کد خبر: ۹۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - 01 March 2017
بانكداري ايراني ـ مدیرعامل بانک قوامین امروز در نشست با خبرنگاران از عدم سودآوری بانک ها، توجه به مشتریان قرض الحسنه بانک ها، ادغام بانک ها و انتقال بانکداری از سنتی به مدرن گفت.
بانكداري ايراني  ـ مدیرعامل بانک قوامین امروز در نشست با خبرنگاران از عدم سودآوری بانک ها، توجه به مشتریان قرض الحسنه بانک ها، ادغام بانک ها و انتقال بانکداری از سنتی به مدرن گفت.

به گزارش پایگاه خبری بانكداري ايراني  محمدتقی حسین نتاج مدیرعامل بانک قوامین امروز (چهارشنبه) در نشست خبری در باشگاه پاس در اکباتان تهران درباره وضعیت تناسب هزینه تامین منابع در سیستم بانکی و نرخ سود های مصوب ابلاغی گفت: این متغیرها و تناسب ها دچار عدم هماهنگی هستند. آنچه که در قالب بخشنامه ها ابلاغ شده است و البته بر اساس توافق بانک ها صورت گرفته است در مقام اجرا ـ به دلیل اتفاقاتی که در صندوق های سرمایه گذاری افتاد ـ  به جای اینکه در بازار سرمایه فعالیت کنند در بازار پول فعال شده و جذب سپرده کردند. 

او ادامه داد: انتشار اوراق مشارکت با نرخ های 20 درصد، عملا جذب سپرده با نرخ 15 درصد و پایین تر را با محدودیت مواجه کرده است طبیعتا در چنین شرایطی قیمت تمام شده پول برای بانک ها نیز افزایش پیدا کرد و به همین دلیل در عمل همخوانی که به آن اشاره شد محقق نشد.

نتاج هم چنین درباره فعالیت قرض الحسنه بانک ها گفت: در سال‌های اخیر بانک‌های قرض‌الحسنه تشکیل شد تا منابع قرض الحسنه و مصارف آنها به راحتی زیر نظر سپرده‌گذاران و بانک مرکزی باشد اما سهم این بخش در نظام بانکی تنها پنج درصد است که سهم ناچیزی است و می بایست روی توسعه فعالیت های قرض الحسنه در بانک ها بیشتر کار و برنامه ریزی کرد. 
پاسخگویی بانک ها در این بخش کم است در حالی که سرپرده گذاران قرض الحسنه به دنبال کسب سود نیستند اما از بانک ها انتظار خدمات و سرویس مناسبتری دارند. 

مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: در مقابل سپرده گذاران در بخش سرمایه گذاری هم بانک ها باید علاوه بر پرداخت سود، هزینه های حق الوکاله را نیز بپردازند چرا برخی از این سپرده گذاران تمام دارایی و سرمایه خود را در اختیار آن بانک قرار داده اند ضمن اینکه ما به التفاوت سود قطعی وعلی الحساب نیز باید پرداخت شود که متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد پرداخت این سود هستیم. البته باید به این نکته توجه داشت که فعالیت بانک ها چندان سودآور نیست. 
وی تاکید می کند تسهیلات بگیران در بانک ها نیز بر اساس قانون صاحب حقوقی هستند و بانکداری بدون ربا سهمی از فعالیت بانک ها را برای آنها در نظر گرفته است. 

نتاج افزود: بیش از 200 هزار نفر به صورت مستقیم در سیستم بانکی کشور فعالیت می کنند که این سیستم چندان پاسخگوی نیازهای معیشتی آنها نیست و مشکلات این قشر در بحث حقوق های نجومی کمرنگ شده است. باید به کسانی که حقوق های غیر نجومی هم می گیرند توجه کرد چرا که عده آنها بسیار بیشتر از نجومی بگیران است.  

ادغام بانک ها مشکلات را بزرکتر و پیچیده تر می کند 

مدیرعامل بانک قوامین در ادامه این نشست  با بیان اینکه ادغام بانک ها راه حل خوبی در شرایط فعلی نیست گفت: با ادغام بانک ها مشکلات نظام بانکی بزرگتر و پیچیده تر می شود.

نتاج  گفت: ادغام بانک ها و تشکیل بانک های بزرگ تر در شرایط فعلی راه حل مناسبی نیست و پیش از این نیز تجربه این چنینی داشتیم که جواب نداده است. در واقع مشکلاتی که موسسات پولی و بانکی دارند با ادغام پیچیده تر می شود و نباید مشکلات را بزرگتر کرد.

نتاج با اعلام این که فعالیت های موسسه مالی تحت مدیریت وی در حوزه بانکداری الکترونیک در ادامه موارد گذشته انجام می پذیرد گفت: در حال حاضرفعالیت ها در بخش پشتیبانی دیتا متمرکز شده است.

وی در باره فعالیت بانک قوامین در حوزه مالی تک (تکنولوژی هالی مالی) نیز گفت: ما در این زمینه هماهنگ با رقبا در حال حرکت هستیم. در برخی موارد نیز ممکن است جلوتر هستیم. 
مدیرعامل بانک قوامین در ادامه نشست خبری در خصوص برنامه های اولویت دار این بانک در سال 96 گفت: در سال آینده برنامه هایی هم چون کاهش تمام شده قیمت پول در بخش واسطه گری وجوه، انتقال بانکداری سنتی به سوی بانکداری الکترونیک و راه اندازی باشگاه مشتریان در دستور کار قرار دارد.

قوامین در یکی از شرکت های بیمه ای سرمایه گذاری می کند 

مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به سئوال خبرنگار بانكداري ايراني  از سرمایه گذاری بانک قوامین در یکی از شرکتهای بیمه ای و خرید سهام آن خبر داد اما نامی از شرکت مورد نظر نبرد و تاکید کرد که این موضوع در دست بررسی است. 

نتاج در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار بانکداری ایرانی درباره راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری در این بانک گفت: صندوق سرمایه گذاری بانک قوامین همچون راه اندازی فعالیت های ارزی و بیمه قوامین در مرحله اخذ مجوز است. البته صندوق سرمایه گذاری تحت هدایت و نظارت بازار سرمایه فعالیت خواهد کرد. وی افزود: از نگاه اقتصاد ملی، یکی از دلایل بالارفتن نرخ بهای تمام شده پول در موسسات پولی و بانکی وجود صندوق های سرمایه گذاری است اما از نگاه داخل بانک قوامین به دنبال اخذ مجوز برای این صندوق است.
 
او درباره آغاز به کار فعالیت های ارزی در بانک قوامین به بانکداری ایرانی گفت: معاونت ارزی بانک قوامین هم راه اندازی شده و به دنبال اخذ مجوز برای خرید و فروش ارز است و متعاقبا فعالیت های بین المللی بانک قوامین نیز آغاز خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: