کد خبر: ۱۸۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - 04 August 2020
طبق مستندات سفرهای ماه‌های گذشته و بررسی‌های انجام‌شده درباره سفرهای بین‌شهری از ابتدای اسفندماه 98 افزایش تردد برون‌شهری بر شیوع بیماری کرونا تاثیر مستقیم دارد و ضرورت دارد مردم با توجه به این موضوع، از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.
به گزارش فارس، 30 بهمن ماه سال گذشته بود که با یافته شدن چند نمونه بیمار مبتلا به کرونا در کشورمان، موضوع شیوع این بیماری در ایران هم مطرح شد.

در گام اول یکی از روش‌هایی که مدنظر قرار گرفت قرنطینه و در خانه ماندن مردم بود.

از همان اوایل اسفندماه امید عده‌ای بر آن بود که شیوع این بیماری در کشور به سرعت کنترل می‌شود اما عده زیادی از کارشناسان بهداشتی  بر مدت‌دار بودن پاندمی کرونا تا چندین ماه بعد تاکید داشتند.

در این راستا یکی از دغدغه‌های مهمی که برای ستاد ملی مقابله با کرونا شکل گرفت، دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی بود که طبق سنت هر سال در کشورمان اجرا می‌شد.

در این راستا موضوع تأکید بر کاهش سفرها و حذف سفرهای غیرضروری در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت.

از همان اوایل اسفندماه 98 (5 اسفند 98) نیز طرح موضوع امکان کنسلی بلیت های خریداری شده نوروز در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای بدون کسر جریمه از سوی وزیر راه و شهرسازی عنوان شد.

اما یکی از دغدغه‌های اصلی انجام سفرهای بین‌شهری مردم با خودروهای شخصی و انتقال ویروس در سفرهای نوروزی بود.

در این راستا بارها تأکید شد که مردم در ایام نوروز تا جایی که امکان دارد در خانه بمانند و از انجام سفر‌ خودداری کنند؛ البته مردم نیز به این توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت تا اندازه‌ای عمل کردند اما به هر حال در ایام نوروز با وجود کاهش بسزای سفرها نسبت به مدت مشابه سال قبل، باز جاده‌ها خالی از مسافر نبودند.

طبق آمار موجود، از اول اسفندماه 98 تا پنجم اردیبهشت 99، تعداد 57 میلیون و 864 هزار و 456 تردد بین استانی وسایل نقلیه سبک (سواری) در جاده‌ها ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 در‌صد کاهش داشت.


بنابراین گزارش یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا، در کنار چندین عامل نظیر حضور در تجمعات، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، نزدن ماسک و غیره، انجام سفر است، به هر حال با انجام سفر احتمال انتقال بیماری از استانی به استان دیگر و شیوع بیماری بسیار محتمل است.

 



 

* ارتباط مستقیم افزایش سفرها با شیوع کرونا

طبق آمار نموداری سفرهای جاده‌ای استانی (پایین)، در حدود 150 روز در دوران شیوع کرونا‌ هر زمان که میزان سفرها افزایش یافته است، حدود 10 تا 14 روز بعد آمار مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یافته است.

بنابراین گزارش در روزهای پایانی سال 98 ‌تردد روزانه یک میلیون و 400 هزار دستگاه وسیله نقلیه در جاده‌ها توسط ترردشمارها ثبت شد و به همین دلیل حدود 10 تا 14 روز بعد نمودار آمار مبتلایان به کرونا، سیر صعودی در پیش گرفت و آمار مبتلایان به کرونا از رقم 1500 نفر به 3000 نفر در روز هم رسید. 

با کاهش سفرها در روزهای اول فروردین 99 نمودار آماری ابتلا به کرونا در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی سیر نزولی در پیش گرفت و حتی در روزهای پایانی فروردین 99 به دلیل کاهش سفرها و همچنین توجه مردم به موضوع ماندن در خانه خصوصا در روزهای 13 و 14 فروردین،  آمار مبتلایان به حدود 1500 نفر در روز کاهش یافت.

 



بنابراین گزارش طبق نمودار مذکور، افزایش صعودی و محسوس تعداد مبتلایان به کرونا از 8 فروردین تا حدود 15 فروردین 99 ارتباط مستقیم با افزایش تعداد جابه‌جایی‌ها در روزهای پایانی اسفندماه 98 دارد.

از سوی دیگر شروع روند نزولی تعداد مبتلایان به کرونا از 13 فروردین 99 ارتباط مستقیم با کاهش سفرها در روزهای دوم تا پنجم فروردین ماه 99 دارد.

در ادامه با صعودی شدن نمودار ‌سفرها از 20 فروردین 99 و در ادامه، روزهای بعد، مجددا از 12 اردیبهشت 99 نمودار مبتلایان به بیماری کرونا صعودی شد و این نشان می‌دهد هر بار میزان سفرها افزایش یافته است، حدود 10 تا 15 روز بعد میزان مبتلایان به بیماری کرونا هم افزایش یافته است.

یا در روزهای 29 اردیبهشت و 4 خرداد 99 که میزان سفرهای افزایش بسزایی داشته است، به تدریج نمودار مبتلایان به کرونا نیز صعودی شده است.

نکته مهم‌تر منطبق شدن آمار مبتلایان به کرونا از روزهای 9 و 10 خرداد ‌با آمار ترددها است که این انطباق روند سفرهای برون‌شهری با میزان مبتلایان به کرونا، قابل تأمل است.

* کاهش 14 درصدی تردد بین‌استانی وسایل نقلیه سبک در 4 ماه ابتدایی سال به دلیل کرونا

در این راستا، مقام مسؤول مرکز مدیریت راه‌ها در تشریح آمار ترددهای جاده‌ای بین‌شهری ناوگان سبک و سنگین در ایام شیوع کرونا، به خبرنگار فارس می‌گوید: در تیرماه 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 17 درصدی تردد در جاده‌ها داشتیم.

به گفته ایمان محرابی‌نیا ‌در فروردین 99 میزان ترددها نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد کاهش، در اردیبهشت ماه 99 میزان 13 درصد کاهش و در خرداد 99 میزان ترددها در کل وسایل نقلیه سبک و سنگین نسبت به مدت مشابه سال قبل، 6 درصد کاهش داشت.

مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها‌ افزود: ‌در تردد بین‌استانی وسایل نقلیه سبک در 4 ماه ابتدایی سال 99 میزان 26 درصد کاهش داشتیم که 12 درصد از این رقم مربوط به سهمیه‌بندی بنزین در ماه‌های آذر، دی و بهمن 98 است و 14 درصد کاهش سفرها به دلیل شیوع کرونا است.

وی اضافه کرد: در تیر ماه 99 نسبت به خرداد 99 در بخش تردد وسایل نقلیه سبک 9 درصد کاهش ثبت شد.

محرابی‌نیا افزود: در تیرماه بیشترین کاهش تردد بین‌استانی مربوط به استان اردبیل با 33 درصد کاهش تردد بوده است و کمترین کاهش تردد نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به استان کردستان بوده است که فقط 8 درصد کاهش داشته است.

مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها بیان کرد: کاهش 9 درصدی تردد خودروهای سبک در تیر ماه نسبت به خرداد 99 به دلیل اوج‌گیری بیماری کرونا بوده است.

* ضرورت حذف سفرهای غیرضروری در ‌ماه سوم تابستان 

به گزارش فارس، آمارهای تردد در روزهای فروردین 99 و میزان مبتلایان و به تبع آن مرگ بر اثر کرونا طبق نمودارها کاملا مشهود است؛ با کاهش تردد و یا افزایش تردد بین شهری، اثرات آن‌ حدود دو هفته در تعداد مبتلایان جدید به بیماری کرونا نمایان می‌شود.

نکته قابل تأمل این است که‌ در شهریورماه 99 ‌و به خصوص‌ به دلیل همزمانی ماه محرم با ماه آخر تابستان (که همه ساله‌ جزو ایام پرتقاضای سفر محسوب می‌شود) ‌انگیزه سفرهای بین‌ استانی و خصوصاً سفر از تهران به ‌شهرستان‌ها به شدت افزایش می‌یابد و این آمد و شد‌ها تأثیر زیادی در انتقال بیماری کرونا دارد.

ضرورت دارد مردم کاهش سفر را در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا خصوصا در ماه سوم تابستان در دستور کار قرار دهند، به هر حال، میزان‌ تردد برون شهری در شیوع بیماری کرونا تاثیر مستقیم دارد.
برچسب ها: کرونا ، سفر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: