کد خبر: ۱۸۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - 20 August 2020
معاون اشتغال درباره تسهیلات کرونا به مشاغل آسیب‌دیده گفت: ۱۴ رسته شغلی بیشتر آسیب‌دیده از بحران کرونا تاکنون بیش از ۴/ ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از دولت دریافت کرده‌اند.

معاون اشتغال درباره تسهیلات کرونا به مشاغل آسیب‌دیده گفت: ۱۴ رسته شغلی بیشتر آسیب‌دیده از بحران کرونا تاکنون بیش از ۴/ ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از دولت دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۳۰ اردیبهشت ماه بود که در راستای شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن کسب‌و‌کارها، مقرر شد به رسته‌های مشخص شده تسهیلات پرداخت شود و در همین راستا دستورالعمل آن ابلاغ شد.


پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده از کرونا یکی از سیاست‌های وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است و براین اساس ۱۳ رسته شغلی شناسایی شد که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش‌فرمایی هستند و می‌توانند از تسهیلات مذکور بهره‌مند شوند. این کسب‌و‌کارها برای ثبت‌نام باید به سامانه کارا مراجعه می‌کردند. البته وزارت کار یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه‌شده در آنها مشغول کار بوده‌اند را شناسایی کرد و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرد، پس از آن نیز شرایط برای کسب‌و‌کارهای فاقد بیمه مهیا شد.

عیسی منصوری، معاون وزیر کار در بیست‌وچهارمین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا به تاریخ ۲۷ مرداد ۹۹، به تشریح روند اعطای تسهیلات به بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا پرداخت. بر اساس گفته‌های معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به‌نظر می‌رسد روند ثبت‌نام متقاضیان در هفته‌های اخیر شدت گرفته است و طبق آخرین آمارها حدود ۶۴ هزار ثبت‌نام در هفته آخر انجام شده که نشان از استقبال متقاضیان نسبت به دریافت این تسهیلات دارد.

بیشترین تسهیلات پرداخت شده در میان رسته‌های کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا متعلق به رانندگان با ۳۳۴۷ میلیارد ریال است و پس از آن معلمان دبستان با ۷۹۶ و حمل‌ونقل عمومی با ۶۹۲ میلیارد ریال بوده‌اند. رانندگان از نظر تعداد فقره‌های تشکیل پرونده نیز با بیش از ۱۷۷ هزار مورد، در صدر رسته‌ها قرار دارند و پس از آن رسته حمل‌ونقل عمومی و آرایشگاه‌ها قرار دارند.

در مجموع حدود ۱۱۵ هزار نفر از شاغلان غیررسمی نیز برای دریافت تسهیلات کرونایی ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون مبلغ ۱۵۱۹ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

معاون وزیر کار در انتها، مهم‌ترین دلایل عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به برخی از متقاضیان را عدم تکمیل مدارک هویتی، عدم ارائه مدارک در موعد مقرر و انصراف متقاضی از دریافت تسهیلات عنوان کرد. بر اساس اعلام معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۴ رسته شغلی بیشتر آسیب‌دیده از بحران کرونا تاکنون بیش از ۴/ ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از دولت دریافت کرده‌اند. کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بر تسریع در فرآیند پرداخت به متقاضیان تاکید کرده است.

نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: