کد خبر: ۱۶۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - 02 June 2019
بانکداری ایرانی ـ کاهش هزینه پول سپرده های مدت دار و افزایش نرخ سود تسهیلات تا پایان اردیبهشت سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل حاکی از افزایش حاشیه سود واسطه گری مالی بانک تجارت شد.

بانکداری ایرانی  ـ   پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه 390 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها توسط بانک تجارت سهام این بانک در تاریخ 26 /1 /1398 با قیمت 454 ريال با 29/3 درصد رشد بازگشایی گردید در حال حاضر قیمت سهام بانک در حوالی 430 ريال درخال معامله می باشد که برمبنای دلایل اشاره شده ذیل انتظار رشد قیمت سهام وجود دارد .
 
به گزارش   بانکداری ایرانی  ؛ مانده تسهیلات اعطایی بانک تجارت در پایان ماه 1398 حدود 1.167هزار میلیارد ریال می باشد که نسبت به ماه قبل افزایش یک درصدی و نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 27 درصدی را نشان می دهد همچنین نرخ سود تسهیلات در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از 8/9درصد به 5/13 درصد رسیده که این افزایش نرخ منجر به افرایش 165 درصدی در آمد تسهیلات اعطایی و رسیدن به مبلغ 327،25 میلیارد ریال شده است .
 
 لازم به است در این دوره دو ماهه ابتدایی سال جاری نرخ سود تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 9/8 درصدی داشته که درکنار رشد 27 درصدی تسهیلات اعطایی، منجر به افزایش 226 درصدی در آمد تسهیلات اعطایی شده است . افزایش تسهیلات اعطایی در کنار رشد سود تسهیلات نشان دهنده دقت نظر بانکدر اعطای تسهیلات جدید با بازدهی مناسب می باشد .
 
از سوی دیگر مانده تسهیلات سرمایه گذاری بانک در پایان اریبهشت ماه سال 1398 بالغ بر470،1 هزار میلیاردریال بوده است که نسبت به ماه قبل  9 درصد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 33 درصد رشد داشته است اما با توجه بهبود ترکیب پرتفوی سپرده ای بانک به ویژه رشد قبل توجه سهم سپرده های جاری در پایان اردیبهشت سال 98 از سهم 5/14 درصدی اردیبهشت سال گذشته با 84 درصد رشد یه سهم 20 درصدی اردیبهشت ماه جاری به مبلغ 093، 294 میلیارد ريال بالغ گردیده که منجر به کاهش ملموس هزینه پول بانک شده است . در نتیجه نرخ هزینه های پول سپرده های مدت دار بانک در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین سال جاری با کاهش 03/1 واحد درصد همراه بوده که این امر منجر به کاهش 5/1 درصدی مبلغ سود پرداختی سپرده های سرمایه گذاری شده است .
 
همچنین نرخ هزینه پول سپرده های مدت دار در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به سال قبل کاهش 36/1 واحد درصدی را داشته است . علاوه بر این ، نرخ هزینه پول کل سپرده ها نیز در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه سال جاری کاهش 03/1 واحد درصدی و نسبت به دوره مشابه سال قبل 3/2 واحد درصدی را نشان می دهد .
 
کاهش هزینه پول سپرده های مدت دار به میزان 8/. واحد درصد و افزایش نرخ سود تسهیلات به میزان 9/8 واحد درصد تا پایان اردیبهشت سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل حاکی از افزایش حاشیه سود واسطه گری مالی بانک به میزان 7/9 درصد است .
 
لیلا فریادرس
برچسب ها: بانک تجارت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: