کد خبر: ۹۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 17 April 2017
«افتتاح افتخارآفرین چندین فاز پارس جنوبی توسط جناب آقای دکتر روحانی که تولید گاز کشور را از میدان مشترک پس از سال‌ها عقب ماندگی معادل تولید همسایه جنوبی ساخت، نمود عزت ملی و موفقیت در پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. درود بر مدیران، مهندسان، کارگران و کارمندان غیور صنعت نفت.»
 روزنامه ایران در گفت وگو با کارشناسان به بررسی ابعاد افتتاح 20 میلیارد دلار فازهای پارس جنوبی و پتروشیمی و اهمیت طرح‌های نفتی و گازی پرداخت.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: «افتتاح افتخارآفرین چندین فاز پارس جنوبی توسط جناب آقای دکتر روحانی که تولید گاز کشور را از میدان مشترک پس از سال‌ها عقب ماندگی معادل تولید همسایه جنوبی ساخت، نمود عزت ملی و موفقیت در پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. درود بر مدیران، مهندسان، کارگران و کارمندان غیور صنعت نفت.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، چنین در حساب اینستاگرام خود از افتتاح 5 فاز اسمی معادل 6 فاز استاندارد در پارس جنوبی نوشت. پیش از او، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز نوشته بود:«از آرزوهای ما در دولت اصلاحات این بود که در بهره‌برداری از میادین نفتی و گازی مشترک پارس جنوبی از قطر جلو بیفتیم. اکنون در دولت روحانی این اتفاق افتاده است.» این صحبت‌ها، هر کدام گوشه‌ای از اهمیت طرح‌های نفتی را نشان می‌دهند که روز گذشته با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت افتتاح شد. «ایران» برای روشن شدن ابعاد اهمیت این اتفاق با کارشناسان گفت‌و‌گو کرده و صحبت‌های برخی را بازتاب داده است.

**مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
با افتتاح این فازها و طرح‌های جدید، تولید گاز ما به 575 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد که این چیزی جز درایت مدیران فهیمی که در این دولت انتخاب شدند، نبوده است. تیم وزارت نفت در این دولت کارهای خیلی خوبی کرد. ما از قطر که یک سوم استان هرمزگان است، عقب بودیم ولی حالا توانستیم تولیدمان را دوبرابر کنیم. این حاصل مدیریت و درایتی بوده که در دولت روحانی اتفاق افتاده است و به رغم اینکه مخالفان هر روز موانعی را برای کشور و دولت ایجاد می‌کردند، به این نتایج مثبت رسیده ایم. طرح‌های دیگر نفت و گاز هم قابل توجه است. 

در مخازن مشترک جزایر مجنون با عراق بر اساس سیاست‌های نابخردانه قبلی، عراق روزانه 280 هزار بشکه برداشت می‌کرد، در حالی که ما 140 هزار بشکه برداشت داشتیم. اما امروز با سرمایه گذاری‌های مختلف، تولید ما به 500 هزار بشکه افزایش پیدا کرده و جا دارد به‌عنوان شهروند ایرانی از جناب روحانی و زنگنه تشکر کنم.

الان اگر موفق شویم در فازهای بعدی پارس جنوبی شرکت‌های کارآمد را دعوت کنیم، جای تحسین دارد، چرا که نیاز به انتقال تکنولوژی داریم. به نظرم دولت روحانی مظلوم است. مخصوصاً صدا و سیمای ما به جای اینکه دستاوردها را نشان دهد، تندروها در آن جولان داده‌اند. تندروهایی که کشور ما را یک ربع به عقب برده‌اند. علت مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی هایشان هم این است که روحانی جلو رانت خوارها را گرفته است. شما به سیستان و بلوچستان توجه کنید که بلوچ‌های قهرمان در آن از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و تا پیش از این، آن‌هایی که شعار مستضعفین می‌دادند توجه چندانی به این مناطق نداشتند.

**مهدی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی
یکی از وجوه مهم افتتاح این فازها افزایش تولید گاز در کشور است که افتتاح فازها هم می‌تواند درآمدهای صادراتی ما را افزایش دهد و هم اینکه گاز مورد نیاز برای مصارف مختلف از جمله مصارف صنعتی و تولیدی را تأمین کند. نکته دیگر هم این است که افتتاح این فازهای جدید به معنی افزایش تولید خوراک برای پتروشیمی‌های کشور است و این موضوع تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری روی صنعت پتروشیمی است.

چهار مجتمع و طرح پتروشیمی نیز در این سفر رئیس جمهوری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که این موضوع نیز در کنار فازهای جدید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با بهره‌برداری از پتروشیمی کاویان 2 که طرح تبدیل اتان به اتیلن است ما با افزایش ظرفیت یک میلیون تنی، اتیلن مورد نیاز خطوط غرب کشور را تأمین خواهیم کرد و واحدهای پتروشیمی غرب مثل لرستان، کرمانشاه، مهاباد و کردستان می‌توانند از نظر مواد مورد نیاز تأمین شوند؛ اتیلن در این واحدها به پلی اتیلن‌های مختلف تبدیل می‌شود و این علاوه بر مصرف داخل امکان صادرات گسترده‌ای نیز به کشور خواهد داد. باید توجه داشته باشیم که 60 درصد پلی اتیلنی که در این مجتمع‌های غرب کشور تولید می‌شود، صادر می‌شود.

**حمیدرضا صالحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران
میدان مشترک پارس جنوبی یکی از میادین بزرگ دنیاست. در این زمینه به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها نتوانستیم به اندازه سهم خودمان استفاده کنیم. در صورتی که قطر به اندازه زیادی برداشت می‌کرد. حالا بعد از افتتاح این طرح‌ها، باید تلاش بیشتری کرد تا بتوانیم با استفاده از دستاوردهای برجام و با مشارکت شرکت‌های اروپایی روی طرح‌های مشترک سرمایه‌گذاری کنیم تا از این امکان افزایش برداشت نفت، بیشترین نتیجه ر ا برده باشیم.

این وضعیت تنها در خصوص قطر دیده نمی‌شود. درباره کشورهای دیگری مانند عراق نیز باید اولویت ما در زمینه اکتشاف در میدان‌های مشترک باشد، چرا که ما هرچه دیرتر شروع به برداشت از این میادین کنیم، سهم‌مان کوتاه خواهد شد. بر اساس آمار رسمی این چند فازی که شاهد افتتاح آن بوده ایم، عقب ماندگی‌های چند سال اخیر را جبران می‌کند. بخصوص در زمینه گاز رکورد می‌زنیم و به مرز یک میلیارد متر مکعب می‌رسیم. این نشان می‌دهد که می‌توانیم بازیگر اصلی در منطقه باشیم و این طرح‌ها می‌تواند ما را تبدیل به هاب منطقه کند.

**علی ادیانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس
ما در سال 91 از میدان پارس جنوبی حدود 240 میلیون متر مکعب در روز برداشت داشتیم، البته آمار قطر بیشتر بود که این میزان در روزهای سرد زمستان سال 95 به روزانه 480 میلیون مترمکعب رسید و ما تا حدودی توانستیم این فاصله را جبران کنیم. ضمن افتتاح این فازها لایه نفتی پارس جنوبی که 35 هزار بشکه در روز تولید دارد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. مجموعه این طرح‌ها چیزی حدود 20 میلیون دلار هزینه در برداشته و 400 میلیون دلار هم برای لایه نفتی در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است. 

البته از 4 طرح پتروشیمی معروف به طرح‌های «کاویان 2، مروارید، انتخاب و تخت جمشید» نیز بهره‌برداری خواهد شد که هر کدام از آنها تولیدات خاص خود را دارند. قطعاً می‌توانیم امنیت انرژی دنیا را در دست بگیریم و کلید اتاق امنیت انرژی دنیا در دست ایران قرار بگیرد و این مسأله مستلزم سرمایه‌‌گذاری جدی و کلان در حوزه صنعت نفت و گاز است.

قطعاً برای دستیابی به آن به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از منابع آنها -در چارچوب قوانین موضوعه کشور و صنعت نفت و همچنین در چارچوب منافع ملی و مصالح کشور- نیاز داریم و می‌توانیم حرف اول را در دنیا در دو حوزه انرژی نفت و گاز بزنیم.

*منبع: روزنامه ایران، 1396.1.28 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: