کد خبر: ۱۶۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۱ تير ۱۳۹۸ - 12 July 2019

بانکداری ایرانی  ـ  دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه اکثر شهرهای بزرگ الگوی مصرف آب را رعایت نمی کنند و در شهرهای کوچک از آب شرب استفاده نامتعارف شده و از آب برای نگهداری دام استفاده می شود، گفت:سبک زندگی نامتناسب نقش زیادی در بالا بردن سرانه مصرف آب دارد.

بنفشه زهرایی در گفت‌وگو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با  فارس، در پاسخ به این سوال که گفته شده است، شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز رکوردار اسراف آب هستند، آیا این آمار از سوی وزارت نیرو تایید می شود، گفت: این آمار به هیچ وجه صحت ندارد. این آمار و داده‌ها مشخص نبود از کجا استخراج شده بود، حتی آبفای اصفهان این موضوع را تکذیب کرد و اعلام کرد که روند مصرف آب همان روند معمول است و نسبت به پارسال روند مصرف آب کاهشی بوده است.

وی افزود:آبفای استان اصفهان بر روی مدیریت مصرف آب در این سالها به خوبی کار کرده و در نصب کاهنده مصرف آب به خوبی فعالیت می‌کند.

دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی در پاسخ به این سوال که آیا در بحث مدیریت مصرف آب در چند ماه گذشته اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: بزرگ‌ترین اتفاقی که در ماه‌های اخیر شروع شد، اعمال تعرفه جدید آب است که مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند، تشویق خواهند شد و مشترکانی که بالای الگوی مصرف آب مصرف کنند، تنبیه مالی خواهند شد و منتظر هستیم تا پایان تابستان بازخورد مصرف‌کننده‌ها مشترکان آب را با قبض‌های جدید ببینم که به چه شکل خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید که وضعیت مصرف سرانه آب شرب در ایران بالا است، گفت: سرانه مصرف آب شهر به شهر در ایران متفاوت است، اما به هر حال متوسط سرانه مصرف آب در کشور 150 لیتر است که عدد خوبی است، اما اکثر شهرهای بزرگ بیش از الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند و برخی شهرهای کوچک هم هستند که استفاده نامتعارف از آب شرب خانگی برای استفاده در دامداری‌ها می‌کنند که باعث می‌شود سرانه مصرف آنها بالا برود، اما در عین حال شهرهایی هم داریم که وضعیت مصرف آب آنها خوب است.

زهرایی در پاسخ به این سوال که آیا بالا بودن سرانه مصرف آب در ایران بیشتر به اقتصاد آب بازمی‌گردد یا اینکه مشترکان آب فرهنگ‌سازی بیشتر نیاز دارند گفت: سبک زندگی نامتناسب هم نقش بسیار زیادی در بالا بودن سرانه مصرف آب دارد و نحوه استفاده از آب نیز بسیار مهم است؛ چراکه در برخی مناطق خشک حتی در برخی واحدهای مسکونی استخر و فضای سبز بزرگ وجود دارد. پس سبک زندگی نامتناسب با محیط و منابع آب است و بالا بودن سرانه مصرف آب بخشی به جنبه رفتاری و بخشی به ابزارهای در اختیار خانواده‌ها برای مصرف آب بازمی‌گردد.

زهرایی توصیه کرد که علی‌رغم بارش‌های مناسب امسال 233 شهر دارای تنش آبی داریم، پس این طور نیست که بارش‌ها مشکلات آب شرب شهرها را حل کرده است و اگر شهروندان مدیریت مصرف آب را در منازل جدی نگیرند، تا اواخر تابستان با مشکل تامین آب در برخی شهرها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در برخی شهرها افت فشار آب و حتی قطعی آب رخ می‌دهد؛ بنابراین شهرهایی داریم که مشکل تامین آب دارند و تا پایان تابستان که منابع آب کم‌تر می‌شود و بارش‌ها به حداقل ممکن رسیده و مشکلات کم‌آبی تشدید می‌شود، پس خوب است که صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی بگیریم.

دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان در آینده متوسط سرانه مصرف آب را از 150 لیتر به عدد پایین‌تری برسانیم گفت: خانوارهایی هستند که بسیار کمتر از این عدد 150 لیتر آب مصرف می‌کنند، پس بنابراین به طور دقیق نمی‌دانیم که این مشترکانی که متوسط مصرف آب شرب آنها 150 لیتر است واقعا چگونه آب را مصرف می‌کنند که به این عدد می‌رسند.

وی ادامه داد: به هر حال خیلی لازم نیست که مشترکان خود را به سختی بیندازند تا سرانه مصرف خود را به 150 لیتر برسانند؛ بنابراین همان رفتاری که در فرهنگ ایرانی‌ها است و در اسلام به آن توصیه شده که اسراف در آب شرب نباشد، قطعا مدیریت مصرف آب به خوبی محقق می‌شود و مصرف آب به خوبی کاهش می‌یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: