کد خبر: ۹۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - 19 March 2017
۵۰ میلیارد تومان از یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی تشویقی صادرات لبنیات در اختیار تعاون روستایی قرار می گیرد و مابقی آن برای رونق صادرات لبنیات میان صنایع لبنی توزیع می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰ میلیارد تومان از یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی تشویقی صادرات لبنیات در اختیار تعاون روستایی قرار می گیرد و مابقی آن برای رونق صادرات لبنیات میان صنایع لبنی توزیع می‌شود.

حسن رکنی در گفتگو با خبرنگاران بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: امسال در بخش صادرات فرآورده‌های های دام و طیور وضعیت مناسبی داشتیم به طوری که در بخش فرآورده هایلبنی تنها معادل 750 هزار تن شیر خام صادرات داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه صادرات مواد غذایی ایران به کشور روسیه هموار شده است گفت: از این فضا می توانیم برای تنظیم بازار داخلی و به کارگیری از  ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود تولید شیر بهره گیریم. 

رکنی درباره  فرآورده‌های لبنی که از ایران به روسیه صادر شده است گفت: 4 هزار تومان صادرات شیر خشک چندی پیش به این کشور انجام شد؛ پنیر ایرانی نیز به این کشور صادر شده است و ما مجددا با تقاضای واردات شیر خشک مواجه ایم.

رکنی با اشاره به اینکه در سال جاری پیش بینی تولید 9 میلیون 600 هزار تن شیر خام در کشور وجود داشت اظهار کرد: سال جاری 9 میلیون و 500 هزار تومان شیر خام تولید شد که این به معنی تحقق یافتن حدود 97 درصد از پیش بینی های انجام شده بود و در واقع به نتیجه رسیده ایم.

بازشدن پای فرآورده های لبنی ایران به آمریکا

وی  با اشاره به افزایش مخاطبان واردات فرآورده لبنی ایران گفت: در حال حاضر 35 کشور اقدام به واردات فرآورده‌های لبنی ایران می‌کند و پای صادرات فرآورده های لبنی ایران به اروپا و آمریکا نیز باز شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور  دام افزود:  بازار آمریکا بازار بسیار بزرگ و همراه با استانداردهای بالای بهداشتی است که  توانستیم بخشی از این بازار را در اختیار بگیریم. باید در نظر داشت با توجه به بازارهای جدیدی که در آن حضور یافته ایم باید متناسب با آن نیز محصول تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای صادرات به روسیه در مواردی از ناوگان حمل و نقل کشور مبداء استفاده می شود گفت: با وزارتخانه های دیگر صحبت شده تا تسهیلاتی فراهم شود که روسها بتوانند برای حمل و نقل کالاهای صادراتی ایران در کشور ما حضور یابند.

پرداخت یارانه 200 میلیارد تومانی صادرات لبنیات تا پایان سال

رکنی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اعطای تمام یارانه صادراتی لبنیات تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود گفت: 200 میلیارد تومان مبلغ در نظر گرفته برای یارانه صادرات فرآورده‌های لبنی است. 50 میلیارد تومان از این رقم در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار می‌گیرد تا بتواند ضرر و زیان خود را بابت خرید تضمینی شیر خام و محموله‌های صادراتی خود جبران کند. همچنین 150 میلیارد دیگر در اختیار کارخانه‌های بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا صادرات آنها نیز رونق گیرد. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با اشاره به اینکه تعداد کارخانه‌های صادرکننده فرآورده‌های لبنی در مقایسه با گذشته افزایش زیادی داشته است گفت: در حال حاضر 20 کارخانه صنایع لبنی ما قابلیت صادرات فرآورده‌های  به کشورهای مختلف پیدا کرده اند در حالیکه در گذشته تعداد آنها بسیار محدود بود.



رکنی با بیان اینکه در سال جاری 100 هزار تن صادرات مرغ و تخم‌مرغ خواهیم داشت گفت: 100 هزار تن صادرات مرغ و تخم مرغ در سال جاری داشته‌ایم هر چند که آنفلوآنزا مشکلات زیادی برای ما در ماههای پایانی سال ایجاد کرد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزیهای انجام شده مشکلی برای تنظیم بازار مرغ در ماههای پایانی سال با وجود شیوع آنفلوآنزا نداشتیم و توانستیم 98 درصد از نیاز خود در بازار مصرف را از طریق گوشت گرم تامین کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اظهار داشت: قیمت امروز مرغ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حتی کمتر است که این امر نشان از آرامش موجود در بازار در ایام پایانی سال است.

عرضه مرغ تنظیم بازاری در تعطیلات عید در تمام استانها 

رکنی با بیان اینکه در ایام پایانی سال 50 هزار تن گوشت مرغ تنظیم بازاری آماده عرضه است گفت: در تمام استانها گوشت مرغ تنظیم بازاری عرضه شده است تا در صورتی که استانی مسافری بیش از اندازه به آنجا مراجعه کرد مشکلی برای تنظیم بازار وجود نداشته باشد.

وی افزود: بر این اساس از یک ماه قبل پشتیبانی لازم در تمام استانها انجام شده است تا در روزهای پایانی سال و ایام نوروز مشکلی برای تنظیم بازار وجود نداشته باشد.

رکنی با تاکید بر اینکه بازار گوشت قرمز بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف دولت روزانه 500 لاشه گوشت گرم در بازار توزیع می‌کند و این محصول به قیمت 31 هزار و 500 تومان در 5 میدان میوه و تره‌بار شهرداری تهران و 2 سردخانه ملاصدرا و علی‌آباد عرضه می‌شود.

 سهم دولت در توزیع گوشت گوسفندی 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام یادآور شد: افراد دیگری گوشت گوسفندی را به قیمت بالاتری عرضه می‌کنند اما ما به دنبال آن هستیم که با حداقل روزانه 500 لاشه قیمت را به سمت تعادل ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه میزان از مصرف گوشت قرمز را به نرخ مصوب 31 هزار و 500 تومانی در بازار عرضه می‌کند گفت: مصرف روزانه گوشت در تهران 8 تا 9 هزار لاشه است که ما برای تنظیم بازار، روزانه 500 لاشه عرضه می‌کنیم تا قیمت‌ها به سمت تعادل پیش رود اما مکلف به تامین همه این مصرف نیستیم.

30 درصد گوشت های گوسفندی دولتی وارداتی است

رکنی افزود: لاشه‌هایی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام تامین می‌شود 70 تا 80 درصد آن از گوشت‌های داخلی و مابقی آن از طریق واردات تامین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با اشاره به اینکه در هیچ کشوری مانند ایران مصرف گوشت گوسفندی بالا نیست گفت: تولید گوشت گوساله در ایران بیشتر از مصرف است به طوریکه گوشت دام زنده سنگین (گوساله) امروز 12 هزار تومان است و در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمتی ندارد.

وی ادامه داد: صادرات مرغ و تخم مرغ به ایران در ماههای اخیر به دلیل آنفولوآنزا تقریبا قطع شده است و اکنون تنها حجم اندکی از این محصولات به افغانستان و عراق می‌رود و صادرات دام زنده سبک نیز برای تنظیم بازار داخلی در حدود 3 ماه گذشته به صورت موقتی قطع شده است.

رکنی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه صادرات دام، طیور و فرآورده‌های آن در سال جاری افزایش یافته است گفت: یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات دام، طیور و فرآورده‌های آنها به همراه تولیدات زنبور عسل بوده است.

وی اظهار داشت: تراز تجاری دام، طیور و فرآورده‌های آن در سال جاری 554 میلیون دلار مثبت است در حالیکه این رقم در سال 92، 136 میلیون دلار منفی بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با اشاره به تعدد واسطه در عرضه گوشت قرمز گفت: دام سبک برای تولیدکنندگان نیز باید قیمتی منطقی داشته باشد اما در چند سال گذشته قیمت دام سبک افزایش قیمتی را تجربه نکرده بود.

رکنی افزود:‌ قیمت منطقی گوشت گوسفندی برای مصرف‌کننده 30 تا 31 هزار تومان است و دام زنده نیز باید به نصف این قیمت یعنی 15 هزار تومان به فروش برسد اما هر چه تعداد واسطه‌ها بیشتر باشد قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف افزایش می‌یابد و سود تولید به جیب تولید کننده نمی رود و به قیمت بالایی به دست مصرف کننده می رسد.

وی تاکید کرد: دستگاههای ناظر نیز باید بر نحوه و قیمت عرضه گوشت قرمز در بازار مصرف نظارت بیشتری داشته باشند تا از گرانفروشیهای موجود جلوگیری به عمل آید.

زمان اتمام توزیع گوشت گوسفندی دولتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام تاکید کرد: مادامی که قیمت گوشت قرمز به نرخ تعادلی برسد شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به عرضه گوشت گوسفندی به قیمت 30 تا 31 هزار تومان خواهد کرد.

رکنی درباره اینکه آیا دولت یارانه‌ای برای عرضه گوشت قرمز به نرخ 31 هزار و 500 تومان پرداخت می‌کند یا خیر گفت: تمام ضرر و زیان عرضه گوشت 31 هزار تومان توسط دولت برعهده وی است اما در فصل بهار با آمدن بره‌های تازه بازار خود به سمت تعادل می‌رود و ما دیگر نیازی به حضور در بازار مصرف نخواهیم داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: