کد خبر: ۱۶۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 14 October 2019
متوسط نرخ تورم سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴۸/ ۳درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۱۹۸۰ با ۵/ ۱۵درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به سپتامبر ۲۰۰۹ با منفی ۶/ ۱درصد بوده است.
به گزارش «ایسنا» به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در ۱۲ ماه منتهی به ماه سپتامبر، نرخ تورم سوئد با ۱/ ۰درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۵/ ۱ درصد رسید. این نرخ تورم که ۲/ ۰درصد کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است، یکی از کمترین نرخ‌های تورم ۱۲ماه ثبت شده در سوئد از سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود.

در بین بخش‌های مختلف، تورم بخش لوازم منزل بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۴/ ۲درصد باقی مانده است، تورم رستوران و هتلداری از ۳/ ۲درصد در ماه اوت به ۹/ ۲درصد در ماه سپتامبر رسیده است و تورم مواد غذایی و نوشیدنی در سطح ۹/ ۱درصد ثابت باقی مانده است. از سوی دیگر تورم در بخش حمل‌و‌نقل از ۵/ ۲درصد به ۱/ ۲درصد کاهش پیدا کرده است.تورم ماهانه سوئد نیز ۵/ ۰ درصد اندازه‌گیری شده است که مشابه رقم ثبت شده در ماه اوت است. 

متوسط نرخ تورم سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴۸/ ۳درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۱۹۸۰ با ۵/ ۱۵درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به سپتامبر ۲۰۰۹ با منفی ۶/ ۱درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم نروژ در ۱۲ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۹ به ۵/ ۱درصد کاهش یافت که از نوامبر ۲۰۱۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است. این نرخ تورم که ۲/ ۰درصد کمتر از پیش بینی‌های قبلی و ۱/ ۰درصد کمتر از ماه قبل بوده است، بیش از همه تحت تاثیر کاهش تورم بخش مسکن قرار گرفته است که تورم آن از ۳/ ۰درصد در ماه اوت به ۱/ ۰درصد در ماه سپتامبر کاهش پیدا کرده است.

در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم بخش فرهنگی از ۲/ ۴درصد به ۱/ ۳درصد و بخش رستوران و هتلداری از ۳/ ۲درصد به ۴/ ۱درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر اما نرخ تورم در بخش حمل و نقل از ۳ درصد به ۲/ ۳درصد و در بخش تعمیر و نگهداری از ۸/ ۱درصد به ۶/ ۲درصد افزایش پیدا کرده است.هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد در ماه سپتامبر به ۲/ ۲درصد افزایش یافته است. متوسط نرخ تورم نروژ در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۵۸/ ۴درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۵۱ با ۹/ ۱۸درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۴ با منفی ۸/ ۱درصد بوده است.از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور اروپای شمالی یعنی دانمارک افزایشی بوده است و تورم سالانه این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۱/ ۰درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۵/ ۰درصد رسیده است. این نرخ تورم بیش از همه تحت تاثیر افزایش نرخ تورم بخش رستوران و هتلداری قرار گرفته است که تورم آن از منفی ۲/ ۱درصد در ماه اوت به ۹/ ۱درصد در ماه سپتامبر افزایش پیدا کرده است. نرخ تورم بخش سلامت نیز از ۴/ ۱درصد به ۶/ ۱درصد رسیده است.نرخ تورم ماهانه دانمارک در ماه سپتامبر به ۲/ ۰درصد کاهش پیدا کرده است. متوسط نرخ تورم دانمارک در بازه زمانی ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۸۷/ ۲درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۸۱ با ۱۳ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۱۵ با منفی ۱/ ۰درصد بوده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: