کد خبر: ۱۶۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 15 June 2019
بانکداری ایرانی ـ با توجه به کاهش ارزش پول ملی و تورم موجود در کشور و همچنین تغییرات قیمت کامودیتی‌ها، انتظار فعالان بازار از شرکت‌ها به منظور تقسیم سود بالا نسبت به سال‌های قبل، انتظار درستی است

مهدی آسیما: «با توجه به کاهش ارزش پول ملی و تورم موجود در کشور و همچنین تغییرات قیمت کامودیتی‌ها، سودهای ریالی شرکت‌ها در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال‌های قبل از آن رشد چشمگیری داشته است، بنابراین انتظار فعالان بازار از شرکت‌ها به منظور تقسیم سود بالا نسبت به سال‌های قبل، انتظار درستی است»
 
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین‌سرمایه سپهر، ضمن بیان مطلب بالا در گفت و گوی گفت: مسئله حائز اهمیت دیگر در این خصوص، قیمت بازگشایی سهام پس از برگزاری مجامع نسبت به قیمت تئوریک است. بر این اساس، انتظار می‌رود قیمت بازگشایی سهام طوری باشد که در بسیاری از شرکت‌ها، افت قیمت ناشی از تقسیم سود به سرعت جبران شود.
 
وی اضافه کرد: در بازارهای با حجم معاملات بالا و با انتظار کسب بازدهی ناشی از نوسانات زیاد و گردش پول در سهام مختلف، با توجه به اینکه اغلب شرکت‌ها سودهای تقسیمی خود را با تأخیر بعضاً قابل توجهی پرداخت می‌کنند، اکثر سهامداران خرد ترجیح می‌دهند که در مجمع شرکت نکرده و سهام خود را قبل از مجمع به فروش رسانند.
 
آسیما افزود: همین اتفاق باعث می‌شود شرکت‌ها با نسبت P/E جذابی به مجمع بروند و با تقسیم سود بالا در مجمع، نسبت P/E مناسبی را زمان بازگشایی داشته باشند، که این خود دلیلی بر بازگشایی مناسب و با درصدهای مثبت قابل توجهی برای سهم خواهد بود.
 
توصیه به سهامداران حقیقی
 
این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران حقیقی توصیه کرد: اگر شیوه معاملاتی آنها خرید و نگهداری است و نوسانگیر نیستند، با سهام خود (که البته دارای شرایط بنیادی مناسب و سودآور است) به مجمع بروند؛ اما در شرایطی که روش معاملاتیشان خرید و فروش روزانه است و رویکرد جسورانه‌ای در بازار دارند، می‌توانند سهام خود را قبل از مجمع به فروش رسانده و بر اساس مهارتی که دارند از نوسانات بازار بهره برند.
 
وی در پیش‌بینی از روند بازار سرمایه تا پایان تابستان توضیح داد: بیشتر شرکت‌های بزرگ بازار در تیرماه با ارسال صورت‌های مالی حسابرسی شده به کدال، برای برگزاری مجمع سالانه آماده می‌شوند. همانطور که بیان شد؛ با توجه به نسبت قیمت به درآمد هر سهم شرکت‌ها در حال حاضر، انتظار می‌رود که به دنبال تقسیم سود مناسبی که در مجمع (به صورت نقدی یا در غالب افزایش سرمایه) انجام می‌شود، نماد شرکت‌ها با قیمت‌های مناسبی بعد از مجمع بازگشایی شوند.
 
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین‌سرمایه سپهر، اضافه کرد: علاوه بر این می‌توان اذعان داشت که با ادامه شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، تورم انتظاری تحت تأثیر دو عامل قرار گرفته و صورت‌های مالی شرکت‌ها را از لحاظ ریالی پربارتر کنند.
 
دو عامل اثرگذار در تورم انتظاری  
 
وی در بررسی این عوامل توضیح داد: نخست اینکه هر چه به نیمه دوم سال نزدیکتر می‌شویم، انتظار افزایش قیمت ارز به دلیل افزایش تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد و در مقابل سمت عرضه به دلیل شرایط سیاسی و تحریم‌های بین‌المللی، توان کمتری برای پاسخگویی به این تقاضا خواهد داشت (با فرض شرایط سیاسی و بین‌المللی فعلی)؛ دوم آنکه انتظار می‌رود نرخ‌های چندگانه ارز که در حال حاضر در اقتصاد کشور وجود دارد، به مرور زمان برچیده شود و به طور مشخص نرخ‌های سامانه نیما (ارز حاصل از فروش شرکت‌ها) که در حال حاضر با نرخ‌های ارز بازار آزاد تفاوت حدود ۲۰ درصدی دارد به یکدیگر نزدیک شده و از این بابت سود شرکت‌ها را به صورت ریالی متأثر سازد.
 
آسیما در ادامه به بررسی روند کامودیتی‌ها در سال جاری پرداخت و گفت: بیشتر پیش‌بینی‌های انجام شده توسط تحلیلگران معتبر جهانی، نوسانات بااهمیت و قابل توجهی را برای قیمت کامودیتی‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی در نظر نگرفته‌اند؛ اما باز هم در این میان نقش مسائل و تنش‌های سیاسی میان دو قدرت برتر اقتصادی جهان (کشورهای آمریکا و چین)، می‌تواند معادلات موجود را با تغییرات مهمی روبرو کند.
 
وی در ادامه افزود: جنگ تجاری میان آمریکا و چین و وضع تعرفه بر روی کالایی یکدیگر، زمینه‌ای برای ایجاد نوسان در بازارهای جهانی به وجود آورده است که آنچه در این میان مشخص است، رییس جمهور آمریکا تمایل زیادی به ادامه این بازی دارد. ترامپ با خلق و خویی که از خود به دنیا نشان داده است، فردی است که هیچ کس از او انتظار ثبات رویه را ندارد. همین عامل باعث شده است که او نیز راحت تر بازارهای جهانی اعم از فلزات، نفت و بورس‌های جهانی را تحت تأثیر توییت‌های غالباً ضد و نقیض خود قرار دهد.
 
دلایل رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه
 
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل رشد قیمت سهام شرکت‌ها بیان کرد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و عدم چشم انداز مناسب از متغیرهای واقعی اقتصاد؛ مانند نرخ رشد ناخالص داخلی، تراز تجاری، نقدینگی و غیره در سال جاری، می‌توان بیان داشت که تورم انتظاری همچنان مهمترین عامل برای رشد قیمت سهام شرکت‌هاست و فارغ از تک سهم‌های خاص، کلیت بازار تحت تأثیر این عامل قرار خواهند گرفت.
 
وی اضافه کرد: در زمینه اقتصاد جهانی نیز با در نظر گرفتن شرایط موجود، چشم اندازی مبنی بر وجود روندی قوی و مثبت در خصوص قیمت کامودیتی‌ها وجود ندارد. بنابراین از لحاظ بنیادی، قوی ترین عاملی که می‌تواند قیمت سهام را تحت تأثیر قرار دهد، تغییرات قیمت ارز و تورم مورد انتظار است.
 
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت «تأمین‌سرمایه سپهر» در ادامه به ریسک های سیاسی اشاره کرد و گفت: با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و به دنبال آن افزایش فشارهای اقتصادی و شدت تحریم‌های اعمال شده از سوی این کشور برای ایران، ناکارایی و تعلل طرف‌های اروپایی حاضر در برجام برای ایجاد گشایش‌های اقتصادی لازم، تنش‌های منطقه‌ای و همچنین انجام اقدامات متقابل از سوی ایران در خصوص کاهش تعهدات خود بر اساس آنچه در برجام توافق کرده بود، ریسک‌های سیاسی کشور و به دنبال آن بازار سرمایه را در بیش از یک سال اخیر به سطح بالایی رسانده است.
 
آسیما، تصریح کرد: هر چند که در هفته‌های اخیر شاهد صحبت‎ها و مصاحبه‌های با زبان نرمتری از سمت آمریکا بوده‌ایم، اما به نظر هنوز تا اتمام ریسک‌های سیاسی و بازگشت به شرایط متعادل و عادی در کشور از لحاظ این شاخص، فاصله بسیار زیادی وجود دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که همچنان بازار سرمایه با نوسان در لحن صحبت‌ها و اقدامات طرفین در جهت مثبت یا منفی، نوسان خواهد کرد و تحت تأثیر این متغیر اصلی این روزهای کشور خواهد بود.
 
ریسک‌های کنونی
 
وی در خصوص ابهام و ریسک‌های کنونی بازار تصریح کرد: همانطور که بیان شد مهمترین ریسک این روزهای بازار، ریسک سیاسی حاکم بر فضای اقتصادی کشور است؛ به جرأت می‌توان گفت که خبرهای سیاسی مختلف و با سطح اهمیت بالا، دارای تواتر بسیار بالایی است و این مسئله ابهامات تصمیم‌گیری را برای سرمایه‌گذاران و فعالان در بازار به شدت افزایش داده است.
 
این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: حال در این میان هیجان و عدم اطمینان زیاد فعالان بازار که ناشی از همین ابهامات موجود است نیز مزید بر علت شده که بیشترین نوسانات شاخص در چندین سال گذشته را در ماه‌های اخیر شاهد باشیم. علاوه بر آن در صورتی که ریسک را به صورت عدم اطمینان (و نه لزوما با بار معنایی منفی) تعریف کنیم، تغییرات نرخ ارز که خود ناشی از عدم اطمینان در سطح سیاسی است، می‌تواند انتظارات فعالان را از تورم انتظاری و تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها دستخوش تغییرات با اهمیتی قرار دهد.  
لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: