کد خبر: ۱۶۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - 18 June 2019
بانکداری ایرانی ـ بانک شهر از جمله بانکهایی است که در سالهای اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‏ کند. از طرفی در درون ساختار مدیریتی و ساختار نیروی انسانی دارای مشکلات فراوانی است...
بانکداری ایرانی ـ بانک شهر از جمله بانک هایی است که در سال های اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. از طرفی در درون ساختار مدیریتی و ساختار نیروی انسانی داری مشکلات فراوانی است و از طرف دیگر به دلیل عدم شفافیت، تسهیلات و خرید و واگذاری املاک و جذب نیرو در مجلس نیز مورد بحث و گفتو گوست.
 
به گزارش بانکداری ایرانی ، این بانک که مجمع سال 96 خود را با تاخیر یک ساله و برخلاف قوانین تجارت ایران، در اسفند 97 برگزار کرده به دلیل مشکلات موجود، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا به بررسی وضعیت بانک ورود کنند و طی آن اعلام شد که کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و اعطای وام توسط بانک شهر بررسی خواهد کرد.
 
بر اساس این گزارش، در روز مجمع بانک در اسفند 97، سرپرست بانک به صراحت اعلام کرد که از خرداد 97 بر اثر تغییراتی که در بانک رخ داد هیات مدیره بانک از اکثریت خارج شد و ارکان بانک هنوز مشخص نیست و این مجمع به لحاظ ساختار تشکیل هیات مدیره تشکیل شد که در نهایت سید محمد مهدی احمدی، احمد درخشنده، حسن رست پناه، محمد علی خادمی به عنوان اعضای هیات مدیره جدید بانک انتخاب شدند.
 
علاوه بر این، یکی از مشکلاتی که این بانک با آن دست به گریبان است، عدم شفافیت است تا جایی که در سال  96 بر اساس همین رخداد و عدم تایید حسابرس از وضعیت بانک، این بانک به بازار پایه (ج) فرابورس که محل حضور شرکت های ورشکسته و در حال انحلال است نقل مکان کرد و همه سهامداران شرکت را که تا سال 97 حدود 20 ماه متوقف بود را شوکه کرد. 
 
معاون پذیرش و ناشران فرابورس در آن تاریخ در خصوص انتقال بانک شهر به پازار پایه (ج) گفت: «پیرو اطلاعیه منتشر 11 اسفند سال گذشته در کدال و در راستای طبقه بندی شرکت های بازار پایه فرابورس ایران، بر اساس زمان بندی اعلام شده مطابق با مصوبه 25 مرداد 96 کمیته درج فرابورس، مقرر شد شرکتهایی که اظهار نظر منتشر شده حسابرس نسبت به آخرین صورت های مالی حسابرسی شده آنها در سامانه کدال از نوع "عدم اظهار نظر" باشد به تابلوی "پایه ج" منتقل شده و قابلیت معامله برای سهام آنها مهیا شود.» که این مساله نشان دهنده وضعیت بغرنج بانک شهر به لحاظ شفافیت و وضعیت صورتهای مالی است.
 
بنابراین، بانک شهر با سرمایه بیش از 1.5 هزار میلیارد تومانی و قیمت 80 تومانی هر سهم در بازار پايه ج فرابورس حضور داشته و مشمول شرکت های با وضعیت قرمز شده است.
 
از طرف دیگر یکی از نکات حایز اهمیت برای بانک شهر میزان بدهی شهراری به بانک شهر است که همواره با املاک و غیره تسویه شده و بر مشکلات بانک افزوده شده است تا جایی که این بانک را به بانکی پر از مشکلات تبدیل کرده است.
 
به عنوان نمونه در سال 96 میزان بدهی شهرداری به بانک شهر 10 هزار و 529 میلیارد تومان بود که طی تفاهم‌نامه‌ای که در تاریخ ۱۳ تیرماه سال ۹۶ بسته شد با واگذاری املاک در حاشیه چمران، دردشت و ملکی در کرج و همچنین پرداخت 2 هزار میلیارد تومان عوارض بخشی از بدهی‌های بانک شهر کاسته و  میزان بدهی‌ها 2547 میلیارد تومان رسید، اما  از مشلات بانک شهر چیزی کم نکرده است. 
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: