصد بوده است عددی که تا حالا در صنعت بیمه تجربه نشده است. علاوه بر این نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام ROE معادل 35 درصد بوده که یکی از نسبت های همتراز با شرکت های بیمه بین المللی است و می توان این عدد را در قیاس با ان شرکت ها مطالعه کرد.


پایداری بازدهی بالای تجارت نو در سال 99


نکته ای که تحلیل گران ارشد بین المللی در خصوص این نسبت‌ها مطرح می کنند این است که ممکن است این نسبت ها یک بار اتفاق بیافتد.
چرا که شرکت ممکن است در دوره‌ای کوتاه دارای شرایط خوبی باشند ولی این شرایط خوب پایدار نباشد، لذا برای راستی آزمایی این نسبت‌ها صورت‌های مالی سال 99 مورد ارزیابی قرار گرفت.


بر اساس این گزارش، سود خالص در سه ماهه نخست 99 معادل یک هزار و 29 میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 2125 درصد رشد داشته است که طی سه ماه حدود 75 درصد سود سال 98 را محقق کرده است. علاوه بر این دارایی شرکت بیمه تجارت نو درسه ماهه نخست 99 معادل 12 هزار و 946 میلیارد ریال بوده است که نسبت به سه ماه قبل از آن یعنی پایان سال 98 بیش از 35 درصد رشد داشته است. همچنین حقوق صاحبان سهام شرکت نیز در طی سه ماهه ابتدای سال نسبت به پایان سال 98 بیش از 30 درصد رشد داشته و به رقم چهار هزار و 443 میلیارد ریال رسید.


دوره سه ماهه بازدهی دارایی در سال 99 تنها طی سه ماه به عدد 8 درصد رسیده است. یادآوری این نکته ضروری است که سود سه ماهه شرکت به دارایی کل شرکت که در پایان سال نیز مورد محاسبه قرار می گیرد محاسبه شده است لذا این بازدهی می‌تواند به حدود دو الی سه برابر افزایش یابد. بازدهی حقوق صاحبان سهام در سه ماهه سال 99 در سطح 35 درصد باقی مانده است که نشان از وضعیت شرکت در روند رو به رشد داده های شرکت دارد.


وضعیت بازدهی شرکت های بیمه در سال 98
بر اساس جدول زیر بیمه تجارت نو با فاصله زیاد در رده نخست بازدهی در بین 15 شرکت مورد بررسی قرار دارد و شرکت پاسارگاد  در ردیف دوم قرار دارد.

 

بررسی نسبت های بازدهی شرکت بیمه تجارت نو

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: