کد خبر: ۱۸۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - 16 August 2020
آمارهای ناامیدکننده بخش صنعت، باعث ریزش مجدد ارزش لیر ترکیه شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، نگرانی از پیامدهای منفی کرونا روی کسب و کارها و توانایی دولت برای حمایت از کسب و کارها باعث شد تا ارزش لیر به پایین‌ترین سطح تاریخی خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۳/ ۷ لیر تثبیت شود.

 آمارهای ناامیدکننده بخش صنعت، باعث ریزش مجدد ارزش لیر ترکیه شد.

 

به گزارش «ایسنا» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، نگرانی از پیامدهای منفی کرونا روی کسب و کارها و توانایی دولت برای حمایت از کسب و کارها باعث شد تا ارزش لیر به پایین‌ترین سطح تاریخی خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۳/ ۷ لیر تثبیت شود.


داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که بخش تولید در این کشور از شیوع کرونا آسیب زیادی دیده است تا جایی که رشد بخش تولیدات صنعتی در ماه ژوئن تنها ۱/ ۰ درصد بوده که این رقم فاصله بسیار زیادی با رشد مورد انتظار ۱/ ۱ درصدی قبلی داشته است. از سوی دیگر وادار شدن بانک مرکزی به تزریق متوالی ارز به بازار باعث شده است تا ذخایر ارزی ترکیه تا پایان هفته نخست آگوست به پایین‌ترین سطح خود طی ۵/ ۴ سال اخیر برسد. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۵۶/ ۰ درصد افزایش به ۳۸/ ۷ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود ۲۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به‌ویژه حالا که کاهش‌های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷/ ۸ لیر و هر پوند معادل ۶/ ۹ لیر اعلام شد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در واکنش به ریزش لیر گفته است اقتصاد ترکیه قوی‌تر از قبل از بحران فعلی بیرون خواهد آمد و نوسانات اخیر لیر در مقابل دلار و یورو مساله‌ای موقتی خواهد بود.

مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در دوازده ماه منتهی به مه به ۹/ ۱۲ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱/ ۰ درصد بیشتر شده است.

شمار افراد فاقد شغل ۱۵ سال و بیشتر تا پایان ماه مه با ۵۰۲ هزار نفر افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۳/ ۴ میلیون نفر رسیده است. بیشترین افزایش فرصت‌های شغلی مربوط به بخش خدمات بوده است.

متوسط نرخ بیکاری ترکیه در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۳/ ۱۰ درصد بوده که بالاترین نرخ بیکاری این کشور در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ مربوط به ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۹ با ۷/ ۱۴ درصد و کمترین نرخ مربوط به ژوئن۲۰۱۲ با ۳/ ۷ درصد بوده است.

لیلا فریادرس
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: