کد خبر: ۹۹۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 17 April 2017
بانكداري ايراني -شرکت آسان پرداخت در معاملات روز گذشته نیز با صف خرید سنگینی مواجه بود. در حالی‌که در نیم ساعت پیش از شروع معاملات‌، شاهد شکل‌گیری صف 100 میلیونی برای این سهم بودیم .
بانكداري ايراني -شرکت آسان پرداخت در معاملات روز گذشته نیز با صف خرید سنگینی مواجه بود. در حالی‌که در نیم ساعت پیش از شروع معاملات‌، شاهد شکل‌گیری صف 100 میلیونی برای این سهم بودیم (ارزش تقریبی این صف بیش از 220 میلیارد تومان بود) .

 با این حال این سهم در روند معاملات دیروز با صف 38 میلیونی مواجه بود. پس از رشدهایی که این سهم با امیدواری به حمایت عوامل بنیادی و ادامه تعدیل‌های مثبت ثبت کرده بود به نظر می‌رسد صعود روزهای اخیر این سهم اجماع تکنیکال و به نوعی شکستن مقاومت روانی 2000 تومان بود. سرمایه اسمی «آپ» یک میلیارد سهم 100 تومانی است. 

بر این اساس جمع شدن این صف‌های سنگین مشکل به نظر می‌رسد. با این حال با ادامه رشد و شناسایی سود از سوی معامله‌گران باید در انتظار شروع روند اصلاحی در این سهم بود. علاوه بر حمایت عوامل بنیادی که جرقه‌ای برای رشد قیمت «آپ» بود، به نظر می‌رسد عرضه سهام به‌پرداخت ملت نیز در هیجان خرید این سهم موثر بوده است. در شرایط کنونی بالا رفتن نسبت قیمت به درآمد آسان‌پرداخت، احتمالا باید در انتظار عرضه «پرداخت» در نزدیکی سطح 2000 تومانی بود.

گرچه بنا بود «پرداخت» در اسفند 95 در بازار عرضه شود اما به نظر می‌رسد مدیران سازمان همچنان بر عدم عرضه اولیه اصرار دارند. پیش از آغاز سال 96، نگرانی از افزایش فشار فروش با توجه به نقدینگی سنگین مورد نیاز برای عرضه‌های اولیه، مانع از عرضه جدید در بازار سهام شد. در شرایط کنونی نیز همچنان به نظر می‌رسد این نگرانی این بار با بهانه‌های سیاسی در آستانه انتخابات مانع از عرضه اولیه این سهم شده است. عرضه اولیه به‌پرداخت ملت حدود 200 میلیارد تومان نقدینگی را از بازار به خود جذب خواهد کرد.

 این مقدار نقدینگی گرچه در ظاهر احتمال فشار فروش بر دیگر نمادهای بازار را افزایش می‌دهد، اما بررسی معاملات سهام، رشدهای اخیر نمادهای بازار پایه و ادامه صف‌های خرید با ارزش نزدیک به 55 میلیارد تومانی (در معاملات دیروز) و صف‌ سنگین نزدیک به 200 میلیارد تومانی «آپ» همه نشان‌دهنده وجود نقدینگی مورد نیاز برای این عرضه اولیه است. 

با این حال به نظر می‌رسد به جای نگرانی درخصوص افت شاخص کل، مدیران سازمان می‌توانند با باز گذاشتن دامنه عرضه اولیه در روش ثبت دفتری کنونی بر جذابیت عرضه بیفزایند. به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از هرز رفتن نقدینگی برای تشکیل صف‌های هیجانی خرید برخی نمادها که در ادامه اصلاح شدید قیمتی را به همراه خواهد داشت، با یک عرضه اولیه به گسترش عرضی بازار نیز کمک می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: