کد خبر: ۱۸۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - 18 August 2020
درپی رعایت نرخ سود بانکی در سال ۹۸ ؛
بررسی ۲۰ بانک در سال ۹۸ نشان می دهد مجموع در آمدهای مشاع آنها بیش از ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است و همچنین سهم این بانک ها از در آمدهای مشاع ۱۱.۳ هزار میلیارد تومان افرایش یافته است.

بررسی ۲۰ بانک در سال ۹۸ نشان می دهد مجموع در آمدهای مشاع آنها بیش از ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است و همچنین سهم این بانک ها از در آمدهای مشاع ۱۱.۳ هزار میلیارد تومان افرایش یافته است.

به گزارش بانکدای ایرانی ،  بررسی صورت های مالی ۱۹‌بانک و یک موسسه مالی در سال  ۹۸ نشان می دهد که این شرکت ها در سال گذشته نزدیک به ۱۷۳ هزار میلیارد تومان در مجموع در آمدهای مشاع کسب کرده اند که سهم بانک ها از این در آمد ها ۹.۶ هزار میلیارد تومان است این در حالی که در سال ۹۷ این بانک ها ۱۱۱ هزار میلیارد تومان مجموع در آمدهای مشاع داشته اند و منفی ۱.۷ هزار میلیارد تومان سهم بانک ها ازاین در آمد ها بود.

طبق تعریف درآمدهای مشاع بانک ها از مجموع سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری ها حاصل می شود که اگر از این درآمد حاصل شده، سهم سود سپرده گذاران کسر شود، سهم بانک از درآمدهای مشاع حاصل می شود. بنابراین بانک ها درصورت رعایت نرخ های سود بانکی مصوب بانک مرکزی و شورای پول اعتبار و پرهیز از نرخ شکنی و همچنین مدیریت صحیح در سرمایه گذاری و جذب منابع ارزان قیمت می تواند سهم خود را از درآمدهای مشاع افزایش دهند و درصورت عدم رعایت موارد یاد شد سهم بانک از در آمدهای مشاع نه تنها کم می شود بلکه منفی خواهد شد.

براساس این گزارش از بین۲۰ شرکت بررسی شده ۹ شرکت ،سهم بانک از درآمدهای مشاع آنها منفی است و بانک رسالت به خاطر شرایط خاص خود (قرض الحسنه) درآمد مشاع های   آن صفر است. سهم منفی بانک ها از در آمدهای مشاع نشان دهنده این است که سود پرداختی به سپرده گذاران بیشتراز سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری هاست.

 بانک ملت ،بانک صادرات و بانک تجارت به ترتیب بیشترین سهم بانک از درآمدهای مشاع را دربین این ۲۰ شرکت مورد بررسی دارند که حاکی از مدیریت صحیحح در حذب منابع ارزان قیمت و همچنین سرمایه گذاری مناسب است این سه بانک در سال ۹۷ هم در همین جایگاه بودند.

افزایش ۱۱.۳هزار میلیارد تومانی سهم بانک ها از در آمدهای مشاع
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: