کد خبر: ۱۸۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - 02 August 2020
بررسی ۱۹ بانک بورسی در سال ۹۸؛
بررسی تراز نامه ۱۹ بانک بورسی در سال گذشته نشان می دهد مجموع دارایی های این بانک ها نزدیک به یک هزار ۷۱۱ تریلیون تومان رسید و بازدهی این حجم از دارایی در مجموع منفی ۸۹ درصد است .
  به گزارش بانکداری ایرانی ، بررسی تراز نامه ۱۹ بانک بورسی در سال گذشته نشان می دهد مجموع دارایی های این بانک ها نزدیک به یک هزار ۷۱۱ تریلیون تومان رسید و بازدهی(ROA) این حجم از دارایی در مجموع منفی ۸۹ درصد است .
 
بازده دارایی (ROA) یکی از شاخص های مهم برای ارزیابی عملکرد مدیرت شرکت ها است ، بازده دارایی‌ها از حاصل تقسیم سودخالص دوره برمتوسط جمع دارایی‌های ابتدا و انتهای یک دوره به دست می‌آید منفی ۸۹  درصد عملکرد ضعیف نظام بانکی را نشان می دهد اما چون مدیریت بانک مجزا و مستقل است ROA هر شرکت دارای اهمیت و معنادار است .
 
براساس این گزارش در بین این ۱۹ بانک ۱۳بانک بازده دارایی مثبت داشته اند و شش بانک بازدهی منفی ثبت کردند. مجموع ROA بانک های که بازدهی مثبت داشته اند 10/32 درصد بود و مجموع شش بانکی که بازدهی منفی داشته اند مجموع  ROA آنها منفی 99/82 درصد است.
 
بر همین اساس بانک ملت با داشتن بیشترین دارایی در بین این ۱۹ بانک به میزان ۴۴۲ هزار ۳۶۲ میلیارد تومان و کسب بیشترین سود خالص در سال ۹۸ بازدهی مثبت ۰/۵۷ درصد داشته است بعد از این بانک بیشترین دارایی در اختیار بانک صادرت به میزان ۳۲۴ هزار ۷۵۲ میلیارد تومان است که بازدهی  مثبت ۰/۰۴ درصد داشته است و بانک تجارت در رتبه سوم با رقم ۲۴۷ هزار ۸۶۸ میلیارد تومان دارایی بازدهی مثبت ۰/۰۸ درصدی داشته است.
 
طبق این گزاش بانک خاورمیانه با  ROA مثبت 4/11 درصد ، بانک پاسارگاد با ROA مثبت 1/58 و کار آفرین با  ROA مثبت 1/32 درصد به ترتیت بیشترین بازده دارایی در بین این 19 بانک داشته اند و بانک سرمایه با ROA منفی 59 درصد بیشترین بازدهی منفی را داشته است .
 
 
 
 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: