کد خبر: ۹۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - 16 April 2017
نامه اعتراضی جمعی از متخصصان وزارت نفت در آستانه سفر تبلیغاتی به عسلویه
 حسن روحانی در ادامه افتتاح‌ دستاوردهای گذشتگان قرار است امروز چند پروژه نفتی را افتتاح و احتمالا آن را به نام دولت متبوع خود تمام کند. به گزارش «وطن‌امروز»، سیاست دولت فعلی حجمه علیه مسؤولان گذشته و تقصیرها را گردن دیگران انداختن و روی دستاوردهای آنها سوار شدن بوده و در ادامه این موج‌سواری‌ها قرار است امروز در عسلویه چند پروژه بزرگ نفتی را افتتاح کند اما جمعی از کارشناسان و متخصصان نفت در نامه‌ای اعلام کرده‌اند این دستاوردها در دولت گذشته به دست آمده و دولت فعلی تنها در 15 درصد نهایی آن نقش داشته است.

بر این اساس جمعی از کارشناسان و متخصصان صنعت نفت با انتشار بیانیه‌ای به شیوه افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها واکنش نشان دادند. این کارشناسان می‌گویند اگر چه تکمیل پروژه‌های باقیمانده از قبل کاری صحیح و وظیفه ذاتی دولت‌هاست و همه دولت‌های قبل از دولت یازدهم هم به این وظیفه عمل کرده‌اند اما سوال جدی اینجاست که چرا این پروژه‌ها که بسیاری از آنها مدت زیادی است در حال بهره‌برداری هستند و بعضا از یک یا 2 سال پیش آماده افتتاح بوده‌اند درست شب انتخابات افتتاح می‌شوند.

در بیانیه کارشناسان صنعت نفت آمده است:
رئیس‌جمهور در سفر به عسلویه چند پروژه بزرگ نفتی را افتتاح می‌کند، پروژه‌هایی که بخش اعظم سرمایه‌گذاری آنها در دوره‌های گذشته انجام شده و با پیشرفت بالایی تحویل دولت فعلی داده شده است. اگر چه تکمیل پروژه‌های باقیمانده از قبل کار صحیح و مطابق روال است اما سوال جدی اینجاست که  چرا دولت با تاخیرهای معنی‌داری این پروژه‌ها را در این برهه زمانی(زمان انتخابات ریاست‌جمهوری) افتتاح می‌کند؟! آن هم در شرایطی که بسیاری از این پروژه‌ها مدت‌هاست که در حال بهره‌برداری هستند و بعضی از آنها از یک یا 2 سال پیش آماده افتتاح بوده‌اند. لازم است ملت شریف ایران بدانند این پروژه‌ها با زحمات تلاشگران صنعت نفت در دوره‌های مختلف به ثمر رسیده و انتظار می‌رفت این سرمایه‌های ملی که با تلاش‌های شبانه‌روزی این عزیزان نزدیک به بهره‌برداری بوده، خیلی زودتر از این زمان راه‌اندازی و افتتاح می‌شد و کام ملت عزیز از دستاوردهای جمهوری اسلامی زودتر از این زمان شیرین و کام دشمن از اعمال تحریم‌ها تلخ می‌شد.  با رجوع به آمار موجود در صنعت نفت، پیشرفت این پروژه‌ها (فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس‌جنوبی) در سال 92 در جداول قابل مشاهده است. براساس مستندات و آمارهای موجود، اکثر این پیشرفت‌ها در شرایط سخت تحریم‌ها بوده و انتظار می‌رفت در زمان دولت یازدهم، بویژه شرایط پس از برجام با نرخ پیشرفت فیزیکی که این فازها در تحریم داشتند(یعنی متوسط ماهانه 49/1 درصد) حتی اگر شرایط تحریم‌ها نیز ادامه می‌یافت، خیلی زودتر از زمان فعلی راه‌اندازی و افتتاح می‌شدند و اینکه دولت راه‌اندازی و افتتاح فازها را به این زمان موکول کرده، جای بسی تعجب و سوال است! که انتظار می‌رود دولتمردان فعلی صادقانه به اطلاع ملت شریف ایران برسانند. 

ضمنا باید یادآوری کرد تامین مالی(بویژه بخش ارزی) پروژه‌ها و خرید تجهیزات مهم و حساس آنها در به ثمر رسیدن پروژه‌ها، نقش اساسی دارد که تا سال 92 مبلغ 65/15 میلیارد دلار (حدود 88 درصد مبلغ کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز) تامین و پرداخت شده است. تاخیرهای اتفاق افتاده در بهره‌برداری از فازها (با متوسط پیشرفت ماهانه حدود 5/0 درصد در دولت یازدهم) مبالغ قابل توجهی خسارت به ملت ایران که برای هر فاز معادل حدود 4 میلیارد دلار در سال زیان برآورد می‌شود، تحمیل کرده است. واقعیتی که از این مطالب مستند نمایان است، نشان می‌دهد عمده پیشرفت فازها چه از لحاظ تامین مالی و چه از نظر پیشرفت فیزیکی، قبل از شروع دولت یازدهم بوده و اگر با نرخ پیشرفت فیزیکی متوسط ماهانه 49/1 درصدی که تحویل دولت یازدهم شد، عملیات پروژه‌های یادشده ادامه پیدا می‌کرد، باید در سال 1395 شاهد راه‌اندازی و افتتاح همه فازهای پارس‌جنوبی می‌بودیم و پرونده توسعه فازهای در دست اجرا بسته می‌شد. اما از آنجایی که نرخ پیشرفت فیزیکی ماهانه این فازها در دولت یازدهم به‌طور متوسط به نیم درصد در ماه کاهش یافته، عملا باعث شده است آخرین فاز پارس‌جنوبی، خوش‌بینانه در حدود سال 1404 به بهره‌برداری برسد.

 حال سوال افکار عمومی این است که به‌رغم اینکه بعضی از پروژه‌ها مدت‌هاست راه‌اندازی شده‌اند، چرا مراسم افتتاحیه رسمی آنها به این زمان موکول شده است؟! از نمونه این پروژه‌ها فاز دوم پتروشیمی کاویان است که در تیرماه سال 95 به بهره‌برداری رسیده. همچنین می‌توان به پروژه MEG پتروشیمی مروارید اشاره کرد که در دی ماه سال 94 راه‌اندازی شده است. واقعیت‌های فوق نشان می‌دهد دولت به جای اینکه سودای خوشحال کردن ملت شریف ایران به واسطه معرفی دستاوردهای بی‌نظیر جمهوری اسلامی ایران در پارس‌جنوبی را در سر داشته باشد، سودای جلب آرای مردم عزیزمان آن هم به روش غیرصادقانه و ناصحیح برای انتخابات ریاست‌جمهوری را در سر دارد. به‌رغم تلاش‌‌های به‌عمل آمده در دولت‌های قبل و دولت فعلی برای توسعه و راه‌اندازی فازهای پارس‌جنوبی اما متاسفانه عدم دفاع لازم از ادعای گازی شرکت دولتی بوتاش ترکیه مبنی بر گران بودن نرخ گاز صادراتی جمهوری اسلامی ایران به ترکیه، باعث شده از اول سال میلادی 2017 به مدت 16 ماه و روزانه به میزان 30 میلیون متر مکعب در روز گاز(معادل تولید گاز تعداد 5/1 فاز پارس‌جنوبی و معادل ارزی 875/1 میلیارد دلار) مجانی به شرکت بوتاش ترکیه تحویل شود و تا پایان قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه در سال 2025 به میزان 5/13 درصد نیز تخفیف قیمت داده شود که در مجموع به مبلغ حدود 5 میلیارد دلار به جیب ملت ایران خسارت وارد می‌شود.

 در نتیجه این بی‌توجهی‌ها(عدم توسعه متوازن بخش‌های پایین‌دست فازهای پارس‌جنوبی و محکوم شدن در داوری سوییس از طرح شکایت گازی بوتاش ترکیه) عملا کشور از مواهب توسعه و راه‌اندازی این فازهای پارس‌جنوبی بهره چندانی نخواهد برد! اینکه در زمان تصدی دوم آقای زنگنه در وزارت نفت، پیشرفت فازهای پارس‌جنوبی کند می‌شود و در مقابل ادعاهای شرکت‌های بوتاش و کرسنت دفاع در شأن ملت شریف ایران به‌عمل نمی‌آید، موضوع مبهم و سوال‌برانگیزی است که انتظار می‌رود خود ایشان صادقانه به ملت شریف ایران در این‌باره پاسخ دهند.
برچسب ها: برجام ، صنعت نفت ، عسلویه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: