کد خبر: ۱۷۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 08 February 2020
بانکداری ایرانی - شرکت های بیمه بواسطه شاخص های مختلفی ارزیابی می شوند تا به سرمایه گذاران وضعیت آنها را گزارش دهند. سطح توانگری، نسبت های خسارت و سرمایه شرکت‌های بیمه‌گری با مساله پوشش ریسک ارتباط مستقیمی دارد و هرچه شرکت از سطح استاندارد فاصله داشته باشد در پوشش ریسک ضعیف‌تر عمل خواهد کرد.

  بانکداری ایرانی -  علی سوری، شرکت های بیمه بواسطه شاخص های مختلفی ارزیابی می شوند تا به سرمایه گذاران وضعیت آنها را گزارش دهند. سطح توانگری، نسبت های خسارت و سرمایه شرکت‌های بیمه‌گری با مساله پوشش ریسک ارتباط مستقیمی دارد و هرچه شرکت از سطح استاندارد فاصله داشته باشد در پوشش ریسک ضعیف‌تر عمل خواهد کرد.
 
به گزارش   بانکداری ایرانی ،  با نگاه به همین  رویکرد، بیمه مرکزی در سال 96 ضرب الاجلی را تعیین کرد تا شرکت‌ها، سرمایه خود را افزایش داده و به سطح استاندارد تعیین شده برسانند. طبق بخشنامه بیمه مرکزی، حداقل سرمایه شرکت‌های معمولی 150 میلیارد تومان و شرکت‌های بیمه‌گری اتکایی 250 میلیارد تومان باید باشد. در واقع، توانگری مالی، نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز است. برای مثال اگر شرکت بیمه‌ای ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشد ولی سرمایه مورد نیازش۲۰۰ میلیارد تومان باشد این به معنای توانگری پایین است و باید فکری برای شرکت کرد.
 
در آیین نامه 69 بیمه مرکزی به صراحت در خصوص شرایط شرکت های بیمه مواردی ذکر شده  و در بند 15 و 16 ماده یک این دستور العمل می گوید: 
 
برنامه ترمیم وضعیت مالی:
برنامه مالی که موسسه بیمه در صورتیکه نسبت توانگری مالی آن از سطحی که در این آیین نامه مشخص می‌شود پایین‌تر بیاید ملزم می‌شود برای ترمیم وضعیت و ساختار مالی خود تهیه و به بیمه مرکزی ارائه نماید.
 
برنامه افزایش سرمایه:
برنامه مالی که موسسه بیمه در صورتی که نسبت توانگری مالی آن از سطحی که در این آیین نامه مشخص می شود پایین تر بیاید ملزم می شود برای افزایش سرمایه خود تهیه و به بیمه مرکزی ارائه دهد.» 
بر اساس این تحلیل، در حال حاضر بیمه معلم در سطح دو توانگری قرار داشته و ریسک سرمایه گذاری و بیمه گذاری این شرکت در معرض خطر قرار دارد و باید برای پوشش ریسک های شرکت به این افزایش سرمایه تن دهد بر همین اساس بیمه معلم با آگاهی به این سطح ریسک، طی بخشنامه ای در روز چهارشنبه 16 بهمن 98 اعلام کرد:
 
اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه شرکت بيمه معلم - نماد: ومعلم(معلم)
 
موضوع:  اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره 
با عنایت به ماده 3 دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب 1395/07/17 هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار) بهپیوست اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی (مؤسسه حسابرسی موسسه حسابرسي وانيا نيک تدبير ) نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایة مورخ 1398/11/08 هیئت مدیرة شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ 1,500,000,000,000 ریال به مبلغ 4,374,574,000,000 ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور اصلاح ساختار مالِي، افزايش سهم نگهداري و اخذ مجوز قبول اتکايي، افزايش توانگري مالي و افزايش ظرفيت سرمايه گذاري ارائه می گردد.
 
بدیهی است انجام افزایش سرمایة یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده می باشد و در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.
 
بر اساس گزارش شرکت بیمه معلم و اطلاعات مندرج در صورت های مالی شرکت، در پایان سال 97 وضعیت شرکت نشان می دهد که ریسک این شرکت بالا رفته و باید فکری برای این رویه بکند کما اینکه حسابرس نیز مواردی را در خصوص ذخایر شرکت پیداکرده بود که مورد تایید آن قرار نگرفته بود.
 
در پایان سال 97 شرکت بیمه معلم متعهد بیش از  16 هزار و 338 میلیارد ریال حق بیمه شده بود حال آنکه کل ذخایر شرکت اعم از ذخیره خسارت، حق بیمه ، ریسک منقضی شده و سایر ذخایر فنی 15 میلیارد  ریال بوده و با توجه به سرمایه 150 میلیارد تومانی این شرکت و نقدینگی پایین این شرکت در سطح ریسک قرار داشته و باید برای این مساله تدبیری بیاندیشد که مهمترین کار افزایش سرمایه بود و این شرکت در صدد است تا به یکی از بالاترین سرمایه های شرکت بیمه گری را به خود اختصاص دهد در حال حاضر شرکت بیمه ایران و البرز، پاسارگاد دارای سرمایه بالای 400 میلیارد تومان هستند و بیمه معلم به ردیف چندشرکت برتر بیمه گری ایرانی تبدیل خواهد شد. علاوه براین  شرکت در سطح یک توانگری و بدون ریسک قرار خواهد گرفت. 
 
هرچند صورتهای مالی حسابرسی نشده شرکت وضعیت مطلوب تری را به تصویر می کشد اما این تصویرسازی چندان واقعی نیست چرا که این عملیات در پایان سال ممکن است تغییر کرده و حسابرس نیز برخی از این ارقام را تعدیل کند.
 از طرف دیگر بیمه معلم یکی از فعال ترین شرکت در فعالیت های برون مرزی بوده و سعی کرده در بازارهای  کشورهای همسایه فعالیت بسیاری داشته باشت که موفق نیز بوده است اما آیا این فعالیت تنها با افزایش سرمایه سه برابری قابل جبران است و شرکت می تواند در بازارهای برون مرزی و درونی بدون ریسک کار کند؟ 
 
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: