کد خبر: ۹۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - 03 April 2017
مدیرعامل شرکت سهامی بیمه مابا بیان اینکه متاسفانه برنامه‌نویسان و قانون‌گذاران در سطح کلان کشور تصویر مناسبی از صنعت بیمه در ذهن ندارند، گفت: بر همین اساس عموما برای تامین شرایط مناسب اجتماعی از منافع صنعت خرج می‌شود در حالی که بیمه‌های بازرگانی شرکت‌های انتفاعی هستند که بقای آنها وابسته به سودآوری است.
مدیرعامل شرکت سهامی بیمه مابا بیان اینکه متاسفانه برنامه‌نویسان و قانون‌گذاران در سطح کلان کشور تصویر مناسبی از صنعت بیمه در ذهن ندارند، گفت: بر همین اساس عموما برای تامین شرایط مناسب اجتماعی از منافع صنعت خرج می‌شود در حالی که بیمه‌های بازرگانی شرکت‌های انتفاعی هستند که بقای آنها وابسته به سودآوری است.

مجید صفدری در گفت‌وگو با خبرنگار  آنا کاهش حاشیه سود شرکت های بیمه، تصویب قانون جدید شخص ثالث، تحمیل دریافت عوارض به شرکت های بیمه و کاهش سود سپرده‌های بانکی را 4 چالش مهم صنعت بیمه در سال 95 عنوان کرد و افزود: کاهش حاشیه سود شرکت های بیمه نخستین چالش است. به دلیل رقابت سنگین و غیر حرفه ای در بازار و کاهش غیر منطقی نرخ های حق بیمه و خارج شدن از اصول حرفه ای و مدیریت ریسک، حاشیه سود عملیاتی بیمه ای شرکت های بیمه کاسته شده و فعالیت در بعضی رشته های بیمه ای با زیان مواجه شده است.

وی افزود: شاید یکی از راهکارهای حل این مشکل، تعیین تعرفه‌های حداقلی برای بعضی رشته های بیمه توسط سندیکای بیمه گران باشد و اگر بتوان از طریق محدودیت های اتکایی قبولی، این شرکت های بیمه را به ارائه نرخ های منطقی مجبور کرد، شاید بازار به سمت ارائه منطقی حرکت کند. صفدری تاکید کرد: چالش دوم صنعت بیمه، تصویب قانون جدید شخص ثالث بود. تصویب این قانون در کوتاه مدت برای شرکت های بیمه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و بازار پر تلاطم این رشته بیمه ای را با مشکلات و پیچیدگی هایی مواجه خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه باید برای اجرای این قانون که نیازمند آیین نامه های اجرایی مصوب بیمه مرکزی است، همه مسائل را در نظر گرفت تا در دراز مدت بازار این رشته به تعادل برسد، عنوان کرد: ادامه تحمیل دریافت عوارض به شرکت های بیمه نیز یک مساله مهم بود. ادامه وضع عوارض به فروش محصولات بیمه ای و عدم حذف آن در برنامه‌ها، بودجه و قوانین مالیاتی، موجب گرانی محصولات بیمه ای از منظر بیمه گزاران شده است که باید برای اصلاح آن اقدام شود.

 مدیرعامل شرکت سهامی بیمه مابیان کرد: افزایش نرخ دیه که تناسبی با نرخ تورم ندارد و بیرون از صنعت بیمه درباره آن تصمیم گیری می شود نیز از همین موارد است. صفدری گفت: آخرین چالش نیز کاهش سود سپرده های بانکی بود. عمده سرمایه گذاری شرکت های بیمه در سال های اخیر در سپرده های بانکی متمرکز بوده است و بخش عمده ای از جبران زیان عملیات بیمه ای و سود آوری شرکت های بیمه از محل سود این سپرده ها حاصل شده است. وی تاکید کرد: حال با کاهش نرخ سپرده های بانکی، قطعاً شرکت های بیمه برای دستیابی به سود با مشکل مواجه می شوند بنابراین اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری شرکت های بیمه و تعیین ابزارهای جدید سرمایه گذاری برای دستیابی به سود مورد انتظار سهامداران، اجتناب ناپذیر است.

 صفدری با بیان اینکه اقدامات لازم در جهت مواجهه با چالش ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای آینده صنعت بیمه از 2 بعد قابل بررسی است، تصریح کرد: در داخل صنعت باید رفتار حرفه ای و بیمه گری بر اساس اصول مدیریت ریسک نهادینه شود و مدیران ارشد شرکت های بیمه باید بر اساس توانگری و توانایی شرکت خود در بازار بیمه ریسک ها را تقبل کنند.

 رفتارهای احساسی و در نظر گرفتن نتایج کوتاه مدت منجر به مصرف منابع شرکت های بیمه و کاهش سود آوری آنها خواهد شد و در آینده می تواند منجر به حذف تعدادی از شرکت های بیمه در بازار بیمه ای شود بنابراین در داخل صنعت بیمه باید سازوکاری برای رفتار حرفه ای و علمی در نظر گرفت.

 مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ماخاطر نشان کرد: از سوی دیگر تصویب قوانین و برنامه‌هایی که موجب توسعه فرهنگ بیمه ای و کاهش فشار به شرکت های بیمه شود، عامل موثر در موفقیت این کسب و کار در سال های آینده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: