کد خبر: ۱۶۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 03 December 2019
 
  بانکداری ایرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی وی بر راه اندازی خط لوله‌ای که گاز طبیعی را از سیبری به شمال شرق چین منتقل کرده و روابط سیاسی میان مسکو و پکن تقویت می‌کند، نظارت کردند.

به گزارش ایسنا، آغاز انتقال گاز از طریق خط لوله "قدرت سیبری" (Power of Siberia)، منعکس‌کننده تلاش‌های مسکو برای چرخش به سمت شرق با هدف تعدیل تاثیر تحریمهای مالی غربی هستند که در سال ۲۰۱۴ بر سر الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه وضع شدند.

این اقدام موقعیت روسیه به عنوان بزرگترین بازار صادراتی چین را تحکیم کرده و برای روسیه بازار جدید بزرگی خارج از اروپا ایجاد می‌کند. همچنین این خط لوله در شرایطی راه اندازی می‌شود که مسکو امیدوار است دو پروژه انرژی بزرگ دیگر شامل خط لوله نورد استریم ۲ و خط لوله ترک استریم را راه‌اندازی کند. نورد استریم ۲ خط لوله گازی است که از بستر دریای بالتیک احداث شده و تا آلمان امتداد پیدا می‌کند و ترک استریم هم به ترکیه و جنوب اروپا می‌رود.

کرملین روز دوشنبه اعلام کرد پوتین قرار است هشتم ژانویه برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر کند و طی این سفر خط لوله گازی ترک استریم را افتتاح خواهد کرد.

خط لوله "قدرت سیبری" به طول سه هزار کیلومتر گاز را از میادین چایاندینسکوی و کوویتکا در شرق سیبری منتقل خواهد کرد. انتظار می‌رود این پروژه که سه دهه ادامه خواهد داشت، ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد برای روسیه به همراه داشته باشد.

پوتین که از طریق ارتباط ویدیویی از منطقه سوچی بر راه اندازی خط لوله "قدرت سیبری" نظارت داشت، گفت: این یک رویداد تاریخی نه برای بازار جهانی انرژی بلکه برای همه ما، روسیه و چین است. این گام همکاری استراتژیک روسیه-چین در زمینه انرژی را به سطح کیفی جدیدی می‌رساند و ما را به همراه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای عملی کردن هدف رساندن تجارت دو جانبه به ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ نزدیک می‌کند.

 این خط لوله به هیلونگ جیانگ که در مرز روسیه است رسیده و به جیلین و لیااونینگ که قطب غله چین است، امتداد پیدا می‌کند.

شی در یک ارتباط ویدیویی به پوتین گفت که خط لوله جدید، یک همکاری انرژی دوجانبه تاریجی و نمونه‌ای از همکاری پرمنفعت دوجانبه و یکپارچگی عمیق است.

انتظار می‌رود جریان گاز این خط لوله در سال ۲۰۲۵ به تدریجی به ۳۸ میلیارد متر مکعب در سال رشد کند و چین را به دومین مشتری گازی بزرگ روسیه پس از آلمان تبدیل می‌کند که سال گذشته ۵۸.۵۰ میلیارد متر مکعب از روسیه گاز خریداری کرد.

مسکو صادرات گاز طبیعی به اروپای غربی و مرکزی را در دهه ۱۹۵۰ آغاز کرد و اروپا مدتها مشتری بزرگ گاز روسیه بود که توسط شرکت گازپروم تامین می‌شد و مجموع صادرات سالانه آن به حدود ۲۰۰ میلیارد متر مکعب می‌رسید.

قیمتی که چین برای گاز روسیه در خط لوله جدید پرداخت می‌کند محرمانه نگه داشته شده و منابع صنعتی مختلف می‌گویند که به قیمت سبد محصولات نفتی مرتبط است.

پوتین و همتای چینی وی درباره قیمتی که پکن برای واردات گاز از این خط لوله پرداخت خواهد کرد، اظهارنظر نکردند.

رقابت فزاینده با خطوط لوله دیگر

خط لوله روسی "قدرت سیبری" با خطوط لوله دیگر به چین شامل خط لوله ترکمنستان و همچنین صادرات LNG رقابت خواهد کرد.

روسیه سرگرم مذاکره با چین درباره افزایش فروش گاز از طریق مسیرهای دیگر مانند خاور دور روسیه و از طریق مغولستان یا قزاقستان هم است اما هنوز توافقی منعقد نشده است.

همچنین روسیه تحویل نفت به چین را در یک دهه گذشته افزایش داده و برتری عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین را در بعضی از ماهها به چالش کشیده است.

روسیه برای دستیابی به این هدف، خط لوله نفتی بزرگی را به چین راه‌اندازی کرده که ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت منتقل می‌کند و یک بندر جدید در کازمینو در اقیانوس آرام گشوده است. روسیه همچنین ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت را از طریق خط لوله‌ای که از قزاقستان عبور می‌کند به چین صادر می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، فروش زغال سنگ روسیه به شرق در سال ۲۰۱۸ از ۱۰۰ میلیون تن فراتر رفت و بیش از نیمی از صادرات زغال سنگ روسیه را تشکیل داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: