کد خبر: ۹۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - 16 April 2017
در شبکه اجتماعی توییتر، حامیان دولت یازدهم با استفاده از هشتگ «#تغییرات_ملموس»، به بررسی جنبه ‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مختلف دولت روحانی و تفاوت ‌های عملکردی آن با دولت‌ های نهم و دهم پرداخته‌ اند.
 روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: در شبکه اجتماعی توییتر، حامیان دولت یازدهم با استفاده از هشتگ «#تغییرات_ملموس»، به بررسی جنبه ‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مختلف دولت روحانی و تفاوت ‌های عملکردی آن با دولت‌ های نهم و دهم پرداخته‌ اند.

در گزیده ای از این گزارش آمده است: درحالی به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می ‌شویم که مانند تمام دوره‌ های قبل، جناح‌های سیاسی مختلف در حال آوردن دلیل و برهان برای نشان دادن برتری خود به دیگر جناح ‌ها هستند. در این راستا در شبکه اجتماعی توییتر، حامیان دولت یازدهم با استفاده از هشتگ «#تغییرات_ملموس»، به بررسی جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مختلف دولت روحانی و تفاوت‌های عملکردی آن با دولت‌های نهم و دهم پرداخته‌ اند.

یکی از پارامترها به گفته کاربران این شبکه اجتماعی، بازگشت از قله تورم است؛ روند رشد قیمت ‌ها در سبد مصرفی خانوار (خوراکی، پوشاک، مسکن و حمل و نقل) طی 6 سال اخیر نشان می ‌دهد حسن روحانی درحالی تصدی ریاست جمهوری را تحویل گرفت که هم اکنون با گذشت 4 سال، روحانی توانسته راه‌ های رفته را بازگرداند و دوباره به قیمت‌ های دولت هشتم برسیم.

یکی دیگر از این پارامترها به قیمت خودرو در سال‌های 84 تا 92 و سپس دولت حسن روحانی می‌ پردازد؛ کاربران این شبکه اجتماعی با بیان این آمار معتقد هستند خودرو در دولت روحانی نسبت به محمود احمدی‌ نژاد با آهنگ رشد کمتری افزایش یافته و باعث شده که بتوانند صاحب خودرو شوند. درواقع به گفته کاربری دیگر خودرو پراید در ابتدای دولت احمدی نژاد 7 میلیون تومان بود که با رشد 240 درصدی به 17 میلیون تومان ارتقا یافت. نرخ دلار یکی دیگر از متغیرهاست که نشان می‌ دهد روحانی دلار را با قیمت 3600 تومان تحویل گرفت و بعد از 4 سال تنها نرخ آن با 150 تومان افزایش به 3750 تومان رسیده است؛ در اصل کمترین نوسان دلار در تمامی دولت ‌های جمهوری اسلامی را داشته ایم.

یکی از مهمترین تغییرات دولت یازدهم نسبت به دوره‌ های قبل، افزایش درصدی ورود گردشگر خارجی به ایران بود؛ به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در سال‌های 91 تا 94 به‌ طور متوسط سالانه 10 درصد در ورود گردشگر به کشور رشد داشته‌ ایم. به گفته فرزاد هوشیار پارسیان، رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران، ایران در سال 2016 ، موفق به کسب 200 درصد افزایش جذب مخاطب خارجی در تهران شده است؛ این در حالی است که رزرو هتل‌ های درجه یک تهران تا پایان سال 2018 تکمیل شده اما خدمات تهرانگردی و گردشگری شهری که در کلانشهرهای دنیا به عنوان یک منبع درآمد بلندمدت پایدار محسوب می ‌شود، به صورت کامل وجود ندارد و باید زمینه برای آمادگی این زیرساخت‌ ها توسط همه ارگان ‌های ذی ربط فراهم شود. درهمین راستا نیز یکی از کاربران توییتر طی مشاهدات خود مدعی شده بود که در پرواز تهران- شیراز، 31 مسافر فرانسوی و 28 مسافر آلمانی حضور داشتند.

صنعت هوانوردی نیز که در دستورکار برنامه ‌های حسن روحانی قرار داشته توانسته در برآوردها عملکرد قابل قبولی را نشان دهد؛ به طوری ‌که در دولت‌ های قبل به دلیل وضع تحریم‌ ها عملا این صنعت خوابیده بود و هواپیمای جدیدی به ناوگان هوایی کشور اضافه نشد. اما در چهار سال حسن روحانی به دنبال مهمترین اتفاق دولت یازدهم که در حوزه سیاست خارجی رخ داد، باعث شد 220 هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شود.

قاچاق کالاها از دیگر نکات قابل بحث است؛ این معضل که البته همچنان در پایان دولت یازدهم نیز به صفر نرسیده اما با کاهش بیش از 50 درصدی (از 25 میلیارد دلار در سال به 12 میلیارد) همراه بوده است. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق آذربایجان غربی روز گذشته ترور شده؛ این درحالی است که رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز دولت قبل به دلیل فساد در زندان است.

از اصلی ‌ترین تغییرات ملموس دولت یازدهم نسبت به دو دولت پیشین، می ‌توان به افتتاح 5 فاز پارس جنوبی اشاره کرد؛ از طرفی دولت احمدی نژاد که بیشترین درآمد نفتی در آن به دست آمد، شاهد بدترین شاخص فلاکت بودیم. از طرفی در دولت آقای پاک دست، دکل ‌های نفتی گم شد؛ به تازگی نیز یکی از افراد جناح مخالف دولت روحانی، زنگنه را به گم شدن کشتی‌ های بنزین محکوم کرد که زنگنه با ارائه مدرک، پرده از این دروغ افکنی ‌ها برداشت. به گفته محمدجواد ظریف، اگر توافق ژنو نبود، فروش نفت به صفر می‌رسید.

در حوزه آی تی نیز که محمود واعظی عملکرد قابل قبولی را از خود به جای گذاشت، می ‌توان به افزایش پهنای باند اشاره کرد؛ در ابتدای دولت یازدهم، پهنای باند کشور 664 گیگ بود که هم اکنون به 10 هزار گیگ می ‌رسد. یکی از کاربران می‌ گوید: در دولت قبل دعوا سر این موضوع بود که چطور سرعت اینترنت را کم کنیم، در دولت روحانی بحث سر این است که چگونه زیرساخت سرعت بیشتر را مهیا کنیم.

پرویز جاوید عضو انجمن اقتصاددانان در گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به هجمه‌های وارده ازسوی مخالفان دولت روحانی، این تغییرات را مقطعی خواند و اضافه کرد: شرایط روانی ایجاد شده در کشور از حدود 50 سال پیش باعث شده تا چنین چنددستگی‌ هایی در زمان ‌های انتخابات رخ دهد؛ بنابراین جای نگرانی نیست و نمی ‌توان اقدامات مثبت دولت یازدهم را نادیده گرفت.

جاوید گفت: مهمترین اتفاق دولت روحانی، کنترل قیمت‌ها بود؛ اما نمره کلی دولت را حدود 13 برآورد می‌کنم. دولت فعلی در سه قسمت، عملکرد قابل قبولی نداشت؛ تورم اگرچه نسبت به دولت قبل که به حدود 45 درصد رسیده بود، کاهش عمیقی را شاهد بود، اما درمجموع برآورد می ‌کنم که نرخ علی تورم به حدود 12 درصد برسد. نکته بعدی نرخ بیکاری است که درحال حاضر حدود 12 درصد است؛ در این زمینه نیزمی شد اتفاقات مثبت بیشتری ایجاد شود. نکته سوم اینکه رشد صنعت در مجموع چهار سال حدود 2 درصد بود که پایدار هم نبود. در این بخش نیز نمره دولت حدود 11 است. به هر طریق با اینکه در همه زمینه‌ها دولت یازدهم عملکرد مثبتی داشت اما می ‌توانست بهتر هم باشد.

این عضو انجمن اقتصاددانان در پایان تاکید کرد: اگرچه بعد از برجام در حوزه‌های نفت و هوانوردی اتفاقات مثبتی افتاد اما تا سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها ایجاد نشود، بازهم احتمال بازگشت به قبل را داریم. 

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.1.27
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: