کد خبر: ۱۴۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - 08 September 2018
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی سامانه رصد و کنترل تولید ۳ محصول اصلی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی در کشور خبر داد.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی سامانه رصد و کنترل تولید ۳ محصول اصلی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین اصغری در مراسم ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی و آغاز سال زراعی ۹۷-۹۸ با بیان اینکه طبق برنامه، در سال زراعی جدید سطح زیرکشت گلخانه ها بیش از ۲۷۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت، افزود: در بخش سبزی و صیفی، توسعه کشت نشایی و جابجایی کشت به گلخانه ها برای محصولاتی که این امکان وجود دارد، مانند خیار، گوجه فرنگی و بادمجان، انجام خواهد شد.

وی گفت: کاهش سطح زیرکشت از ۲ طریق انتقال به گلخانه ها و افزایش بهره وری پیگیری می شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در ۳ سال اخیر سطح زیرکشت گوجه فرنگی از ۱۵۰ هزار هکتار به ۱۲۰ هزار هکتار کاهش یافته ضمن اینکه هندوانه نیز ۳۵ هزار هکتار با کاهش سطح مواجه بوده است.

وی دلیل این امر را افزایش عملکرد در واحد سطح و انتقال کشت به گلخانه عنوان کرد.

اصغری با بیان اینکه برنامه ریزی تولید بر اساس چند فاکتور انجام می شود، گفت: سرانه مصرف برنامه صادرات پنج ساله و نیاز صنعت از جمله این فاکتورها است ضمن اینکه کشاورزان باید سطح زیرکشت را رعایت کنند تا در بازار دچار مشکل نشوند.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در همین همایش وزیر جهاد کشاورزی دستور ایجاد سامانه پهنه بندی بهره برداران بخش کشاورزی با ۴ میلیون بهره بردار مطرح شد که طی ۱۵ روز گذشته این سامانه طراحی و برای ۳ محصول اصلی سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی در ۸ استان ابلاغ شده و به زودی به سایر استان ها نیز گسترش خواهد یافت. این سامانه تولید و سطح زیر کشت سه محصول پر مصرف آب را رصد و کنترل می کند.

اصغری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خرید تضمینی سیب زمینی اشاره کرد: کل خرید تضمینی سیب زمینی با همه چالش ها، ۲۶ هزار تن بوده و برنامه ریزی کرده ایم که صادرات آن را توسعه دهیم.

وی افزود: ما مباحث مربوط به کاهش ضایعات را پیگیری می کنیم. همچنین توسعه صنایع تبدیلی در دستور کار قرار دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: